Jump to content

Pusselappene blir aldri rene!


Oslo1234

Recommended Posts

Jeg har en rifle cal .223 som jeg drar gjennom noen lapper hvert 15. skudd.

Når jeg kommer hjem fra skyting tar jeg en omfattende pussejobb slik:

- Drar gjennom Hoppes snakebore (?) med olje på bronsebørsten 2 ganger.

- Skyver gjennom 5 pusselapper.

- Fyller løpet med Forrest skum og lar det stå i 25min for å fjerne mantling, kobber etc..

- Skyver så gjennom noen lapper med olje, den første er nokså blå. (Forrest skummet funker)

- Så skyver jeg gjennom tørre lapper, men det blir aldri helt rent!

 

Har dere samme oppfatning, eller gjør jeg noe feil?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, kan ikke bety annet enn at du ikke har pusset rent da... :roll:

 

Neida, det finnes jo riflepiper som er såpass "rufsete" innvendig at de samler opp dritt man ikke får fjernet på vanlig måte, men som fortsatt vil svette ut når man har oljet inn løpet.

Dessverre er det vel ikke annet å gjøre enn å fortsette å pusse...

Link to comment
Share on other sites

Boresnake, ja skal ikke ta den diskusjonen. Men, kjør børste på stang gjennom løpet 10-15 ganger så du får løsnet alt av dritt med en god olje. Dette gjør du fortrinnsvis når løpet er varmt, da løsner det lettere. Puss tørt og fortsett som du gjør. Kommer det dritt er ikke løpet rent.

 

Bruker du lapper som er tighte nok? Hva slags olje?

 

En liten ting til slutt - dersom du bruker en olje som inneholder aceton vil lappene i praksis aldri bli helt rene da aceton har en evne til å finne "dritt" omtrent uansett i diverse porer etc.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

For det første, et løp som har blitt skutt, blir neppe helt rent igjen.

Tviler på at det er mulig å pusse et brukt løp helt reint. Det bør etter min mening heller aldri bli et mål i seg selv.

Det viktigste er at du fjerner nok krutt- og mantelrester til at ikke trykket blir uforsvarlig høyt på sikt, og at du klarer å utnytte løpet sitt presisjonspotensiale.

 

Det er viktig å fjerne kruttrester først, siden mantelrestene.

For å fjerne kruttrester, sett inn løpet med olje(eks Super1) så snart som mulig etter skyting. La gjerne oljen få virke litt.

Jeg vil heller anbefale en hel pussestokk og en skikkelig bronsebørste fremfor en Bore-snake(fint til feltpuss...).

Med en god våpenolje, skikkelig pussestokk og litt arbeid(ca 1 gang gjennom løpet pr skudd +/-), vil du klare å fjerne nok av kruttrestene, samt litt mantel.

 

Husk å avfette løpet før du bruker Forrest(eks rød sprit).

Hvorfor bare la skummet virke i 25 minutter? La gjerne skummet få virke endel lenger, over natten?

Det er viktig å la børsa ligge horisontalt i denne prosessen, ellers vil skummet trekke seg fort nedover, og virker ikke like godt på hele løpslengden.

 

Ellers kan det være lurt å huske på at kruttrester gjerne krever mest innsats fremfor kammeret og at mantelrestene gjerne krever litt ekstra innsats fram mot munningen.

 

Bruk gjerne bronsebørste et par ganger etter at du har pusset ut det blå skummet. Deretter er det bare å sette inn løpet med en god olje. Denne kan godt fjernes med rødsprit like før du skal bruke børsa neste gang.

 

Dette er min pussemåte og den har for meg holdt mål i både gode løp som Lilja og Shilen, men også litt røffere originalløp fra Remington og CZ.

 

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...