Jump to content

Smith & Wesson Model 41 .22LR


simen_s_k

Recommended Posts

Jau, har kikka litt på denne nå, men den koster over 9000 da haha. Så var ett par tusen mer enn jeg har tenkt å bruke. Men den ser veldig interessant ut. Er det noen her som har noen erfaringer med denne? Jeg så en youtube video av den og den jamma seg litt, det var litt skremmende da.

 

Hva sier dere? :)

Link to comment
Share on other sites

Har eid en slik for noen år siden.Solgte den til fordel for en Sako 22/32 Triace.

Min 41 fusket litt.Fant ut at man måtte bruke den ammoen som hadde minst fett på kula.Det ga best resultat med hensyn til matiga.Jeg husker at jeg måtte ha siktet godt over til venstre for å få treff midt i skiva.Fant ikke ut hvorfor,da det ikke var noe skjeivhet å se.Ellers en pen og grei pistol med god presisjon.Tror nok du finner denne til rundt 3-4 tusen kroner på brukt markedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Mod. 41 som har fulgt meg trofast i mange år. Som alle .22 automekanismer er den avhengig av å få ammunisjon den liker - det har som deerkiller er inne på mest med type og mengde fett på kulene å gjøre, og den må holdes ren. Den er ikke spesielt kresen på ammunisjon, og den er et håndbygget matchvåpen med presisjonen i toppklasse, kanskje markedets mest undervurderte pistol. Med litt tålmodighet finner du en brukt i god stand for 4-6.000.

Link to comment
Share on other sites

Med "automekanisme" mener du vel bare "halvautomat", som nesten alle .22LR pistoler er? Så det er ikke noe forskjell på sånn sett på den og f.eks browning buckmark og ruger mkII/III? Du sier også først at den er avhengig av å få ammunisjon den liker, men så sier du "den er ikke spesielt kresen på ammunisjon". Hva mener du med det?

 

En annen ting jeg lurer på: jeg har sett det våpenet med "vanlige" grep og "matchgrep", men våpenet heter det samme, hva skjer med det?

 

Ang det at jeg får finni en brukt en til 4-6000 er greit, men jeg skal ha nytt våpen. Første våpenet jeg kjøper skal være flunkende nytt :)

 

Kort sagt det jeg lurer på angående det med at den "jamma seg" på youtube videoen: Vil denne pistolen få mer klikk enn f.eks browning buckmark og ruger mkÌII? Jeg synes det er litt viktig at våpenet er av god kvalitet, og hvis den driver å jammer seg hele tida bare pga at det er f.eks CCI ammo og ikke remington ammo, synes jeg er dårlig. S&W Model 41 er trolig den pistolen jeg har sett på markedet (under 10 000) som jeg finner minst ting jeg ikke liker ved. Så jeg har veldig lyst til å kjøpe den, men da må dere overtale meg til at den er av god kvalitet og at den er verdt penga!

 

Takk for svar forresten!

Link to comment
Share on other sites

. S&W Model 41 er trolig den pistolen jeg har sett på markedet (under 10 000) som jeg finner minst ting jeg ikke liker ved. Så jeg har veldig lyst til å kjøpe den, men da må dere overtale meg til at den er av god kvalitet og at den er verdt penga!

 

Takk for svar forresten!

 

Jeg syntes ikke den er verdt penga :!:

 

Kan du få tak i en pent brukt, bør ikke koste mer enn 3000.- kr , så er det en vurderingssak :P

 

Pen å se på, ja, men skal du ha en som virker hver gang velger du Ruger MK 2 eller 3 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med "automekanisme" mener du vel bare "halvautomat", som nesten alle .22LR pistoler er?

Selvsagt.

Du sier også først at den er avhengig av å få ammunisjon den liker, men så sier du "den er ikke spesielt kresen på ammunisjon". Hva mener du med det?

Det betyr at den fungerer med det meste, men st det finnes enkelte typer ammunisjon den ikke fungerer med. Jeg har spesielt dårlige erfaringer med Eley, og spesielt gode erfaringer med RWS. Men alle .22-pistoler er "individualister" - du må finne ut hva som fungerer i ditt eksemplar. Forøvrig setter mitt eksemplar 5 skudd i ett sammenhengende hull på 25m fra Ransom Rest med CCI Standard...

En annen ting jeg lurer på: jeg har sett det våpenet med "vanlige" grep og "matchgrep", men våpenet heter det samme, hva skjer med det?

Originalt leveres den med standardgrep, matchgrep er ekstrautstyr (og ikke levert av S&W).

 

@Brassy:

Pen å se på, ja, men skal du ha en som virker hver gang velger du Ruger MK 2 eller 3 :wink:

Det er ikke en gyldig sammenligning. Buckmark og Mk-II/Mk-III er plinkere der driftssikkerhet er høyere prioritert enn presisjon. Mod. 41 er et håndbygget matchvåpen med mye trangere tilpasninger over hele linjen, da blir den mer kilen, men også mer presis. Mekanisk er den mer sammenlignbar med Hämmerli-klassen, og du vil nok se på banen at de også fusker mer enn Buckmarks og sykkelpumper. Du skyter ganske enkelt bedre med en Mod. 41, men om du synes den er verdt prisen kan ingen andre avgjøre.

Link to comment
Share on other sites

Pen å se på, ja, men skal du ha en som virker hver gang velger du Ruger MK 2 eller 3 :wink:

 

Jeg kjøpte en rustfri MK2 i 1994. Den var var kresen på ammunisjonen, og fungerte f.eks ikke med CCI Std. Virket som om det ble for mye voks på de kulene og at kammeret var litt for trangt. Hadde en litt sliten M41 en stund også. Har aldri skutt tettere grupper, men den jeg hadde slet med forkilinger på hurtigskyting. Mulig den trengte en ny fjær. M41 er også relativt tung. Nå skyter jeg en X-esse som spytter ut magasinet sitt. Har ikke vært veldig heldig med .22-ene mine.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden har ihvertfall fått meg seriøst til å vurdere mod. 41. Men skulle ønske det var lov med to .22, et matchvåpen og et "normalt". Men med matchgrep er vel mod. 41 nesten som å slå to fluer i et smekk

Dersom du har minst 10 starter i året med .22, der minst halvparten er approberte stevner, kan du erverve reservevåpen. Og husk at det er snakk om det totale antallet starter i programmene finpistol, standardpistol, hurtigpistol fin, silhuettpistol og finfelt. Pluss fripistol dersom du skyter det med standardpistolen din. 10 starter på disse programmene til sammen er ikke noe problem dersom du er litt mer enn gjennomsnittet interessert. Og det er du vel dersom du ønsker å ha to .22?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...