Jump to content

Prosjekt hundeførerrifle - 9,3x62


300ULTRAMAG

Recommended Posts

Til neste år vil jeg gjerne gå mer med bikkja. Langstokken er upraktisk i krattet, så jeg tror fordundre meg jeg skal ha meg ei ny rifle! Ønsker denne med så kort løp som praktisk mulig, for enklere manøvrering i tetta. Alle andre egenskaper som kommer godt med i så måte er velkommen, seom feks at sluttstykket er låst når våpenet er sikra... kolben får jeg ikke gjort noe med, for jeg har lange armer og må nok skjøte på litt også. Men det er jo uansett pipa som er i veien for meg når jeg skal gå mye.

 

Jo, og så må rifla være tilgjengelig i links i 9,3x62.

 

Forslag til våpen mottas! nevner ikke de to jeg har fundert på så langt, så kanskje det kommer opp noe nytt og fornuftig som jeg ikke har tenkt på. Sekundærbruk blir vel villsvinjakt i Sverige, men det bør jo gå bra. Da kanskje med lyddemper montert også.

Link to comment
Share on other sites

Blaser R93 eller R8, med en tracking eller proffessional stokk.

 

Da har du ei kort børse, oppspenner slik at du sikkert kan gå med patron i kammeret, mulighet til løpsbytte, enkelt bytte av optikk.

Min rifle har 45cm langt løp i 9,3x62 og med demper som går nesten ned til forskjeftet har den god balanse.

Rekylen blir også mye mer håndterlig med en liten CTM demper montert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp det som i hvertfall for meg er ei drømmerifle. En Sauer 90 med helstokk som jeg har satt en S&B 1,5 - 6 x 42 på. En kompakt sak som gjorde spådommene til jaktklaget til skamme. Upåklagelig presisjon (en tomme på hundremeteren) og en hendig sak i krattskogen. Best av alt er balansen og sikringsplasseringen som på hagla mi. Som skeetskytter og fuglehundemann passer det meg veldig bra. Med bandhund i tett skog var det merkbar forskjell mot Rugeren jeg har.

 

Børsa kjøpte jeg pent brukt fra Danmark for 11.000 dkr inkl en Fontain 3-12x56 i Leupold QR montasjer. En fullstendig smertefri operasjon. Norsk kjøpetillatelse sammen med en eksporttillatelse som selger skaffet fra lokalt politi. Dersom kjøpesummen er under 6000 slipper man toll og mva.

 

Forøvrig så fant jeg flere Carl Gustaf 3000 (sauer 90 kasse med svensk pipe og stokk) for 4 til 6.000 skr,- nedkortet løp og med lyddemper burde du ha en kjempebørse. CG 4000 er en sauer 200 og også et godt valg, mens CG 1900 er et adskillig enklere våpen.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal imorgen få montert en Hausken kompakt titan, på min Browning Bar Composite 9,3x62.

Blir spennende å se hva den lille demperen kan utføre.

Liten,lett og ikke frontmontert, så demper den tilfredstillende, så har jeg et godt redskap for løshundjakt.

Og ikke minst til mine og hundenes ører.

Link to comment
Share on other sites

Skal imorgen få montert en Hausken kompakt titan, på min Browning Bar Composite 9,3x62.

Blir spennende å se hva den lille demperen kan utføre.

Liten,lett og ikke frontmontert, så demper den tilfredstillende, så har jeg et godt redskap for løshundjakt.

Og ikke minst til mine og hundenes ører.

 

 

Har nå fått testet demper på børsa, den dempet godt nok til mitt formål.

Er igjen som forventet en del smell, men ikke noe problem å skyte uten hørsevern (gjelder jakt).

Den ubehagelige smellen er borte.

Liten demper og grovt kal, så noe lydløst skudd, som i film er i utgangspunktet utelukket.

Presisjon er meget god, som tidligere.

Prosjektet hundeførerrifle 9,3x62 , er for min del vellykket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...