Jump to content

Skudd går ikke av - problem med hagle


Børt-Erik

Recommended Posts

Hagla mi (Lanber Gyttorp, ca 10 år gammel) skyter ikke mer. Når jeg drar i avtrekkern skjer det ingenting. Jeg er usikker på om det er sikringa som har hengt seg opp, eller at hagla ikke spennes opp når jeg brekker den.

 

Oppdaget dette i går på fjellet med ei fjellrype sittende 35 foran meg. La ann hagla, siktet og trakk av, men ingeting skjedde. Brakk hagla, skjøv fram sikringen, prøvde på nytt. Ikke noe skudd. Brakk hagla, skiftet løp - ikke noe skudd. Demonterte hagla, satt den sammen - ikke noe skudd. Da fløy rypa. :?

Gikk fram for å se der rypa satt - og der spratt det fram ei til fjellrype som spradet rolig omkring på femten meters hold. Hagla virket selvfølgelig fremdeles ikke :x .

 

Ingen endring etter at hagla har vært innomhus og tint opp heller.

 

Hagla virket uproblematisk for et par dager siden (men da var rypene raskere på vingene). Den har ikke vært utsatt for spesielle påkjenninger etter det. Tidligere har den riktignok fått seg et par kraftige slag i ura under fjellrypejakt.

 

Har noen ideer om hva som feiler? Er det tilrådelig å demontere mekanismen/ løsne kolben sjøl?

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke har åpnet hagla di på ti år for rens og smøring, så er det kanskje der problemet ligger :)

 

Har ikke Lanber, men tipper den er som min at baskylen er festet med en lang skrue gjennom kolben.

Sku av rekylkappe, der burde du se hodet på skruen, sannsynligvis i et relativt dypt hull (bruk en lang skrutrekker mest sannsynlig, men kan være unbrako).

 

Sku ut denne, plus skru av eventuelle små skruer som holder avtrekkerbøylen etc. Deretter kan baskylen trekkes ut av stokken. Enkelt og greit, og da skal du ha god tilgang til å rengjøre/olje opp på nytt.

Demontering av avtrekkermekanismen derimot, er noe mere tricky, med potensiale for diverse fjærer susende rundt stua. Men dette skal ikke være nødvendig såfremt det ikke har blitt en skikkelig rusthaug inni der da.

Link to comment
Share on other sites

Har samme problem me ei Lanber Baron, at den ikke spennes opp når man brekker den. Men den spennes som regel hvis jeg holder på nok, og av å til kan den fungere som den skal. Men det er riktignok på første skuddet, for løpsvelgeren fungerer ikke i det hele tatt, så for å skyte oppfølgingsskudd må jeg på med sikringa for så å ta den av igjen, for å skifte løp (tungvindt når man er på jakt). Har prøvd å tatt hagla delvis fra hverandre, uten at jeg vil si det hjalp så veldig. Men kan være en mulighet å ta av kolbekappen og bruke et skrujern for å åpne å se om det er mye rust innvendig. Det virker som dette er en svakhet på lanber haglene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder en liten knapp på at det er noe med ejektor eller lignende. Da min knakk, så spente den ikke opp. Dette foregår jo helt nederst mellom forskjefte og låsekassa. Da jeg fikk skifta den, så ble alt ok igjen på min ihvertfall.

 

Ligger derimot ikke feilen der, så aner jeg rett og slett ikke, men ønsker deg lykke til. Det er ihvertfall veldig enkelt å skru av kolben, så du får blottlagt avtrekker og oppspenningsmekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Da er hagla i orden igjen.

 

Skrudde baskylen løs fra stokken. Dette var en lett operasjon, men krever at man har et ekstra langt skrujern.

 

Bak avtrekkeren hadde det kilt seg et par nok så store rusk - ser ut som en bit av en frøkapsel eller lignende. Rusket førte til feil vinkel på metalldelene som skyver hammeren slik at den slår på tennstiftene. I praksis fungerte mekanismen som om sikringen var på.

 

Etter at rusket er fjernet fungerer mekanismen som den skal :D .

 

Rusk kan komme inn i mekanismen når hagla er brekt, feks gjennom åpningene til tennstiftene, eller gjennom en liten spalte nederst i låskassa. Det som bekymrer meg er at dette kan skje på nytt. Selv om det er lett å fikse, er det irriterende å få skuddsjanser spolert.

 

Mekanisme og metalldeler inne i baskylen er tørre og rene for olje. Det ser ikke ut som det skal smøres her. Jeg mener også det er rådet jeg har fått fra butikken jeg kjøpte geværet på, at det ikke skal være nødvendig med regelmessig stell av "indre deler" av halga.

 

Men hva er deres synspunkter? Er det fornuftig med puss og stell av "innmaten" på hagler?

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problem med min Lanber Baron i fjor på jakt.

Fikk skutt første skuddet men nr 2 hadde ingen planer om forlate løpet! Ga opp jakta den dagen og dro hjem å demonterte baskyl fra kolbe

og fant rusk/skitt i delen som skal flytte seg av rekylen fra første skudd for og aktivere avtrekket på 2. skuddet.

Hagle har fungert feilfritt etter dette men demonterer nå en gang i året for og være på den sikre siden.

 

Sprayer da alle delene godt med olje og bruker trykkluft for og fjerne rusk.

Utrolig hvor mye (og rart) som kommer seg inn i baskylen i løpet av en jaktsesong :D

Link to comment
Share on other sites

Men hva er deres synspunkter? Er det fornuftig med puss og stell av "innmaten" på hagler?

 

For å si det slik, ville du brukt ei rifle i 10 år uten å demontere sluttstykket for puss?

 

Vedlikehold utstyret ditt, så varer det lengre og blir mere pålitelig. Innmaten i hagla kan du olje/pusse ganske sjeldent, da den er godt beskyttet. En eller to ganger i året mener jeg skal være rikelig, og er det jeg bruker.

 

Bra det ordnet seg så lett, det er ikke nødvendig å springe til børsemaker med alt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...