Jump to content

Krutt-typer tilgjengelig i Norge


Langlo

Recommended Posts

Hei - jeg har gjort et søk på nettet og i her inne på forumet og finner Vihtavouri og Norma sitt krutt på flere salgssteder. Hodgdon finner jeg hos Alvestad Hjemmelading, dog i et format jeg ikke kjenner til. Jeg ser også at noen Kammerater har valgt å privatimportere litt IMR og Hodgdon fra Sverige.

 

Finnes det noen som vet hvem som har det beste utvalget av krutt her i landet, og som vil fortelle meg det? - Hvilke andre kruttsorter enn Vihtavouri og Norma har det vist seg å være rimelig lettvint å få tak i ?

 

Ps - Jeg ser at Vihtavouri har en kjempefin Burn Rate tabell hvor jeg kan overkomme en del problemer knyttet til mangel på utvalg. Det er ikke dette jeg er opptatt av i denne omgang. Det jeg spør om er altså: Finnes det andre merker enn Norma og Vihtavouri tilgjengelig for den norske lader, og hvor?

 

Med beste hilsener fra Langlo

Link to comment
Share on other sites

I praksis har du Norma-, Vihtavuori-, Rhino-, RA skytterlags- og norma skytterlags- krutt relativt enkelt tilgjengelig. (+ det Hjemmelading.no eventuelt har og eventuelt odin fra våpensmia.)

 

 

Rhino -importør jaktdepotet

Vihtavuori -importør Landrø

Norma -importør Norma

Norma skytterlags - importør Norma ("skytterlag")

RA skytterlag - selges gjennom DFS

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem at Rhino krutt er det samme som Norma krutt, bare i annen plastboks.

 

Sigurd

Ja rhino, norma, norma skytterlagskrutt, raufoss skytterlagskrutt, enkelte alliant reloder krutt, osv.... Alle de er bofors produserte krutt. så alle kan man si "er stortsett det samme som hverandre" (så for åvære flisespikker kan man si at det i praksis stortsett er bofors og vihtavuori krutt tilgjengelig i kongeriket)

Men de selges under forskjellige merkenavn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke å spikke enda mer fliser, men Rhino kruttet er det samme som 200 serien (+MRP) serien til Norma. Ikke bare produsert på samme fabrikk, (Bofors i Karlskoga), men faktisk de samme lottene. Jeg var for en tid tilbake en tur på Eurenco laboratoriet i Karlskoga, og vedkommende der fortalte at når de produserte "jaktkrut" for Norma, så hendte det at "Rhino gubben" kjøpte endel av partiene som skulle til Norma og "puttade i egna burkar". Jeg vet ikke, men det var nå det jeg ble fortalt av en ansatt i konsernet.

 

Forøvrig enig med siste taler; siden hele sulamitten er eid av Eurenco, så er det vel bare en leverandør....

 

God helg.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...