Jump to content

Ladedata 158 grain RN


PPC-skytter'n

Recommended Posts

Til slike kuler har jeg brukt 4.4 gr VV N320 i revolver'n min. Da det ikke er faktorkrav til revolverfelt har jeg ikke kronografert disse, så jeg aner ikke faktor eller hastighet på disse. Er den for lav er det jo ikke noe problem å jasse de opp en del med N340, men da får man jo selvfølgerlig en del mer rekyl.

Link to comment
Share on other sites

4,4 grain med 320 er i de områdene jeg har prøvd. Plenty med "omf" i den ladningen, altså mye mer enn i søte feltladninger, men farta uteblir.

Får vel prøve meg med litt 340, noen idé om hvor man bør starte for å ligge på rundt 770 til 800 ft/sek?

Jeg har faktisk aldrig brukt 340 til .38 før.

Link to comment
Share on other sites

158gr Rainier N340 4.9gr - 809fot med max 5.7gr- 967fot

 

Dette er det jeg finner hos http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/esitteet/VihtavuoriInternationalReloguide2008.pdf

 

Ja, men ifølge samme tabell skal 3.9gr N320 gi 776 fps. Og siden trådstarter ikke får opp farten med 4.4 gr N320, virker det som tabellen er litt vel optimistisk mhp. hastighet i dette tilfellet. Men et greit utgangspunkt er det jo.

Link to comment
Share on other sites

Riktig knutb, det er derfor jeg klør meg litt i hue.

Revolveren er helt ny, en S&W mod. 67 med 4" løp. Jeg har ikke målt diameteren i løpet ennå.

Test løpet i VV tabellen er 6,5 " med 1:18 twist. Twisten er altså den samme, og så mye har vel ikke en og en halv tomme å si. :roll:

Kulene er Barrys 158 RN .357", kulene leverer helt flott presisjon med ymse krutt og kruttmengder bak. Kulene blir satt en tanke dypt, snakker om en drøy millimeter eller så, Barrys kuler ser ut for å like det. Det skulle i alle fall ikke trekke ned hastigheten.

 

Et par eksempler:

4,3 grain med 320 lå på hastigheter rundt 670 fot, men med litt for stor variasjon. Burde ligge over 800 fot.

4,0 grain med N32C lå på 640 fot. Igjen med for stor variasjon, men bare nedover? Burde gi opp under 800 fot.

 

Ok! Kruttmålet kan drive ap med meg, jeg skal veie opp en og en for en nøyere test. Blir det gjamt og høyere fart da ryker kruttmålet ut vinduet. To forskjellige kronografer er brukt, så det må jeg stole på.

Link to comment
Share on other sites

Tja, fra 4" til 6.5" blir det vel kjapt omtrent 2.5" :) Hvor mye dette har å si, tør jeg ikke å mene noen som helst om.

 

Nå er jeg kanskje ute og sykler på feil jorde, men burde ikke effekten av ulik løpslengde bli større med saktebrennende krutt kontra hurtig krutt? Forutsatt at alle andre parametre er konstant selvfølgelig.

 

Veiing av en håndfull ladninger høres ut som et bra sted å begynne. En annen ting; har du (tilgang til) andre våpen i samme kailber? Det burde jo også gi en pekepinn på hvorvidt det er tabellen som er optimistisk eller om det er rart med dette spesielle våpenet.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting; har du (tilgang til) andre våpen i samme kailber? Det burde jo også gi en pekepinn på hvorvidt det er tabellen som er optimistisk eller om det er rart med dette spesielle våpenet.

 

Jada, Har sent samme ladninger igjennom ei 6" Douglas pipe med 1:12 twist og en standard mod. 19 også 6". Litt høyere fart ble det i begge, men ikke mye. Så tabellene er nok noe optimistiske. For ikke å si feil her og der?

Se f.eks under cowboy ladningene i tabellen til VV. Den første ladningen i . 38 tabellen. Den oppgis med en hastighet på 1007 fot :shock: med 4,9 grain N32C, og øker man til maks på 5,7 grain så får man en økning på hele 27 fot ...øh!...

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at de såkalte testløpene Vihtavuori bruker har mye mindre gap mellom tønne og løp enn en standard revolver rett fra samlebandet, noe som vil gi høyere hastighet.

I tillegg er testløpet 6,5" og ikke 6, slik majoriteten av de aktuelle revolverne i kaliberet har.

Det er litt trist at det er sånn, da tabellene på det viset vil være et godt stykke unna realiteten for de fleste våpen.

Sliter med samme problemet med en Colt Python 357 der jeg ble nødt til å bytte til tyngre kule (støpt bly) for å oppnå faktorkravet til Magnum 1.

Med lett kule (158 Frontier kobberbelagt) var jeg fortsatt et stykke unna faktorkravet selv om ladningene begynte å bli i friskeste laget og hylsene begynte å klebe litt i tønna etter avfyring.

Hastigheten ble uansett ikke i nærheten av det som er oppgitt i tabellen.

Jeg burde hatt rundt 1250 fps. med 180 grains kule, men får 1100 fps. noe som holder faktorkravet.

Det er ikke noe stort problem, da trykket fortsatt er på rett side av streken med god margin.

Rekylen ble ikke verre, bare noe annerledes (lengre og langsommere).

Mål sylindergapet ditt med et føleblad, så finner du kanskje endel av årsaken der.

Forsøk så med en blykule, noe som i seg selv burde gi mer hastighet.

Har du fortsatt ikke nok hastighet til å oppnå faktor, prøver du en tyngre blykule (med dertil redusert ladning, naturligvis).

Jeg vil anta at N340 kan gi endel uforbrent krutt med lett kule, men burde egne seg bra med en noe tyngre kule og gi grei hastighet her.

Link to comment
Share on other sites

Vet om flere som sliter med å få fart på Frontier kuler EL Gringo.

I tillegg er det mange som har svært varierende hastigheter.

Selv så får jeg ca 340M/S med 158gr kule og 15,2gr 110. (PF 175) men største forskjell i hastighet på en 10 skudds-serie kan være oppe i 40M/S.

Problemet er vel at vi alle gjerne vil ha den billigste kula til å funke til alt.

Leter for tiden etter en billig kule som kan lades til faktorkrav i Mag1, uten å lade så hylsene klistrer i kammeret.

Skal teste Partisan og se hvordan de går.

Link to comment
Share on other sites

Vet om flere som sliter med å få fart på Frontier kuler EL Gringo.

I tillegg er det mange som har svært varierende hastigheter.

Selv så får jeg ca 340M/S med 158gr kule og 15,2gr 110. (PF 175) men største forskjell i hastighet på en 10 skudds-serie kan være oppe i 40M/S.

Problemet er vel at vi alle gjerne vil ha den billigste kula til å funke til alt.

Leter for tiden etter en billig kule som kan lades til faktorkrav i Mag1, uten å lade så hylsene klistrer i kammeret.

Skal teste Partisan og se hvordan de går.

Jeg endte opp med en 180-grainer fra Clarry Haglund kalibrert .358.

Den koster litt mer enn Frontier og andre billigkuler, men det er nok ikke her de store summene går uansett.

Mener prisen er godt under krona pr. stk.

Partizan tror jeg du skal glemme.

Om du sjekker tabellene er de en smule underdimensjonerte for å si det mildt.

En kule for .357 er .3555 ifølge Partizan selv.

http://www.prvipartizan.com/search_b.php

Det er neppe gunstig for hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at de såkalte testløpene Vihtavuori bruker har mye mindre gap mellom tønne og løp enn en standard revolver rett fra samlebandet, noe som vil gi høyere hastighet.

I tillegg er testløpet 6,5" og ikke 6, slik majoriteten av de aktuelle revolverne i kaliberet har.

Det er litt trist at det er sånn, da tabellene på det viset vil være et godt stykke unna realiteten for de fleste våpen.

 

Det jeg har sett av slikt testutstyr har ikke noe glippe mellom tønne og løp, faktisk ikke noe tønne, kan vel knapt kalles et håndvåpen... Det nærmeste en kan komme en beskrivelse er en fastsveiset contender-aktig ramme med utbyttbare løp etter behov.

 

Har du fortsatt ikke nok hastighet til å oppnå faktor, prøver du en tyngre blykule (med dertil redusert ladning, naturligvis).

Jeg vil anta at N340 kan gi endel uforbrent krutt med lett kule, men burde egne seg bra med en noe tyngre kule og gi grei hastighet her.

 

Nix! Helt uaktuelt. Kulen er og blir den som er omtalt tidligere ( Jeg har så jævla mye av den :D ).

Jeg skal ikke oppnå noen faktor til magnumfelt, det dreier seg altså ikke om .357 mag.

Det dreier seg derimot om SR4" klassen i PPC, der SKAL det være 158 grain i en .38 spl.

Bly har jeg nesten sluttet med, det blir jo litt 105 grainere. Jeg er vel som Goatboy, og synes skyting er morsommere enn pussing. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så til saken.

Mens dere har sittet med nesa i skjermen :wink: har jeg vært på banen å testet mer.

Nøye oppmålte patroner med diverse ladninger ble medbrakt og testet i litt av vært.

 

Har egentlig oppnådd det jeg ønsket med 3,6 N32C. Det som var mest overaskende var hvor stort fallet i hastighet egentlig er fra 6" til 4" og vidre ned til 2,5", mye mer en jeg hadde våget å tro.

Ladningene mine skal altså holde den noe difuse beskrivelsen "tilsvarende fabrikkammo", det gjør den med tanke på hastighet i 6" løpet ...og da gjør de det jo selvfølgelig også i 4", selv om hastigheten raser.

For ordenskyld ble hastigheten rundt 710-730 fot i 67'ern.

 

Revolveren er noe av det mer tighte jeg har sett fra Smith på lenge. Åpningen mellom løp og tønne måler 0.07, skulle ikke tape så mye der nei. Faktisk så er det pent arbeid inne i ramma også, langt bedre en den "hammer og meisel" finishen som har preget Smith lenge. Vel... DA avtrekket orginalt lå sikker på +8 kg. Det ble raskt fikset med nye fjærer. Polering var nesten unødvendig på disse nymotens MIM delene, kun noen få grader å ta bort ellers meget bra.

 

Edit: Har målt løpet og det er nok litt trangt med sine .355,5 i følge micrometeret.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med blying med kulene fra Clarry? Regner med at de er uten GC og jeg er manisk lat når det gjelder våpenpuss 8)

De er uten GC, ja.

Han leverer både lettere og tyngre med GC, men da blir prisen det doble.

Har ikke skutt så mange skuddene med disse til at jeg kan si noe absolutt, men etter 50 skudd kunne jeg ihvertfall ikke se blying i overgangskonen.

Når det gjelder puss, hadde jeg tenkt å la Boresnaken ligge i lomma slik at jeg kan dra gjennom etter behov.

Det tar ca. 10 sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at de såkalte testløpene Vihtavuori bruker har mye mindre gap mellom tønne og løp enn en standard revolver rett fra samlebandet, noe som vil gi høyere hastighet.

I tillegg er testløpet 6,5" og ikke 6, slik majoriteten av de aktuelle revolverne i kaliberet har.

Det er litt trist at det er sånn, da tabellene på det viset vil være et godt stykke unna realiteten for de fleste våpen.

 

Det jeg har sett av slikt testutstyr har ikke noe glippe mellom tønne og løp, faktisk ikke noe tønne, kan vel knapt kalles et håndvåpen... Det nærmeste en kan komme en beskrivelse er en fastsveiset contender-aktig ramme med utbyttbare løp etter behov.

 

Har du fortsatt ikke nok hastighet til å oppnå faktor, prøver du en tyngre blykule (med dertil redusert ladning, naturligvis).

Jeg vil anta at N340 kan gi endel uforbrent krutt med lett kule, men burde egne seg bra med en noe tyngre kule og gi grei hastighet her.

 

Nix! Helt uaktuelt. Kulen er og blir den som er omtalt tidligere ( Jeg har så jævla mye av den :D ).

Jeg skal ikke oppnå noen faktor til magnumfelt, det dreier seg altså ikke om .357 mag.

Det dreier seg derimot om SR4" klassen i PPC, der SKAL det være 158 grain i en .38 spl.

Bly har jeg nesten sluttet med, det blir jo litt 105 grainere. Jeg er vel som Goatboy, og synes skyting er morsommere enn pussing. :wink:

Det med testløpene har jeg fra Ladeboken, så jeg går ut fra at de som har skrevet den har peiling.

 

Når jeg dro frem 357 mag. til Mag 1, var det kun fordi problemstillingen var nokså identisk med din.

 

Nå har jeg lite peiling på reglementet i PPC, men er det slik at du skal ha faktor og skal bruke en 158 grains kule som skal være kobberbelagt, kan løsningen være en hard ladning med et kjapt krutt eller ikke fullt så hard med et langsommere slik tildligere nevnt i tråden.

Med langsomt krutt kan du få uforbrente kruttrester, men her må du nesten forsøke deg frem.

 

Edit:

Ser at du har funnet en løsning mens jeg skrev.

Gratulerer.

Link to comment
Share on other sites

For all del, kke noe vondt ment! Bare dårlig formulert fra min side. Kan jo ikke overstrø innleggene med smiletryner hele tiden ...burde kanskje ha gjort det.

 

Kulen SKAL være 158 grain RN eller SWC i PPC sine standard revolver klasser. Bly, mantel eller kobberbelagt velger man fritt selv. Ammoen skal holde fabrikk standard når det kommer til "faktor". Noe difust, ja, men det hersker en "gentlemen’s agreement" i PPC, og det er ingen som driver å lader seg ned.

 

I mitt tilfelle SKAL det være den aktuelle Barrys kula av den enkle grunn at jeg har flere tusen. Selvfølgelig kan jeg prøve noe annet, men SR4" klassen er bare som en sidematch å regne for meg. Derfor blir det litt "man tager hva man haver" bare man holder seg innenfor reglene, hvor det ender på resultatlista får jeg ta med et smil.

 

Hadde vært artig om flere hadde prøvd "fabrikk ladninger" eller hva som helst, orginal eller hjemmerulla, over kronografen i 2,5", 3" og 4 tommere kontra 6 tommere. Slik at vi kunne sammenligne hvor mye hastigheten faller i forhold til løpslengden. Grunnen er at vi pr. idag har et faktorkrav i PPC på 120, men dette er en nasjonal regel og kan foradres på. At det fungerer greit på pistolene som stort sett er 5" vet vi, men hvis hastigheten varierer stort p.g.a revolverenes løpslengder blir jo regelen ubrukelig der.

Link to comment
Share on other sites

Nå trodde jeg ikke at det var vondt ment heller, men jeg er nok av den typen som ikke strør rundt meg med smilefjes, jeg også.

Jeg tviler igrunnen på at det blir PPC på meg i overskuelig fremtid.

Det er ingen som driver med det på mine trakter, og man skal helst ha tid til overs.

PPC virker moro, så man skal aldri si aldri.

Link to comment
Share on other sites

...eller dere andre?

 

Når du først nevner det - hadde i tankene å spørre om (når/hvor) det er noe nytt kurs på trappene, ettersom 3. mai toget dundret forbi i full fart for min del. Programmet ser jo morsomt ut... Aktiviteten på pistolsiden har vært laber en stund, og det hadde vært gøy med no' nytt. Måtte eventuelt skrangle i hop et par ekstra magasiner til Tanfoglioen, men det burde være overkommelig. Problemet er vel bare at dersom man skulle prøve seg, finner man sikkert fort ut man simplelthen bare få tak i et nytt smelljern :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå er det ikke satt opp noe kurs. Det skulle vært et kurs i Tromsø, rundt disse tider, men vi får ikke tak i kontaktpersonen vi hadde der oppe. Så skulle vedkommende lese dette, venligst ta kontakt med PPC-Norway.

 

Det greieste er å melde seg på nettsidene til PPC-Norway, så får man beskjed når neste kurs settes opp. Det kommer til å bli arrangert kurs i Sarpsborg med gjamne mellomrom fremover, og Bergen/Åsane kommer for fullt utover sommeren. En annen måte å arrangere kurs på, for de som har tilgang på 50 meter med bane, er å sammle sammen minst 10 fra egen klubb eller distrikt. Så tar man kontakt med PPC-Norway for råd å vink om bygging av en enkel bane, og vi sender instruktører.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...