Jump to content

Normahylser, forskjell i vekt og merking


ASi

Recommended Posts

Heisann

 

Fikk 70 hylser av en kjenning, engangskutte, helpresset og satt i hette. Så langt alt vel.

Men så kikket jeg litt mer nøye på hylsene, og fant at det var 50 Norma, 19 S&B og 1 DFS.

Kikket ekstra på alle hylser, og ser det er forskjellig font på Normahylsene. Kan det være stor aldersforskjell på disse?

Vekten sier, fra høyre, 186gr, 191gr og 181gr.

 

Spørsmålet er da, er denne vektforskjellen så liten at det ikke er noe å bry seg om? Eller må jeg veie alle og sortere ut ytterpunktene?

Sant og si har jeg aldri veid hylser før, har kun sortert på fabrikat og antall omladninger. Fikk en liten vekker nå.

 

Som en digresjon tok jeg med DFShylsen også. Kan noen fortelle meg litt om hvor denne stammer fra?

 

 

 

DSC00857.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje gje deg fornuftig svar på eksakt alder på Norma-hylsene med ulike fontar. DFS-hylsa er vel frå den Sellier & Bellot-produserte treningammoen som er å få kjøpt gjennom DFS.

 

Når det gjeld sortering av hylser etter vekt kan det ha noko for seg når det er snakk om presisjonsammo, eller ladningar som nærmar seg max. Til moderat ladd treningsammo har det liten/ingen betydning. Skal du lade konkurranseammo eller jaktammo kan det vera interessant, om ikkje for anna enn å skaffe seg litt ekstra ro i sjelen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den klassiske remingtonringen. Så lenge den bare er blank, og ikke forhøyet, kan den like gjerne komme av fett og dritt i kammeret som noe annet. Da får hylsa litt rennafart mot støtbunnen. Jeg pleier ikke å bry meg om slike. Forresten så bør vel nå myten om at normahylser har så mye mer volum og mye lavere vekt enn andre, være grundig Busted.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som kjapp huskeregel i normalkalibre som 6,5X55, 308w og 3006 at en økning i hylsevekt fører til trykkøkning tilsvarende en tidel av det hylsevekten øker. dvs om hylsene er 10 grs tyngre tilsvarer det ca 1 grs mer krutt i patronen. (På grunnlag av erfaring). Teori sier kansje noe annet men huskeregelen min er lett å huske.

 

Så om 10 grs tyngre hylser har noe å si? vel...... jeg ville iallefall ikke gått ut fra at det ikke hadde noe å si om jeg ladet max eller var ute etter presisjon...

Link to comment
Share on other sites

Ja, eller helt fra 70-tallet? Mener å huske at Norma hadde slike store bokstaver i bunnstempelet også i den første tiden etter at de gikk bort fra den ofte misforståtte Re-betegnelsen sin.

 

Hylser i .30-06 finnes overalt, spesielt på baner i det ganske land der det skytes storviltprøver. Anbefaler sterkt å skaffe til veie tomhylser man vet er engansskutte og stammer fra samme eske/lotnr.

 

Alt annet av hylser bør få gå til skraphandler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...