Jump to content

Ulvespor...???


Beago

Recommended Posts

Jeg har noen bilder jeg har tatt av det jeg frykter er ulvespor. Spora er i grus/sand og er kanskje ikke de beste, men kan noen fortelle meg hvordan jeg legger ut bilder her? Så kan jeg legge de ut så kan dere mene litt om dere trur det er ulv eller ikke... jeg frykter det verste.......

Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke kjent med ulvespor i det hele tatt, men syns spora så litt mystiske ut...både i forhold til hvor jeg så de og jeg synes ikke selv det så ut som hund... Det kan selvfølgelig være hund fordet.. Det hadde jo vært best :)

 

men som sagt synes jeg de så mystiske ut og tenkte det var greit å la andre som har mer peil enn meg mene noe.. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ingen sporingsekspert, og klarer ikke i nærheten en gang å avgjøre om dette sporet er fra ulv eller hund. Men hadde selv en bekreftet observasjon av 2 ulv for noen år siden, så dem da de jagde en elgkalv, de var tydelige avtrykk i sand og sporene fra den ene ulven var ihvertfall ikke større enn bunnen på en 1,5 liters flaske. Så skjønner ikke helt at dere kan avkrefte at det er ulv p.g.a sporstørrelsen?

Link to comment
Share on other sites

vil ikke avkrefte noen ting,men utifra egne erfaringer så tror jeg at dette dreier seg om hund.

så du på avstanden mellom sporene? vinglete eller rett gange?

en ulv i trav vil ha ett noenlunde rett spor med bakfoten i framfotens spor. vanlig skrittlengde er 120-160cm.. kan komme opp i ca 2m ved hardt underlag og litt skråstilt kropp.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra bildene tolker jeg sporet til å være ca 7,5- max 8 cm bredt...

Formen sporet har og str. sier hund i mine øyne...

Dette er min oppfatning av det jeg kan se av bildene.

 

Om noen mener det kan være ulv får dem bare gjøre det...

 

Men da skal jeg ete den rå...

Link to comment
Share on other sites

det beste er om det er en hund. Gangen var veldig snorrett fremover. Skal prøve å komme meg dit igjen å se om jeg kan ta nye bilder av spora med tommestokk ved siden av. Det har snødd i natt, men snøen tiner igjen nå. Får håpe det ikke har ødelagt spora.

 

Sporene er forresten observert i Drangedal Kommune i Telemark.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra bildene tolker jeg sporet til å være ca 7,5- max 8 cm bredt...

Formen sporet har og str. sier hund i mine øyne...

Dette er min oppfatning av det jeg kan se av bildene.

 

Om noen mener det kan være ulv får dem bare gjøre det...

 

Men da skal jeg ete den rå...

 

Enig i at formen heller mer mot hund enn ulv, etter hva jeg kan se/lese i den DirNat-brosjyren. Men 7.5-8cm i bredden er jo innenfor hva de oppgir som bredde på ulvespor.

 

Hadde vært mye enklere å bedømme om avtrykket var fotografert bakfra, slik at som alle spor oppgis i brosjyrer.

Link to comment
Share on other sites

Her er et bilde av spor etter laikaen min, og dette er godt og vel 8 cm bredt.

Ulvesporet er en del større enn det laikaen lager.

Skoen her er str. 45 og er nesten 12 cm bred.

 

image2.jpg

 

Hvis sporet Beago har foto av skulle vert ulv, burde det vert over 10 cm bredt når den spriker såpass med poten.

Askeladd

Med utgangspunkt i disse bildene tror jeg man kan slå fast flølgende:

 

1. Det kan være ulv.

2. Det kan være hund.

3. Det kan være noe helt annet.

 

Sagt på en annen måte, utfra disse bildene kan man ikke slå fast at det er spor fra en bestemt art.

1. Ja det er mulig, men det synes ikke jeg.

2. Ja, helt enig.

3. Nei, det er en av delene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...