Jump to content

Statskog blir enda større


Bukke

Recommended Posts

"Orkla selger de heleide skogselskapene Borregaard Skoger AS, AS Børresen og Borregaard Vafos AS til Statskog for totalt 1.725 millioner kroner.

 

Salget kommer, ifølge en børsmelding, etter en bred prosess med stor konkurranse og flere attraktive bud.

 

Enorme områder

Salget omfatter cirka 1,1 millioner dekar, hvorav cirka 750 000 dekar produktiv skog. Borregaard Skogers eierandel i Statskog-Borregaard Skogsdrift (SB Skog) omfattes også av transaksjonen, ifølge meldingen.

 

Borregaard Skoger ble etablert i 1902 av britiske Kellner-Partington Pulper Company Limited for å sikre råstofftilgangen til Borregaards fabrikk i Sarpsborg.

 

Skogeiendommene er fordelt på fire fylker og 19 kommuner med til sammen 150 adskilte enheter. 80 prosent av eiendomsmassen ligger i Hedmark, hvorav en tredel i kommunene Våler og Trysil. "

 

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2004101.ece" target="_blank

 

Jeg er meget usikker på, om dette salget er til det bedre, men det vil vel fremtiden vise.

Link to comment
Share on other sites

Dette antar jeg at er revnende likegyldig for oss vanlige borgere som ikke bor AKKURAT der skogene er. For slik politikken oftest er ang jakt i disse områdene, så må du helst være "innenbygdsboende" for å få storviltjakt der.

 

Et system som jeg synes suger lut!!! ....Hva kan vel jeg for at Staten ikke eier noe i denne komunen som jeg bor?

Er det ikke STATS-skog da? Ikke KOMMUNE-skog!! :roll:

Statsskog skal være åpen for ALLE!!!!! :?

Link to comment
Share on other sites

Dette antar jeg at er revnende likegyldig for oss vanlige borgere som ikke bor AKKURAT der skogene er. For slik politikken oftest er ang jakt i disse områdene, så må du helst være "innenbygdsboende" for å få storviltjakt der.

Ja men statens grunn er jo for nettopp alle det.... Du kan sette deg ned på iNatur og søk om elgjakt hvor som helst i landet på statens grunn du. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette blir en spennende fremtid.

Jaktlaget mitt leier i dag terreng av Borrgaard Skoger, har jaktet der siden 1976.

Men spørs hva som blir neste jakt sessong da.... :?

 

Hmm, ja si det..

Men får tro og håpe at Statskog kommer med en løsning her som kommer de ettablerte lagene til gode..

Går utifra og håper at det er tilgjengeligheten til småviltjakta som vil ha den største endringen.

Men skjønner godt at du er spent på utfallet her!

Link to comment
Share on other sites

Ja men statens grunn er jo for nettopp alle det.... Du kan sette deg ned på iNatur og søk om elgjakt hvor som helst i landet på statens grunn du.

 

I utgangspunktet er jo det riktig. Imidlertid har vel fler og fler erfart, at tykkelsen på lommeboka blir det avgjørende.

 

Så i dette tilfellet, hvor Staten skal forrente 1,7 mrd., så vil jeg tro at de feiteste lommebøkene blir ytterligere ettertraktet/nødvendig for Statskog.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...