Jump to content

registrering av gamle våpen


olav

Recommended Posts

Jeg fikk melding i dag fra en venn som skal ha besøk av politiet ,paragraf 27, han sa at nå var alle hagler regisreringspliktig uansett alder samt at alle våpen inretettet for patron var registreringspliktig ,dette gjaldt også håndvåpen. Dette var beskjed han hadde fått fra politiet? Har ikke sett noen lovendring om dette og undrer på om NOSJ vet noe mere.

Mhv

Link to comment
Share on other sites

Så så, hvis kameraten ikke er i godt voksen alder slik at han faktisk var 18 år og eide hagle FØR registreringsplikten på nye halger tråtte i kraft, så har faktisk onkel blå helt rett. -Men kan ha formulert seg klønete for alt jeg vet. Men hvis han var lovlig eier av hagle® før nevnte, så kaver og tøyser de ja. Loven er ikke endret.

Link to comment
Share on other sites

samt at alle våpen inretettet for patron var registreringspliktig ,dette gjaldt også håndvåpen. Dette var beskjed han hadde fått fra politiet?

Det kunne vore veldig moro å vite nøyaktig kva som sto i brevet. POD omtaler jo svartkrutvåpen laga før 1890 som registreringsfrie, men dei hoppar jo sjølvsagt bukk over definisjonen. Det kan jo tenkast at dei sit og meiner at patronvåpen ikkje er svartkrutvåpen? Det er jo som kjent "makta som rår"... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kameraten min er 60 år og derav voksen. Men han ringte til meg og fortalte dette om gamle våpen og svartkruttvåpen (patronvåpen ).

Han har desverre ikke videokamera men jeg sa til ham at politiet kun skulle se i våpenskappet hans og ikke ransake huset.

Link to comment
Share on other sites

samt at alle våpen inretettet for patron var registreringspliktig ,dette gjaldt også håndvåpen. Dette var beskjed han hadde fått fra politiet?

Det kunne vore veldig moro å vite nøyaktig kva som sto i brevet. POD omtaler jo svartkrutvåpen laga før 1890 som registreringsfrie, men dei hoppar jo sjølvsagt bukk over definisjonen. Det kan jo tenkast at dei sit og meiner at patronvåpen ikkje er svartkrutvåpen? Det er jo som kjent "makta som rår"... :roll:

 

 

Det er flere som er nokså sikker på at det POD egentlig mener er munnladervåpen produsert før 1890.

Interesant sak, håper den oppdateres etter kontrollen.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere som er nokså sikker på at det POD egentlig mener er munnladervåpen produsert før 1890.

Interesant sak, håper den oppdateres etter kontrollen.

Interessant? Det er heilt hårreisande. Med eit pennestrøk så har i så fall dei ubrukelege byråkratane gjort tusen på tusen av antikke våpen registreringspliktige. Fullstendig utan grunn anna enn at det gir dei ei eller anna merkeleg sjuk personleg glede.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere som er nokså sikker på at det POD egentlig mener er munnladervåpen produsert før 1890.

Det kan hende de mener det, men der er dannet presedens på det motsatte. Jeg vet om flere samlere som har fått bl.a. Colt Single Action Army revolvere produsert før 1890 ført ut av registeret under denne paragrafen

Link to comment
Share on other sites

Det kan hende de mener det, men der er dannet presedens på det motsatte. Jeg vet om flere samlere som har fått bl.a. Colt Single Action Army revolvere produsert før 1890 ført ut av registeret under denne paragrafen

Det er sikkert ein konsekvens av at POD som vanleg ikkje vil fortelje nokon om kva dei meiner det står i våpenlov og forskrift :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...