Jump to content

Klikk med Lanber Baron 12/76


Krogh

Recommended Posts

jeg fikk en lanber baron til konfirmasjon (3 år sida) og har brukt den jevnligt i alt slags vær, aldri hatt noe problem med den helt til før jakta starta i år.

 

Da jeg var på skytebana opplevde jeg klikk 3 ganger på 4 serier. tror det kan ha noe med løpsbytte funksjonen, noen ganger skøt jeg med øvre løp og andre ganger med nedre. Første klikket mitt opplevde jeg da jeg skifta fra nedre til øvre løp, Jeg la patronen øvert og bytta om med knappen. Lerdua kommer og det klikker. jeg dobbelt sjekker at patronen er øverst og knappen står på funksjon 1.

 

dette skjedde 3 ganger denne ene dagen. En måned senere opplevde jeg det igjen, men bare 1 gang. Dette har skjedd etter at jeg ha tørrtrent hjemme (med klikkpatroner).

 

kan det ha noe med at nåla har blitt skadet, selv om jeg har brukt klikkpatroner? (tror ikke jeg har klikka mer enn 20 ganger maks)

 

noen som har opplevd lignende problemer med andre evt samme produsent?

 

nå er jo ikke dette en svindyr hagle, men jeg forventer at den skal fungere :)

 

har aldri hatt noe problemer med klikking da jeg har gått i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme hagla tidligere, og opplevde "klikk" på 2. skuddet. Merka det tydeligst på leirduebanen, siden rekylen fra de lette patronene ikke klate å overtale løpsvelgeren te å bytte. Dersom du får børsa til å dra av skuddet etter at du har sjaltet mellom løpene manuelt, er det sannsynlig at det kan være noe av det samme som er problemet hos deg?

 

Løsningen for min del ble en puss og oljing av det indre "maskineriet", siden det hadde blitt helt tørt siden sist jeg hadde oljet. Skru av kolba og ha på litt olje, så skal det være på stell igjen!

Link to comment
Share on other sites

Hei, istedenfor å lage en ny tråd, spør jeg under denne tråden.

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en Lanber 2077, lettvekt. Nå er jeg veldig bekymret. Den kostet meg 9200,- ny, og jeg er ingen Onkel Skrue...

 

Først var den veldig, veldig tung å knekke, noe som gikk seg noe til etter at en instruktør på skytebanen smurte den litt. Likevel er den veldig treg nå, men jeg antar at det går seg til med tiden? Men når jeg skal lade, så faller ikke mekanismen på plass, så jeg må ta i når jeg lader den (dvs. når jeg løfter hagla i posisjon etter lading), og jeg må selv skyve toppleveren på plass - ellers går ikke skuddet av. Evt. kan jeg løfte halga hardt opp, og noen ganger - hvis jeg er heldig, faller topplederen på plass.

 

Er det noen her med samme hagle som har lignende erfaringer? Går dette seg til etterhvert? Eller bør jeg gå til forhandleren med problemet? Er bekymret for at jeg har kjøpt ei hagle som ikke er optimal - mhp. hva den kunne vært, mener jeg. Er denne hagla egentlig en god hagle, eller kunne jeg fått en like god en for lavere pris? Den passer min kropp veldig bra, og det var derfor jeg kjøpte den. Fungerer veldig bra når jeg kaster den opp - men det hjelper jo ikke når toppleveren ikke er på plass.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde det samme problemet med min Lanber Gyttorp. Den var veldig tung å knekke. Jeg smurte den litt og så satt jeg en kveld og knakk den MANGE ganger. Etterhvert ga den seg, og idag er den helt fin.

Jeg har ikke opplevd noe problem med toppleveren da. Jeg var litt skuffet selv, men ettersom det løste seg ganske raskt, valgte jeg å ikke gå til forhandler. Det med toppleveren høres kanskje litt verre ut.

Link to comment
Share on other sites

Er litt "ute på dypt vann" på akkurat dette, men er det ikke sånn at man i hvertfall på hagler som ikke er i øverste prisklasse, vil oppleve at topleveren ikke går helt inn til senter uansett, da det er lagt inn litt margin i åpningsmekanismen for slitasje?

 

Med det sagt, hagla skal selvfølgelig gå i lås uten at man manuelt må skyve topleveren inn igjen, dersom den ikke gjør dette er det noe muffens!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar alle sammen.

 

For å forklare litt nærmere: Når jeg retter hagla uten å holde i toppleveren, da faller den på plass. Men jeg har skjønt det slik at man bør holde toppleveren til side mens man retter hagla, for da holder mekanismen seg bedre. Det er når jeg gjør det at toppleveren ikke faller på plass. Da må jeg enten skyve den på plass, eller gi hagle et ekstra dytt oppover (rette den), og da kan den klikke på plass. Om dette er noe som er typisk for helt nye hagler, så er jo dette kanskje noe som kan gå seg til, men er altså litt bekymret. Bør kanskje prøve litt med smøring ja.

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg lærte dette på jegerkurset, at hagla ikke skulle smelles sammen men lukkes forsiktig mens man holder topleveren til sides. Dette skulle spare hagla for slitasje.

Nå har jeg vel ikke akkurat fulgt dette rådet noe særlig selv, og om du leser denne tråden så er det flere med god kunnskap som kimer inn med sine synspunkt:

 

viewtopic.php?f=37&t=16701&p=190250&hilit=hagle+lukkes+toplever#p190250

 

Konklusjonen: Jeg fortsetter ihvertfall å smekke hagla igjen, og finner andre ting å bekymre meg for.

Link to comment
Share on other sites

Dere beskriver "problemer" med Lanber som går seg til etter en tids bruk. :wink: Smekk igjen hagla og vær glad, skyt og ha det gøy. Skitt jakt! :D

 

Og; for lette ladninger og tørr mekanisme kan av og til få løpsvelgeren til å ikke sjalte ja, smør opp litt så blir det sus i serken. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...