Jump to content

Forsvarets PUMA/KOMA genser, finnes den med turtleneck?


Tetanus

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg mener bestemt å ha sett og hatt utlevert forsvarets KOMA genser uten borrelås og med høy hals. Det var ikke glidelås eller borrelås på denne modellen, bare høy hals som en gjerne brettet dobbelt. Stemmer ikke dette? Har jeg blitt helt senil og husker så feil?

 

Klarer ikke finne dette noe sted, ikke hos forsvarsbrukt eller noe sted. Noen som kan hjelpe en stakkar med noen oppklarende svar.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Ett eller annet sted langt,langt bak i lillehjernen min, mener jeg å huske noe om en tykk, høyhalset genser som var i systemet før den modellen som er i drift nå.

 

Ikke at jeg er gammel nok til at jeg har hatt den utlevert, men ett eller annet forsterkningsplagg har nok vært i systemet lenge. Lurer på om det kan ha vært på en tegning av Hauge i Patruljedirektiv for Hæren fra 1962, eller tilsvarende UD fra 50/60 tallet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt grå koma genser, samme strikk som endel av de annaene som var i bruk i ull (før kneppe-syntetisk-anna) denne hadde ikke høy hals, men kort hals. Den var utlevert (i allefall i finnmark) i HV fram til utpå på 90 tallet. På samme tid som lave støvler, anklets, grågrønn feltuniform M51, og arbeidsuniform M53 var i bruk i HV i finnmark.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...