Jump to content

remington rb


stig444

Recommended Posts

Jeg kjenner jeg har litt lyst til å bygge meg en jaktrifle på en roling block lås.

Noen forslag til hva som vil være et fornuftig kaliber å satse på?

Usikker på hva en slik lås faktisk tåler.

 

Kommer ikke til å sette i gang med dette før jeg får en som er penere en den jeg har, slik at denne kan slaktes.

Kansje stygt gjort uansett men...

Link to comment
Share on other sites

45/70 er det første som slår meg......Ellers hadde jo en 50/70 også vært moro. Har en med ett stygt 8x58RD løp som jeg har lyst til å bytte løp til enten 45 eller 50/70. Men det er slik som ikke skjer med det første....Ellers har jo Ragnar hansen 12,7x44R kammer brotsj også.

 

Uansett så vil nok kammer trykk avgjøre mye for hva du kan velge deg av kaliber. Ellers er vell 22 hornet en kandidat kanskje om du er ute etter noe fin kaliber.

Link to comment
Share on other sites

30-40krag har litt for høyt trykk, men den kan jo lades ned da men da er vi jo ikke på hvorfor ikke bruke 8x57irs eller 9,3x74R som også er ladet ned.

 

Hvordan er tilgjengeligheten på komponenter til 50/70?

 

Hylser og kuler finnes. Må nok bestilles oftes men det lar seg skaffe. 45/70 er vanlig nok til å kjøpe ammo i butikken.

 

45/90 er jo også en kandidat, men skal du skjeie ut slik så hvorfor ikke gå rett på den største med en gang da? Nemmlig 45/120 da har du noe spessielt å skyte med da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Også en kandidat. Vet ikke åssen det er med hylser til den da men kuler er ikke noe problem.

 

Men selv ville jeg satset på 45 kaliber om jeg skulle valgt så lange hylser :wink:

 

Nytt løp i 8x58Rd er jo også en kandidat du burde vurdere. Masse gode kuler og god hylse tilgang.

Link to comment
Share on other sites

Holder en knapp på 9,3 x 74R m 15 grains kule og moderat ladning, men det spørs om du får børsemakern med på det. Jeg spurte Ragnar Hansen en gang om han ville brotsje opp min torpar kombi fra 9,3 x 57R til 9,3 x 74R hvis jeg lovte og lade moderat, dette nektet han plent! Løsningen min ble og kappe 9,3 x 72R hylser og halspresse de.

 

Når det er sagt så er jo 9,3 x 72R et fint rådyrkaliber, som i kontrollerte former kan økes litt fra de orginale ladedataene når den kamres i en RB.

 

22Hornet med en slank oktagonal pipe og en smekker stokk er heller ikke å forakte!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke helt bestemt meg for kalibret enda, men 45/70 eller større blir det nok.

Jeg lurer på om det er noen her som har gjort noe lignende før?

Og om det er noen som har en god stokk-maker å anbefale.

Gujord er vel flink, men hadde vært best med en i midt-norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ikke bestadig det blir som først planlagt.

Det blir nytt løp i 8x58rd, ny stokk i gullregn,jaktdioter og mageband for reimfeste.

Kvartskinne med integrert kikkertmonasje får bli tillegsutstyr, når synet blir dårligere og lommeboka feitere.

Er i gang med stokken, og børsa står til børsemakern i påvente av nytt løp.

Satser på å ha den ferdig i god tid før jakta. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Stokken er nesten ferdig, ble valnøtt i stedet for gullregn. Løpet på 66 cm fra walther har fått montert frontsikte, reimfeste og kvartskinne med integrert safari baksikte med 3 blad og kikkertmonasje ala leupold quick-relase. Kikkerten ble en leupold vx3 2,5-8x36. Venter nå kun på kammerbrotsj, den ble bestilt for snart 2 mnd siden. Håper å få prøvd børsa på jakt i høst...

Skal prøve å få lagt ut noen bilder.

Link to comment
Share on other sites

Dette vil vi se bilder av!!

 

 

 

Du har vel satt sammen en grei børse dersom du velger det du nevner.

45/70 med helstokk må jo være suksess..

 

absolutt; her er min 12mm med helstokk. Har ikke skutt opp med den i år, men det er nix problem å sette 5 skudd pent innen ringen på reinsskiva.

 

fres023.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Den er enda ikke ferdig. Låskassen har enda ikke fått ny flammeherding og vi venter på kammerbrotsjen.

Har sagt til børsemaker at det ikke er noen hast, bare den blir ferdig i løpet av vinteren.

Knut Børsemaker på frosta har gjort alt metalarbeid, stokken har jeg spikka selv.

Er godt førnøyd med alt arbeid Knut har gjort, han er en dyktig børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...