Jump to content

Sako 85


Pondus

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en Sako 85 Hunter i enten .308 eller 6,5x55. Skal brukes til småvilt og storvilt. Leste testene av våpenet i Villmarksliv:

 

http://www.villmarksliv.no/tester/jaktu ... 232810.ece

 

Skjønner at det er litt forskjell fra våpen til våpen og lurer derfor på om noen har erfaringer med 85-en?

Har allerede en Sako Finnfire Hunter i 22 lr. og er veldig fornøyd med Sako.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en i 308 og er kjempefornøyd men har også hørt om en som har fått skikkelige en mandagsbørse. Jeg tror dette gjaldt de første 85 som kom ut. En ny modell kan ha noen småfeil men de er nok rettet nå. En ting jeg forsåvidt har å utsette er rekylklakken eller rettere sagt mangelen på denne men har ikke hatt problemer med dette. Men med et kraftigere kaliber kan det oppstå problemer. Ikke fatter jeg at ikke Sako retter på dette (for alt jeg vet kan de allerede ha gjort det) men er ikke noe problem å få en børsemaker til å tilpasse en (det er spor i kassa) og så bedde den skikkelig i stokken men til den prisen burde det være gjort fra fabrikk. Jeg har nå skutt ca 700 skudd med min og den er fortsatt like stabil og har bra presisjon. En annen ting jeg er veldig fornøyd med er at etter et par hundre skudd er det bare sot i pipa , ikke mantel , men det er vel jeg som har vært usedvanlig heldig med akkurat dette løpet., men Sako er jo kjent for bra løpskvalitet da.

Hvis den 85 helstokken er like fin i virkligheten som på bilde skal jeg ha en i 8x57 også

Link to comment
Share on other sites

Jeg var med og skjøt de første 25 skuddene med en Sako 85 Hunter i 6,5x55 forrige helg.

 

Pipa ble pusset helt rent med Kroil, Hoppes og bronsebørste med KG12 før vi begynte.

Skjøt med Norma rekrutt. Pipa ble aldri skutt mer enn lunken denne dagen, tror det er lurt.

Det ble pusset med Kroil etter 5 og 5 skudd, nesten bare sot :D

Kun noen tynne usammenhengende striper med mantel på bommene. Sako kan nok fortsatt å lage piper!

Link to comment
Share on other sites

Jeg var med og skjøt de første 25 skuddene med en Sako 85 Hunter i 6,5x55 forrige helg.

 

Pipa ble pusset helt rent med Kroil, Hoppes og bronsebørste med KG12 før vi begynte.

Skjøt med Norma rekrutt. Pipa ble aldri skutt mer enn lunken denne dagen, tror det er lurt.

Det ble pusset med Kroil etter 5 og 5 skudd, nesten bare sot :D

Kun noen tynne usammenhengende striper med mantel på bommene. Sako kan nok fortsatt å lage piper!

 

Takk for svar, har nesten bestemt meg nå for en Sako 85 :D . Forstod at det ble litt tull med Sako da de ble kjøpt opp av Beretta, men ser vist ut til at det er rettet på nå.

Lurer fortsatt på kaliber .308 og 6,5x55. Når det gjelder elgskyting har jeg hørt av erfarne elgjegere at å skyte en elg med 6,5 er nesten det samme å bruke luftgevær. Ikke vet jeg. Pappa har .308 og ser ut til at det virker greit. Noen som har råd?

Link to comment
Share on other sites

85 er pen å se til,men jeg synes den virker litt kjip og nesten billig i forhold til 75en..selv tror jeg at dette er gjort for å spare penger,men det er bare en tanke som slo meg da jeg kikke på den,synes en får mer for penga i tikka t3.men alt i alt er det nok et trgt kjøp.er den lykkelige eier av to sakoer fra 80 tallet,men det er et helt annet våpen som dessverre ikke lages mer..aldrig hatt ett klikk eller funksjonsfeil i dem.6.5 er nok ikke som luftgevær på elg nei,det er å overdrive,men selv ville jeg ikke brukt det..3006 er bedre som elgpatron vil jeg si,men skal du ikke lade selv kan du like gjerne kjøpe 308,en alsidig grei patron og så får du ei hendig rifle med kort kasse i tillegg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lurer fortsatt på kaliber .308 og 6,5x55. Når det gjelder elgskyting har jeg hørt av erfarne elgjegere at å skyte en elg med 6,5 er nesten det samme å bruke luftgevær. Ikke vet jeg. Pappa har .308 og ser ut til at det virker greit. Noen som har råd?

 

de som kaller seg erfarne elgskyttere og sier at 6,5x55 er som luftgevær på elg har ikke særlig mye selvinnsikt... det holder mål så lenge skuddet sitter der det skal. det samme gjør .308 og videre oppover. det hjelper lite å sette et i vomma og et i låret med .375 H&H eller .338 win mag.

 

husk at et lettere kaliber er lettere å bli komfortabel med å skyte med. fra 6,5x55 til .308 er det ikke den voldsomme forskjellen. begge holder til alt norsk vilt selv. det finnes et enormt utvalg i fabrikkammunisjon til begge, og billig treningsammunisjon er lett å skaffe. selv bruker jeg en sako 75 ss i .308 og er veldig fornøyd med det.

tror du uansett kaliber blir godt fornøyd med våpenet :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis den 85 helstokken er like fin i virkligheten som på bilde skal jeg ha en i 8x57 også

 

Fås Sako 85 i 8x57??

Finner ikke det på siden deres.

Prøv http://www.sako.fi Gå inn på hunter og så inn på spesifikasjoner oppe til høyre på siden.8x57 -riflestigning 9,5

 

Ja der sto det ja, har hele tiden sett på calibers, rart de ikke skriver den der og.

Men da er det jo greit, kunne tenke meg en Hunter i det kalibret.

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen for svar...

Men er egentlig 6,5x55 bedre på småvilt enn.308?

Det bør jo gå greit om du bruker helmantel på 308, eller?

 

Å sei at et kaliber er "bedre" enn et anna til småviltjakt er vanskelig å svare på. Dessuten er kulevalget enda viktigere. Ønsker du å drepe rypa momentant, og vel so det, ja da sette du i ei blaut blykule i kammeret, og kula gjer jobben. Men da skal du sjå lenge etter ein god rypemiddag :lol: Skyter du ei rype med 6,5 og ei anna med 308 med helmantel skal du være god om du ser ein større sår kanal med sisnevnte kaliber. Det eg prøver å sei er at det er kula i all hovedsak som avgjer skadevirkninga og ikkje kaliberet. ein tydelig ekspansjon av ei heilmantelkule skutt på eit småvilt, skal du sjå lenge etter. Det er hipp som happ om du nyttar 6,5 eller 308, begge drep, men ikkje "bedre" enn den andre ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

 

Jeg er bare 14 år (blir 15 i desmeber) og skal ha ei rifle til neste års stor og småviltjakt. Må selfølgelig søke om dispensasjon fra DN siden jeg fyller i desember. Så jeg lurer på om det er noe forskjell på rekylen fra 6,5x55 til .308 i for eks. Sako 85? Jeg har bare tidelige prøvd 3006 og 308.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke du lader selv og dermed kan lade med 100 -123 gr kuler i 308 ville jeg gå for 6,5 hvis du er bekymret for rekylen, men som du skrev har du skutt med 308 tidligere så det er vel ikke noe problem . Billige (rundt 5.- kr) får du kvalitetspatroner til i 6,5 mens de billigste 308 ligger på rundt 6 og er da som regel ikke så veldig bra presisjonsmessig.

Jeg velger i dag 308 foran 6,5 pga at et 308 løp varer 4-5000 skudd mer før det er utslitt og at siden jeg lader selv er det like billige komponeneter til 308, og jeg mener at 308 er et bedre elgkaliber enn 6,5 (men den diskusjonen gidder vi ikke ta en gang til)

En annen ting jeg vil anbefale deg er å montere en demper så sparer du både din dyrebare hørsel og rekylen blir mye mindre uansett hvilket caliber du velger.

Link to comment
Share on other sites

Men burde jeg heller, hvis det er å få tak i, gå for en Sako 75 fremfor 85-en?

 

Jeg har ingen av disse selv, men modellen som ble erstattet av 75. Har likevel skutt litt med 85, og ganske mye med 75.

 

Blir mest smak og behag hva du velger. Finn en butikk som har begge og sammenlign selv, det er nok det beste tipset. Mulig du kan finne en 75 til hyggelig pris :wink:

 

Kvaliteten er den samme, men ettersom 75 er eldst er den mer gjennomtestet med hensyn til feil.

75 er litt tyngre og har noe mer klumpete utforming enn 85. 85 blir noe mer smekker kan man sin.

85 har noe fiklete magasinsperre. Jeg liker magasinet til 75 best fordi det er lettere a ta ut. Til gjengjeld er det vel i teoriern lettere a miste.

Link to comment
Share on other sites

Det er tre vesentlige forskjeller mellom Sako 75 og 85 modellen:

 

1. 75 modellen har eit meir avrunda pistolgrep som gir ein følelse av bedre håndgrep. Synst dette er eit stort pluss til 75 mod.

 

2. 85 modellen har mista montecarlo preget med høg skinnstøtte, og i staden valgt den klassiske stokken.

 

3. 85 mod har "idiotsikring" på magasinet. Du må spenne inn magasinet for deretter å dra i utløyseren for at det skal komme ut. Dette har ikkje Sako 75.

 

Anbefaler det samme som "Sako 85" seier å stikk innom ein forhandler å føl deg fram til den rette rifla for deg. PS Ikkje enkelt å skaffe ein ny sako 75 fordi den ikkje er i produksjon lengre. Finnes dess fleire av dei på bruktmarkedet.

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Ellers er det jo hyggelig å se at ungdommen velger kvalitet når de skal ha seg sin første rifle :D

Ikke noe vondt om Tikka T3, Remington eller Adolf-mauser, men (gjesp) så lite spennende...

 

Jeg kjøpte selv en ny Sako De Lux i 30-06 da jeg var 16, og den står fortsatt i våpenskapet. Har verken lyst eller hjerte til å bytte den inn i noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt mye spørring her.....

Men er det noen forskjell i mekanismen fra 75 til 85?

Har på tenkt på å gå for varmint modellen, det så ut som pipa var litt større. er dette et problem, med for eks. balanse forandring?

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 og 75 er flotte børser,

men hva med en Sauer 202 ?

 

Har selv en 202 og er svært fornøyd med den.

Da kan du kjøpen i 6,5x55, som er et godt kaliber til det meste, og du har muligheter til å kjøpe et ekstra løp i 308/3006/8x57 eller9,3x62 hvis du trenger et grøvere kaliber.

 

Sier ingen ting negativt om Sako, bare påpeker mulighetene med en Sauer 202.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sako 85 ss. i 6.5x55. Er superfornøyd med alsidigheten, presisjonen og generelle feelingen av børsa. Heldigvis har jeg aldri angret på at dette ble min første rifle :)

Rekylen er mer eller mindre fraværende, og jeg koser meg på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt mye spørring her.....

Men er det noen forskjell i mekanismen fra 75 til 85?

Har på tenkt på å gå for varmint modellen, det så ut som pipa var litt større. er dette et problem, med for eks. balanse forandring?

 

 

Uten at jeg har prøvd i praksis, du kan kamre en patron med 85 mens du holder børsa opp ned, dette går visstnok ikke med 75 :wink: Bortsett fra at 85 har såkalt semi-kontrollert mating det er det ingen større forskjeller i praktisk bruk.

 

Varmintpipe, Semi Weight mm. er fint på skytebane, jaktfelt eller statisk jakt, les f.eks jakttårn. Mye på grunn av nettopp god balanse. Skal du bruke børsa mest til allsidig mobil jakt. ville jeg helt klart valgt standard pipe. Jeg har begge typer, og det er den letteste som får være med på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har prøvd i praksis, du kan kamre en patron med 85 mens du holder børsa opp ned, dette går visstnok ikke med 75 :wink: Bortsett fra at 85 har såkalt semi-kontrollert mating det er det ingen større forskjeller i praktisk bruk.

 

går kjempefint å kammre en en patron med 75'n opp ned. prøvde det akkuratt.

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg nede hos politiet og henta våpensøknaden, men skjønner ikke helt hvorfor de skal ha 4 eksemplarer av den.

 

Fikk et tilbud av Interarms:

 

Sako 85 Hunter m/ Zeiss Conquest 3-9x40 med orginalmontasje = 17 500,-

 

Synes sjøl at det så ut som en grei pris!

Men tenkte å gå opp til 50mm på kikkerten og stainless børse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...