Jump to content

Defekt Franchi...


Brodern

Recommended Posts

Etter ett og et halvt år med en Franchi Falconet S Std, har jeg følgende feil på hagla:

- Sprekk i kolben

- Forskjefte sitter dønn fast i regnvær (som en følge av dette har litt av lakken på løpet blitt slitt av)

- Coating (eller hva man skal kalle det) inne i låsekasse har flakket litt av, andre steder buler den ut

- Etter ca. 35 skudd på bane, vil ikke våpnet fyre av (dette har blitt rettet, men tar det med på listen over feil)

 

Jeg ser på hagla som et bruksvåpen, den skal brukes i all slags vær. Til nå har den kun blitt brukt på due og skogsfugljakt, og blitt behandlet pent. Våpnet er kjøpt på Wing, i mai 2009.

Sånn som jeg ser på saken, så er det feil på alle deler av hagla, og den bør rett og slett byttes ut på garantien. Hva mener dere som har litt mer erfaring enn meg?

Link to comment
Share on other sites

Franchi produserer som kjent veldig lite selv.

 

Falconet S modellene er produsert av Silma og er kjent for å være befengt med mye problemer. Resterende utgaver av Franchi O&U hagler er produsert av Bettinsoli.

 

Merkelig at Bettinsoli hagler med Franchi navnet på er fælt til greier, mens Bettinsoli sine egne var laget av tyggegummi stål ref tidligere tråd :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer ofte på hvor den slags info komemr fra. Jeg sier ikke at det er feil, men har aldri sett noe info som dette bekreftet. Og jeg hører stadig ting som at silma produserer franchi, kemen lager løpene til perazzi, fabarm lager choker til beretta..... Det meste er jo bare sprøyt, pisspreik og vissvass. Så hvor du får dette fra, det ville vert interessant å se. (At du er bransjemann eller importør er ikke godt nok, det med perazzi og kemen har jeg fra en importør, så deres ord er ikke verd noe som dokumentasjon)

Link to comment
Share on other sites

Hvem som produserer de ulike til de ulike er ikke akkurat sensitiv informasjon og en trenger ikke bedrive tung industrispionasje for å vite hvem som gjør hva for hvem. Når de fleste fabrikantene vi kjenner til alle er lokalisert innenfor 30km fra hverandre geografisk.

 

Siden både produsent og selgere ligger inne med personlige mobilnummer på egen mobil er jeg ganske trygg på informasjonens pålitelighet. Så får de som tror tro og de som ikke gjør det får fortsette med sitt.

 

Når det gjelder hagle er det veldig får som lager løp. De som kan lage løp lager for de aller fleste bra merker. Patenter benyttes endel i egen produksjon i tillegg til at de lisenseres ut til de som er interessert i å betale.

 

At Fabarm eier patentet på HP choker er ikke noen hemmelighet. Det kan enhver som gidder å sjekke internasjonale patenter finne ut. At Beretta benytter disse i SV10 er heller ikke revolusjonerende.

 

Bettinsoli produserer ingen 1/2 auto hagler - Franchi Fast/predator osv er laget ett annet sted ikke så langt unna Italia... :wink:

 

Beretta eier merkene Beretta, Benelli,(Benelli eier Franchi) Stoeger, Burris(som igjen eier Steiner), Sako/Tikka + ett par andre merker som har andre sluttbrukere enn oss jegere. Siste skudd på stammen er jo Beretta Hellas som nå sitter med distribusjonen av Benelli ES/Franchi.

 

Om en da ser på volummarkedet på hagle, som ikke er O&U for de av dere som tror det, er Beretta særs godt representert med merker(med samme teknologi) i prisklasse fra Billig-Stoeger til Premium-Benelli. Det er vel ingen som tror at en Benelli er 6x så dyr å produsere som en Stoeger eller 2-3x så dyr som en Franchi Fast/Beretta Urika med det samme roterende sluttstykke hodet???

 

Er jo ikke akkurat som dette er noe nytt. Du finner jo 3-4 bilmodeller som egentlig er kliss like karosserimessig, fordi markedet ikke kan ta unna volum stort nok til at alle kan utvikle sin egen. Vips samarbeider vi om å lage en felles så tjener alle på det. Kundene får større utvalg, produsentene kan serve kunder i ett marked de egentlig ikke er.

 

Sliter derfor litt med å forstå at dette skulle være noe emne å lage diskusjon om.

Link to comment
Share on other sites

Vi får anbefale en tyrkisk jalla, Gåsejegeren :D Der er jo vi helt i vater og fullstendig enige angående kvalitet og holdbarhet. Neida, tipper Brodern har vært uheldig med sin Franchi. For meg virker det som kvalitetshagler. Har sammenlignet litt med min egen tyrker, og den til Brodern virker mer solid, selvom min fungerer fint og ikke har noen foreløpige skavanker.

Link to comment
Share on other sites

Godt og høre at du er fornøyd med hagla de marve, er vel et relativt nyt merke det du har så det er sikkert

av de bedre som kommer fra tyrkia. Har derimot hørt om en huglu som loddingen mellom løpene sprakk på vedkommende

fikk derimot ny hagle til slutt. Ser også at en god del av de tyrkisk produserte haglene, serlig de billigste kun er trykktestet

til kun 90mpa=900bar dette gjelder også baikal haglene disse er jeg skeptisk til å bruke patroner som wingmaster ol i som er

merket 1050 bar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bare for å ta opp denne tråden igjen.

Hagla ble levert til Winge den 30. september. De regnet med at jeg ville få en ny hagle, ettersom det å fikse låsekassa omtrent ikke er mulig. Saken burde vært ute av verden i løpet av en uke.

Nå har broren (Marve) min vært innom Winge og hørt om hvordan det ligger an (var innom i november, tror jeg). Det var visst ikke noe nytt, men de skulle sjekke opp og ringe meg opp. Det ble kontrollert at de hadde rett telefonnummer på meg. Jeg har ikke hørt noen ting. Winge bør være glad for at jeg ikke har hatt tid og bruk for halga så langt i vinter. Servicen de har levert her, er noe av det sløveste jeg har vært borti.

 

Jeg har ringt dem, men ikke kommet igjennom på telefon (finnes grener for hvor mye av arbeidstiden man skal bruke på private saker). E-post som jeg har sendt, har ikke blitt besvart. Jeg mener at Winge som er den profesjonelle parten her, har ansvaret.

Link to comment
Share on other sites

Ja på den korte tiden du har hatt den hadde jeg forlangt nytt våpen der og da eller et lånevåpen . Nå hadde nok jeg hvert en uheldig kunde for dem i og med at jeg bruker hagle veldig mye på dette tidspunktet (revejakt) . Veldig dårlig av Winge at de ikke holder deg informert men det er bra du legger ut slikt så vi kan styre unna hvis de er så useriøse som dette .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er saken i boks. Winge gir meg denne:

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=926

 

Så selv om saken har tatt tid, så gjør Winge opp for seg.

 

Jeg har holdt litt i forskjellige Franchi-hagler, og vet at de passer meg ganske bra uten noen tilpassning. Blir spennende å se hvordan denne passer. Hadde jeg hatt bruk for hagla i vinter, så hadde jeg også mast på Winge. Fornøyd med at saken er løst og at jeg får en ny og bedre hagle.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og grattis med ny hagle, Brodern. Denne tror jeg du blir fornøyd med.

Etter å ha hatt en fatal start på rypejakta i fjor, med sjanser etter sjanser servert på sølvfat, kom jeg til at NÅ SKULLE DET BLI SLUTT PÅ DENNE BOMSKYTINGA!!! :evil:

Så desperat var jeg, at den gamle sideliggeren ble skifta ut med nettopp ei slik hagle du har fått i erstatning nå, det ble faktisk skutt litt på leirduer, men mest uten patron på kvisthøl i kjelleren. I høst har jeg nesten ikke bomma på jakt. Det har selvfølgelig med at Franchien passer meg så godt, men den hagla er virkelig god å skyte med.

Før Francien ble kjøpt inn, drev jeg detektivarbeid ang modellvalg, og mitt høyeste kriterie for valg av hagle var holdbarhet. De kyndige jeg snakka med sa at nettopp denne modellen skullle være av meget god kvalitet, så det var denne som burde velges. Det eneste de påpekte var at stokken måtte mettes skikkelig med olje før regnværsbruk, og det stemte nok, for den var sparsomt behandlet med stokkolje, men det er jo bare trivelig kveldspussel å stryke litt på treet.

Jeg har hatt hagla i bare ett år nå, men kan ikke si annet enn at jeg til nå er storfornøyd.

Håper du blir like fornøyd som meg, og lykke til med hagla!

Link to comment
Share on other sites

Synes egentlig synd på min kjære Broder, som har gått hele senhøsten uten hagle, pga dårlig butikkservice. Her har servisen vært elendig. Han får en ny hagle nå, muligens litt bedre enn forrige, men han har ikke fått mulighet til å anpasse kolbe, så vi får bare håpe den passer. Hadde jeg opplevd det samme med min classic light, selvom den er mye billigere, hadde det smelt. Går ikke an å finne seg i slik oppførsel fra leverandører!

Link to comment
Share on other sites

Synes egentlig synd på min kjære Broder, som har gått hele senhøsten uten hagle, pga dårlig butikkservice. Her har servisen vært elendig. Han får en ny hagle nå, muligens litt bedre enn forrige, men han har ikke fått mulighet til å anpasse kolbe, så vi får bare håpe den passer. Hadde jeg opplevd det samme med min classic light, selvom den er mye billigere, hadde det smelt. Går ikke an å finne seg i slik oppførsel fra leverandører!

 

Jeg skal svare deg på dette litt senere i dag.

Litt av det du skriver kan oppfattes som en trussel fra din side og jeg kan ikke forstå at du som eier av våpen faktisk skriver et slik utsagn som "hadde det smelt" på et åpent forum.

 

Hilsen Jan

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

Jeg vet ikke hvem du (Marve Almar) er eller hva du har med denne saken å gjøre, men til din informasjon:

1. Winge Våpen AS må dessverre forholde seg til Norsk importør i slike reklamasjonssaker. Dette kan virke kjedelig og unødvendig, men faktum er at vi hvert år får inn våpen og utstyr som er vandaliser/ødelagt og som personer forsøker å få erstattet som "mangler ved produktet”. Det er altså standardiserte prosedyrer på dette og de slår selvsagt ut som ”forsinkende” og kjedlige for de som har en berettiget sak.

 

2. Vi har brukt et meget stor antall timer på denne saken, dvs frem og tilbake med norsk importør og vi har pushet på så godt vi kan i denne saken og bedt om en løsning gjennom sakens forløp. Dette har dog tatt tid, noe vi beklager sterkt. Det er i dag enormt prispress i markedet og så vel importør/leverandører/detaljist er under stort press hva gjelder kostnader. Dette er markedsdrevet –dvs kundedrevet - og kan av og til slå ut i ting som redusert bemanning og responstid ved klager.

 

3. Saken burde vært løst på rimelig tid og vi er ikke uenig i at dette har tatt lang tid, noe vi er meget lei oss for.

 

4. Vi burde ha sørget for at kunden hadde fått lånt en hagle i ventetiden og dette er vel den største feilen fra vår side, og hva det skyldes at kunden ikke er formidlet dette klart nok og med ettertrykkelighet kan jeg dessverre ikke svare deg på.

 

5. Ingen hos Winge AS har sagt til kunden at nevnte våpen ikke kan tilpasses, hvor tar du dette fra?

 

6. Nå til noe som for oss er svært betenkelig, med ref til ditt utsang: ”Hadde jeg opplevd det samme med min classic light, selvom den er mye billigere, hadde det smelt”. Dette kan oppfattes som en trussel fra din side og jeg kan ikke forstå at du som eier av våpen faktisk våger skrive et slik utsagn, åpent på forum.

Vi i Winge as må ta avstand fra en slik debattform. Vi stiller oss uforstående til at en slik stilform med ord som ”så hadde det smelt” kan benyttes konstruktivt i en tvistesak om våpen, og særlig av folk som presumptivt er innhaver av en flyktig ”tillatelse til å eie og erverve våpen”.

 

Det er klart at i forum som dette ligger listen lavt hva gjelder innlegg og deres form samt innhold og det har uten tvil utviklet seg en til dels ”rå” og brutal språkform i mange internett forum. Slik form kan være OK i samtale ansikt til ansikt da man da gjerne også har mimikk og kroppsspråk som moderatorer. I mangel av modererende signaler står trussel om at det ”hadde smelt” igjen som kun det, og det fra en person som diskuterer våpen. Man behøver ikke å være spesielt oppvakt for å se at dette er både oppsiktsvekkende påfallende og svært uheldig.

 

Det pålegger oss om har slik rett – tiltrodd oss fra samfunnet – gjennom Politiet, å føre en edrulig debattform uten trusler om at noe som helst hadde smelt verken her eller der, eller i noen som helst sammenheng. Vi som har en rett til å inneha våpen må være klar over at dette er ”flyktig rett” som er basert på vandel og at en slik ”rett” kan og skal bortfalle ved ”ikke-edrulighet, truende oppførsel og atferd.

Vi vil avslutningsvis konkludere med at vi selvsagt vil føre denne saken og påstått dårlig service videre til beste for vår kunde og i kommunikasjon med vår kunde dvs uten stråmenn.

 

Hilsen

Jan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...