Jump to content

Enkel, liten messingnøtt


Trond

Recommended Posts

Som vanlig usedvanlig fritt etter hukommelsen, Pluggbajonetter for jegere, av en eller annen årgang, basert på nedkortet rytterpallask M17ettellerannet. Og det er vel orginalvåpenet som er vakkert innrammet av to stutte småbrødre på sidene...

 

(Lengelenge siden jeg har puslet noe med blankvåpen, nå :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Dette er M1801 bajonetten DkN jegerriflene fikk på begynnelsen av 1800-tallet. Den satt på venstre side av pipen og ca 5 cm fra denne og var helt ubrukelig! Riflene ble kjempetunge på venstre side og temmelig uhåndterlige. Det å skyte med påsatt bajonett må ha vært et mareritt. Stort bedre var det neppe å bruke rifle med påsatt bajonett i bajonettkamp. Den skjeve vektfordelingen i kombinasjon med at bajonetten ikke var i direkte støtlinje gjorde den antagelig rimelig uegnet her også. Det skulle likevel gå 25-30 år før den ble fjernet og riflene ble brukt uten bajonett i Norge frem til de ble gjort om til tappstussere i 1851.

 

Bildet viser tre forskjellige hirshfengere av disse "bajonettene" uten bajonettvinklen:

 

P1020093.jpg

 

Det vil si, den ene har antagelig aldri vært brukt som bajonett. For å være litt behjelpelig med løsningen, de er laget på tre forskjellig steder i to land og brukt av to forkjellige forsvarsgrenser. Og så for å "villede litt" - det er hele 71 års avstand mellom opprinnelig modellår på dem. Man kan riktignok saklig argumentere med at det bare er 30 års forskjell dersom man ikke legger tilstrekkelig vekt på ordet "opprinnelig".

 

Så, hvilke hirshfengere er laget i hvilket land

Hva er modellåret til den enkelte av disse tre

Hvilken rifle ble den som ble senest produsert laget for?

 

Noe av denne oppgaven er temmelig enkel, noe er svært vanskelig. Lykke til!

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Begynner øverst:

 

Jegerhirschfenger M/1791. Forandring av rytterpallask M/1750 foretatt av bøssemaker Kyhl på begynnelsen av 1790-årene.

 

Jegerhirschfenger M/1801 (Frederiksværk?)

 

Siste er jeg litt usikker på modellår, men kan kanskje kalles M/1835. Underoffiserene fikk ihvertfall hisrchfengere som sidevåpen da. Denne er nok muligens produsert ved Kongsberg. Messingblikk på grepet ble brukt da det var billigere enn messingvikling. Ble den også brukt på Jegerrifle M/1821?

 

Når det gjelder avslutningen på spissen til den øverste, så har jeg sett den på noen få utgaver. Den gir meg assosiasjoner til nødvåpnene som ble produsert etter flåteranet 1807. Kan den kanskje også har fungert som "huggert"?

Link to comment
Share on other sites

Wow! Imponert er ikke fornavnet!!!! De to første innertier med stjerne og kryss, den siste en meget god åtter!

 

Den nederste er en ren kongsberg, laget for M1821 jegerriflen. Kongsbergs hirshfenger klinger har rikasso, noe de danske aldri hadde. Det ble også brukt Kongsbergklinger som erstatningsklinger i danske grep, men meg bekjent aldri omvendt.

 

Kongsberg hirshfengeren med messingplategrepet ble antagelig laget i 300 eks og er dermed temmelig sjelden.

 

Jeg skrev at de ble brukt i to forsvarsgrener. Kongsberg varianten til jegerriflen ble utvilsomt brukt av Hæren, men hvilken av de to andre ble brukt i en annen forsvarsgren, hvilken og hvordan kan man se det?

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder avslutningen på spissen til den øverste, så har jeg sett den på noen få utgaver. Den gir meg assosiasjoner til nødvåpnene som ble produsert etter flåteranet 1807. Kan den kanskje også har fungert som "huggert"?

 

Denne teorien peker jo mot marinen, men det var kanskje ikke det du mente

Link to comment
Share on other sites

Det var akkurat det jeg mente! Hirshfengere med skråslipt spiss ble brukt av marinen og var dermed neppe bajonetter på noe tidspunkt. Disse finnes både som M1791 og som M1801. Er det for øvrig noen som vet hvor M1788-begrepet på M1801 look-alike kommer fra? Jeg aner ikke.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Spennende! Jeg kan ikke huske å ha sett disse bygget om til hirshfengere før, men parerstangen kommer antagelig fra et saksisk grep fra tidlig 1700-tall (med forbehold - 1713?). Den til venstre på bildet ser temmelig klart ut til å ha en Kongsbergklinge, den til høyre har antagelig også det.

 

Untitled-10.jpg

 

I og med at jeg har våpenet, bør vel kanskje noen andre få komme til orde med hva det er. Noe som er litt ekstra spennende med dette våpenet, er at de som ble produsert etter 1746 fikk en annen og temmelig annerledes klinge. Jeg har den foreløpig bare med den opprinnelige klingen.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...