Jump to content

Staffordshire bullterrier


Xesray

Recommended Posts

Heisann. Eg lurer på om det er noen som har erfaring med jakt og Staffordshire bullterrier.

Damo har mast om hund i evigheter no, og eg sa eg ville ha en jakt hund når vi først skulle skaffe oss en hund. Så traff hon en som kom inn i dyrebutikken med en staff som han brukte til all småviltjakt, den var spesielt god på hare sa han. Så no har eg sakt at hon skal få en staff og den kommer på søndag en tispe :) Så vist noen har noe på hjerte som dere vil dele så kom med det :)

Tar gjerne imot vist noen har noen tips eg kan begynne med. Har lest en del om hund og kan litt fra før av, men tar imot alt av forslag:)

Takk til de som har noen på hjerte :)

Link to comment
Share on other sites

Ok man kan det ja. Har en hund jeg ikke planlegger bruke på jakt,men som rasen brukes til fasan og hare jakt i utlandet. Men fikk beskjed at hunden ikke var lovlig å bruke til jakt i Norge pga de visstnok skal kverke bytte selv kontra vise vei for eier! Men interessen for fugl er helt klart tilstede: slippe jeg ho og fuglehund ut av bilen hjemme å det sitter en fugl 300 meter unna på andre siden av eiendommen feks så er det full spurt rett på for å ta den fuglen mens fuglehund ikke ense den engang. Helt utrolig nese også! litt fristende ha ho med i bånd på rypejakt men gjør vel bare mer skade enn godt hehe

Link to comment
Share on other sites

Man kan selvfølgelig ha flaks med ikke-jakthunder at enkelte individer markerer fugl og annet vilt, det er et spørsmål om trening også. Og det å lese hunden, som Taiko er inne på.

 

Det er en grunn til at det er renavlet mange jakthundraser, en avl som ofte har pågått i hundrevis av år. Å kjøpe en staffordshire bullterrier fordi noen har - hmm.... lurt dama til trådstarter (eller dama har lurt han) til å tro at dette er en rase som fint funker til jakt, blir ren og skjær bingolotto i skauen.

Link to comment
Share on other sites

De fleste bikkjer kan brukes til det meste, men de har gjerne sitt spesialfelt. Så en staff på småviltjakt er nok litt suboptimalt. Litt som å gå på fasanjakt med pumpehagle (eller jakte sjøfugl med ett par britiske høykvalitetshagler), fungerer sikkert helt greit men noe er liksom feil.

 

Trener du bikkja til søk så kan den jo være med som turkammerat (en staff kan sikkert bære teltet, all øllen, ammo og mat til 4 mann :wink: ) og så bidra litt ekstra når du/dere trenger en god nese for å få noe skadeskutt småvilt ut av buskene igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...