Jump to content

gå pent i bånd?


antonsen

Recommended Posts

Begynn med en gang.

Drar han i bandet, stopper du opp (ikke rykk) til han merker at han ikke kommer av flekken.

Når han snur seg og kikker på deg for å finne ut hva som skjer, roser du ham og fortsetter å gå.

Sånn fortsetter du til han skjønner hvem som bestemmer.

Det er ikke sikkert du kommer så langt avgårde de første ukene, men det hjelper etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Førset bud for å unngå at en hund drar i bånd,er å IKKE bruke di lange båndene/snellene. Det er den største nybegynnerfeilene folk jør. Da vil hunden tro at det er greit å være 5 m forran matfar/matmor til en hvær tid. Å når matfar /matmor er lei av å være slips bak hunden å går åver til å begynne å drerssere,så prøver hunden fortsatt å være 5 m forran. Det er jo det den er dressert til. Har sett så mange matfedre og matmødre som har hengt som et slips bak hundene sine..både på vei og i veigrøfter.

-Da blir jeg bare oppgitt..å sier til meg selv! Det er deres egen feil...

Mine hunder har ALDRI dratt i båndet..

Hjalp en venn av meg for en del år siden med en 1 års gammel pointer.

Den var slik at så snar man kobblet den løs,stakk den. Å gå i bånd var et mareritt for den som holdt i båndet..

Den stakk kun av 1 gang..å den bruket 5 min på å lære å gå fot,uten bånd.

Men den hunden var særs lærevillig oppdaget jeg:)

Link to comment
Share on other sites

Førset bud for å unngå at en hund drar i bånd,er å IKKE bruke di lange båndene/snellene

 

Det er ikke noe problem så lenge hunden lærer både å gå fritt på lang line og på plass. Line/bånd er ikke der for å kontrollere hunden men som en sikring hvis den ikke lystrer.

 

Gringo er inne på den greieste metoden, men jeg ville gått litt lenger ved å lede hunden rundt og tilbake på plass. Så er det litt ros og prøve på nytt. Hunden lærer da fort at den ikke kommer noen vei hvis den haler i båndet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...