Jump to content

Samme twist .308 og 30-06?


Tikka-Sporter

Recommended Posts

Spør kanskje dumt nå, men pytt la gå.

 

Jeg har ei remington 700 i kal 25-06. Har lenge tenkt på å skaffe storviltløp til denne rifla. Har lagt mine klamme hender på et ubrukt S&L .308 løp, 19mm, gjenget for mauser. Burde sikkert egentlig kjøpt ett løp ferdig gjenget for remington, men har erhvervet dette gratis fra en kompis og tenkte dermed å benytte det.

 

Det vil vel ikke være noe problem å kamre om dette løpet til 30-06 og gjenge det til min remington kasse :?: Isåfall, er det noen nevneverdig forskjell i twist på .308 og 30-06 løp :?: Tenker å bruke kuler i området 150-200grs i denne pipa.

 

Til sist: Er det andre mer snasne kalibre dette løpet kan kamres til mtp .308 twist?? sluttstykket har støtbunn lik 30-06

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt enklere å svare hvis du måler hvilken riflestigning dette løpet har, og oppgir resultatet her ;-)

 

Gjør som følger:

Ta fram en pussestang, og lag en rett strek langs stanga med en tusj. Fest på en pusselapp e.l. som går trangt i løpet. Press dette gjennom løpet slik at stanga roteres av riflingen, og mål hvor mange tommer det går på en omdreining (tusjstreken gjør det enkelt å se når stanga har rotert en gang). Hvis stanga f.eks. må dyttes 10 tommer for å rotere en gang, så har du stigning 1:10 som er en forholdsvis vanlig stigning i .308.

 

Men for å svare på en annen måte: med mindre du har en helt uvanlig bratt eller slakk stigning (lite sannsynlig) så går det sikkert helt fint å kamre den pipa i .30-06.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Om du skal ha mer trøkk så er det greiest å kammre om til 30-06 AI - det er mulig matingen må justeres noe p.g.a. krappere skulder. Diesett blir noe dyrere da.

Link to comment
Share on other sites

Tror du bør konferere med en børsemaker. Om jeg ikke tar feil er det ikke mulig å uten videre brotsje opp ett kammer fra .308 til 30- 06. I så fall må det kappes en god bit ut av pipa i kammerenden for å få det til.

 

Vanlig twist for .308 har tradisjonelt vært 1:12 som er ideelt for kuler i området rundt 150 gr.

30- 06 har ofte stigning på 1: 10 da denne normalt skal takle de tyngste kulene på 200- 220 gr bedre.

Med 180 gr kuler er det vel hipp som happ hva stigningen er. Feks bruker Tikka løp med 1: 11 stigning i alle rifler i .30 kaliber enten det nå er .308W, 30- 06 eller .300 Win Mag.

Link to comment
Share on other sites

hmmm, det ser ut for at dette prosjektet bare kan legges på is.

 

Ifølge Idar på jaktdepotet har visst mauserløpa tykkelse på 28.5mm mot kammerenden, mens remingtonløp har noe sånt som 30 ett eller annet, da sliter jeg vel litt uansett hvordan jeg snur og vender på det. Løpet er rett og slett for tynt dreid ned allerede..........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...