Jump to content

Noen som vet hva dette er?


ktm250sx

Recommended Posts

Noen form for cordite krutt?

 

Står TE171 37 på siden av biten.

 

Du har funnet kanonkrutt.

Flakkrutt av denne typen har jeg selv funnet i fjæra i Nord-Norge, med flaklengder på 10 cm. Etterlatenskaper fra krigens dager, og jeg trodde det jeg fant var av tysk opprinnelse.

 

Det du viser bilde av kan nok godt være engelsk kanonkrutt av samme kjemisk sammensetning som korditt, selv om jeg tror tysk kanonkrutt forekom både i denne formen (Blattpulver) og som Stäbchenpulver.

Den trykte teksten kan indikere opprinnelsesland, og TE kan f.eks. være produksjonsanlegg.

Jeg må se i oppslagsverk for eventuelt å kunne finne ut av det.

 

Korditt betyr jo egentlig cord-ite, altså liten tråd (liten taubit). Så da kan dette ikke da ikke være cordite, sensu stricto.

Linker med info: http://www.google.de/#hl=no&q=cordite&aq=&aqi=g3&aql=&oq=cordite&gs_rfai=&fp=c214dbbe245a1884"%20target="_blank"%20target="_blank"%20target="_blank

Hvor første treff, Wikipedia, kan være like bra som mye annet.

 

Fikset linken. fat_dog86

 

Har lett og lett, men ikke mange bilder å finne på nettet av storbladet kanonkrutt.

Men er du dykker, og vil finne mer av det, kan du dra hit: 8)

http://hem.passagen.se/hajarna/brennvika.htm" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en bunt "noe rart" hos en elev i Salten, han sa han hadde funnet det i fjæra, og at voksne folk hadde sagt det var kanonkrutt fra tyskerne. Det hadde en skitten(grønn)gul farge, var i strimler som var ca 15 cm lange, 1 cm brede, og ca 1 mm tykke. Jeg har ikke gjort noen eksperimenter med dette "stoffet", men det ligner jo på det du har funnet.

Link to comment
Share on other sites

I området hvor jeg vokste opp drev vi å grov fram kruttstenger; dette var rester etter sprenging av et ammunisjonsdepoet (utført av norsk pøbel sommeren -45..). De lengste bitene vi fant var rundt 20cm lange. Diamter omtrent 3mm og med et bitte lite hull i senter (altså som et tykkvegget rør). Disse brant omtrent som røyksvakt krutt og luktet omtrent som det.

 

Amunisjonslageret inneholdt sannsynligvis granater til 15cm UTO C/16-L45 kannonene som sto på fortet fram til slutten av -50tallet. Området kallte vi "Kruttdalen", noe som var et av forslagene når det ble omregulert til boligfelt nå i høst, men en gatenavnkomite bestående av gamle gubber kom fram til noe helt menigsløst i stedet (Rødnebbternestubben eller noe minst like håpløst).

Generasjonen før oss var heldigere, de fant mye tøffere saker, 20mm luftverngranater og slikt; vi måtte klare oss med disse kruttstengene, minesøkerspyd og tusenvis av krag-hylser (mannskapet på fortet var satt opp med Krag-Jørgensen gevær).

 

Hva hadde dette med topic å gjøre da? Ikke noesomhelst :mrgreen:

 

 

PS- vi kom en gang over kassevis, tipper rundt 100stk, av gulmalte stålhjelmermed lær "innmat" i en bunker som Sivilforsvarte hadde brukt til lager, helt uinteresant for oss, det måtte være tyskerhjelm! Nå vet jeg jo at dette var norske hjelmer M/30 overmalt av Sivilforsvaret/det sivile luftvern og skulle mer enn gjerne ha bare en eneste en av de :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...