Jump to content

Små kuler settes skjevt, what to do?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Har ladet en god del kuler, men alle rundt 40-50gr til nå (er til 223 det er snakk om). Skulle i dag lade noen V-Max 35gr og de er jo piiittesmå. Sliter med å få dem til å stå på hylsa før den føres opp i dia, men hjelper dem litt på vei. Alle jeg har ladet til nå har kommet litt skjevt ut. Er såvidt det er synlig bare.. Er det noen gode tips til hvordan unngå dette?

 

I følge ladeboka er ikke dette så veldig farlig, men er vel ønskelig å unngå det.

 

Patronlengden har jeg satt til 54mm, samme som ladeboka bruker. Regner med de har tenkt på at settedybden er dyp nok.

Link to comment
Share on other sites

Jahaja. Hvordan finner man egentlig det?

 

Vet ikke riktig hvor mye jeg blir å lade denne bittelille kula, så hvor viktig er det egentlig at de sitter dønn beint? Retter dem fysisk med hånda, kommer et lite knepp når den faller på plass, så har jeg kjørt den gjennom pressa en gang til, bare for å være sikker på at alt er rett.

Link to comment
Share on other sites

Greit å finne ut av det før du legger for mye arbeid i det.

Spørs jo litt hva de skal brukes til og hvilke krav du setter.

Den korte kula har sannsynligvis en rimelig lang friflukt, noe som ikke behøver å være så gunstig for presisjonen.

Test om det utgjør den store forskjellen med kuler satt dønn beint og kuler satt skjevt med vilje.

Ikke sikkert det spiller den store rollen, spesielt om presisjonen er middels i utgangspunktet.

 

Nå fins det jo også spesielle seaterdier for ekstra god sentrering, såkalte Bench Rest Seaters.

Bl.a. Forster produserer disse.

Det ser ut som om Hjemmelading.no har på lager.

Link to comment
Share on other sites

Fant Hornady sine dier rimelig her:

http://cgi.ebay.com/Hornady-FL-Die-Set- ... 1c153fbd6a

 

Ser de skriver:

a floating bullet seater alignment sleeve and seating stem, which prealigns the bullet and case before seating occurs.

 

Dette er jo noe interessant. Og strengt tatt så er det jo kjekkt med flere settedier, så man kan ha egne dier til de forskjellige kulene man lader.... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...