Jump to content

Slark i ladepresse


TorS

Recommended Posts

Kjøpte nettopp ei ny RCBS RockChucker Supreme presse fordi den gamle Lee-pressa mi hadde fått skikkelig slark mellom rambolten og ramma og produserte dertil skjeve hylser. (Forøvrig etter mindre enn 800 helpressinger i .30-06...) Har akkurat pressa ca 80 hylser med RCBS-en, som overhodet ikke hadde slark ved utpakking, men som nå begynner å gi en skremmende lik slark som den spinkle Lee-en! Hylsene har imidlertid foreløpig fint lite kast (ca 0,03mm) med en Redding helpressedie, så det er jeg fornøyd med.

 

Men skal det være slik!? Har noen prøvd å rugge sideveis i rambolten når den står på topp eller nesten på topp? Jeg får skikkelig raslelyd av min presse, på tross av at den fortsatt lukter pappeske fra innpakninga den kom i! Hadde bolten og ramma vært perfekt tilpassa burde det da ikke blitt slark før om mange tusen pressinger - tenker bare på den gamle hagla mi hvor tight den fortsatt er i låsen. Måtte også returnere die-settet fra RCBS fordi senterpinnen i helpressedie'n var alt annet enn sentrert. Begynner å lure på om RCBS fortjener sitt rykte..

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg bruker samme presse og merker ikke noe slark av betydning! Mulig madagspresse du har fått? Men hvis du har brukt Lee så vet du hva slark er! Lee faller ikke meg i smak, spinkle usle armer og skranglete så det holder.... Syns jeg ser at man helpresse hylser i thremoscal. på ei slik presse, går sikkert men fytti for en jobb.

 

Om RCBS har et slikt rykte? eller fortjener det? vel det finnes helt klart bedre presser en RCBS, syns presse mi er akkurat ok... skal holde litt på den en stund til før jeg bytter merke.

 

Hvor sitter slarken forresten? i stemplet? hvis hvor mye slarke i mm er det? At kneleddet slarker litt har ikke noe å si, det er stemplet som er viktig.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

slarket sitter i stempelet ja. Mulig jeg er pirkete, men ble paranoid etter at jeg oppdaga hvordan Lee-settet rett og slett ødela hylsene mine. I tillegg når jeg så fikk et die-sett fra RCBS som, tross manuell inspeksjon fra fabrikken, var skjevt så det syntes tydelig uten å måle.. Skal få målt slarket, så kan jeg følge med om det utvikler seg. Vil gjerne høre likevel om andre har kjent på stempelet på sine presser!

 

bobbcat123: Av nyskjerrighet, og siden RCBS tross alt koster i øvre sjikt, hva mener du er klart bedre presser?

Link to comment
Share on other sites

bonanza co ax er kongen av enstasjonspresser synes jeg.

 

jeg har fått et lee sett som en av diene var synlig skjev på. fikk tvert et nytt sett.

men det er tydelig at det ikek bare er lee som leverer ting som ikke er bra nok?

 

jeg ville klagd på pressa om den var slark.

håper du har klagd på det die settet.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

slarket sitter i stempelet ja. Mulig jeg er pirkete, men ble paranoid etter at jeg oppdaga hvordan Lee-settet rett og slett ødela hylsene mine. I tillegg når jeg så fikk et die-sett fra RCBS som, tross manuell inspeksjon fra fabrikken, var skjevt så det syntes tydelig uten å måle.. Skal få målt slarket, så kan jeg følge med om det utvikler seg. Vil gjerne høre likevel om andre har kjent på stempelet på sine presser!

 

bobbcat123: Av nyskjerrighet, og siden RCBS tross alt koster i øvre sjikt, hva mener du er klart bedre presser?

 

Tja hovmod for fall?(blir jo bare min mening he he..) neida men jeg faktisk ladet mere på co-ax pressa til Forster en jeg har gjort med RCBSen, Forster sin er dyrere men bedre i mine øyne, dobble stempel pluss "frigang" på die gjør at kula sentrerer 100% åkke som. (vanskelig å forklare dette med frigang på dia, men dia trees inn i ett spor i stedet for skrudd slik som rcbs.)

 

Bilde av pressa ser du her: http://www.jegeriet.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=23&Itemid=26

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg målt slarket til i overkant av 20 hundredels mm på klokka. Litt mer slark i samme retning som armen går (inn mot bordet) enn på tvers av pressa, men svært likt. Ser tydelig at stempelet beveger seg i hullet når jeg rugger på det, og det kommer en tydelig lyd.

 

Synes eg. ikke dette er akseptabelt, men får ikke klarhet i om dette er normalt på disse pressene. Tungvindt å reklamere også, da pressa er kjøpt i USA. Die-settet returnerte jeg asap, ja. Til syvende og sist er det viktigste om hylsene og patronene blir rette nok, men jeg lader normalt såpass lite at det vil ta lang tid før jeg evt. avslører uakseptabel høy slitasje, og da er kanskje alle garantier gått. Derfor er jeg så interessert i å "avsløre" en evt. mandagspresse allerede nå.

 

Den co-ax-pressa ser fin ut, men nesten dobbel pris.

Link to comment
Share on other sites

Jo som jeg sier det er presser som er bedre men deretter pris, forster tåler nok garanter flere runder før slitasje merkes siden den har dobble stempel. 0,2 mm slarke, noe særlig trangere vil du få problemer med friksjon tror jeg. Men kan måle min den er jo ganske ny, februar/mars ble vel den innkjøpt og gått ca 2000 skudd... får sjekke hvor mye den "slarker".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...