Jump to content

Interesse for trådløs Chrony?


jonnyvang

Recommended Posts

Ville folk vært interessert i et trådløst display/fjernkontroll med eventuell USB-tilkobling til Chrony kronografer? Eller er dette bare fjas fra min side? Har akkurat bestillt en Chrony Alpha og så vidt jeg har forstått så har alle Chronyene støtte for en Ballistic Printer. Det er denne kontakten jeg eventuellt ville bruke.

 

Jeg har endel erfaring med både USB og radio-løsninger så det tekniske i det er overkommelig. Jeg lurer bare på om det er noe som folk vil kunne finne bruk for?

 

Er en stødig på avtrekkeren vil det kanskje være fint å kunne måle hastighet på 100-300 meter også? En kortholdsløsning på 0-30 meter er klart enklest og billigst, men med litt dyrere radioer så kan en øke denne avstanden.

Hva med å koble 2 kronografer sammen for å måle kulehastighet på f.eks 0 og 200m? Er det interessant?

 

Masse spørsmål her som trenger svar :)

Link to comment
Share on other sites

For min del er en sånn dings forsåvidt interessant, men den må være relativt rimelig for at jeg skal droppe å gå ut på 100 meter ( eller aktuell distanse) og tilbake noen ganger.

Å koble sammen to ser jeg ikke vitsen med, for hvem gidder å kjøpe to kronografer?

Når jeg eventuelt skal måle hastighet på andre avstander enn 0 meter spaserer jeg bare rem og tilbake, skyter en serie, går frem og leser av, og det er det.

Utregningen gjør jeg i PCB.

Hvor mye tror du noe slikt ville koste da?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt dyre cronografer med tre målere. Dette gir korrekte data.

Om du serie kobler to inn til samme PC så blir jo målingene nøyaktig for det skuddet og du får en nøyaktig hastighets profil .

Opperer du med en måler å flytter den på flere avsander, vil du ikke kunne kalkulere nøyaktig da der er normal avik mellom skuddene.

Men der går fort noen 1000Kr ved å lage trådløse overføringer.

Link to comment
Share on other sites

For min del er en sånn dings forsåvidt interessant, men den må være relativt rimelig for at jeg skal droppe å gå ut på 100 meter ( eller aktuell distanse) og tilbake noen ganger.

Å koble sammen to ser jeg ikke vitsen med, for hvem gidder å kjøpe to kronografer?

Tja - de av oss som er sprø nok til å bruke målinger på to avstander til å beregne eller estimere ballistisk koeffisient for kuler man ikke kjenner?

Link to comment
Share on other sites

Det var akkurat dette bc-målings scenarioet jeg så for meg når jeg tenkte på muligheten for å samkjøre fler kronografer.

 

Trådløst trenger ikke være så dyrt. I små volum (1-10) så tipper jeg at elektronikken for en "radio-boks" vil koste ca 100 kroner. Da bør en rekke minst 300 meter med fri sikt. I tillegg kommer jo kostnader på innkapsling og display o.l. , men radio-delen har ingen avskrekkende pris.

 

Er det noen i Trondheimsregionen som har en Ballistic Printer? Hadde vært fint å sniffet litt på kommunikasjonen den har med Chronyen.

Link to comment
Share on other sites

For min del er en sånn dings forsåvidt interessant, men den må være relativt rimelig for at jeg skal droppe å gå ut på 100 meter ( eller aktuell distanse) og tilbake noen ganger.

Å koble sammen to ser jeg ikke vitsen med, for hvem gidder å kjøpe to kronografer?

Tja - de av oss som er sprø nok til å bruke målinger på to avstander til å beregne eller estimere ballistisk koeffisient for kuler man ikke kjenner?

 

Jeg trodde det kom relativt klart ut av det jeg skrev at jeg er klar over at man kan måle hastighet ved to avstander og dermed regne ut BC. Måten jeg har gjort dette på er å flytte kronografen til forskjellige avstander. Siden har jeg prøveskutt på lengre avstand for å verifisere. Stemmer selvfølgelig bare omtrentlig.

Det jeg derimot ikke var klar over er at man vil oppnå en større grad av nøyaktighet ved å bruke to identiske enheter samtidig. Er det da bare hastighetsavviket på serien dere tenker på som feilkilde, eller tenker dere også på målerens avvik?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...