Jump to content

38 super søknad.. hva nå?


IBICO

Recommended Posts

Jeg fikk som førstesøker innvilget både .38 super og 9mm så sitter jeg med en .38 søknad innvilget som jeg er litt usikker på hva jeg skal bruke til.

Grunnen til at jeg søkte var en STI 2011 i Bergen til salgs med 9mm og .38 super topp.. Nå ble det ikke den, og tanken var å bruke .38 super til praktisk siden det har startet opp så smått her i Tromsø.

 

Har inntrykk av at å skyte .38 super som Major blir ganske hard ladning (170 i faktor?), men skal jeg skyte minor kunne jeg like godt ha 9mm? Må bare høre om andre kan h jelpe meg med tankegangen her.

 

Har jo selvfølgelig lysst å kjøpe en pang til og .38 super hadde vært litt kjekt når jeg først har fått innvilget. Men er det noe jeg kan bruke den til? skyte minor på praktisk standard? Hva er isåfall bakdel med å skyte minor mot major? Man får mere poeng med major, men konkurerer minor og major mot hverandre i samme klasse? Søke på nytt med en .40 eller 45acp hadde gått, men koster jo mere penger og tid i søknader. dyrere hylser/kuler også?

 

Det jeg vurderer nå er å kjøpe .22LR topp og .38 super topp i 5" til min TF Gold match, sånn at den passer i kassa for standard class med en 22LR topp for trening. så blir 6" 9mm mer til Grov felt, millitær felt.

Link to comment
Share on other sites

Minor og Major skyter sammen, ja.

major gir mer poeng for C/D treff.

I Standard og Modified er faktorkravet 170 for major men i tillegg må hulediameter være minimum 10mm/.40.

Så en 38 Super der, forblir minor uansett hvor hardt du lader den. Fordelen med minor i disse divisjonene er at man som regel får litt flere skudd i magasinet. men denne lille fordelen er ikke stor nok til å overkomme ulempen ved å skyte minor.

Det er noen som skyter 9mm i Standard pga de kjøper fabrikkammo, og evt litt mindre rekyl.

Men IMHO er det meningsløst å kjøpe en 38 super til standard. Kjøp en 40 eller evt 9mm.

 

I open er faktorkravet 160 og hvor Superen hører hjemme. men dette blir fort en dyr divisjon å skyte i og jeg ville nok anbefale deg å vente til du har fått litt erfaring før du evt går der.

 

Hylse prisen på Super og 40 er hipp som happ så det betyr egentlig ikke noe. Og 40 er det enkelt å få fabrikkammo til, men Super er det ikke mange som selger.

 

Og i Super m du tenke på/bestemme deg for om du skal ha 38 super Auto eller Super Comp. Foretrekker selv det siste

Link to comment
Share on other sites

"problemet" mitt nå er at jeg har en Tanfoglio gold match 6" i 9mm siden jeg kjøpte den først nå. Dvs at den .38 søknaden er litt bortkasta. Men for å søke på samme grunnlag, kan jeg levere tilbake denne søknaden for så å søke på en ny med f.eks .40 eller 10mm.

Link to comment
Share on other sites

Tanfo GM 6" går ikke i boksen så den kan du ikke bruke i Standard og er heller ikke lov i production.

Den kan du ha til NSF skyting. Ville nok så levert inn 38 super søknaden og søkt på en .40 til standard eller evt 9mm til Production.

Du kan også høre med våpenkontoret og det går med på/kan endre kaliberet fra .38 super til 40 på den søknaden du har innvilget.

Link to comment
Share on other sites

De har ikke kjørt godkjenningskurs enda.. Så kan ikke søke på grunnlag for noe praktisk heller. Vil bare være litt forut når det gjelder valg av våpen. Som sagt så er gruppa litt ny her og de driver vel enda med papirmølla.

 

Kan høre med de først på våpenkontoret.. Si jeg blingsa litt på kalibervalget og spørre pent om annet kaliber.

 

Og jeg VET at min 6" ikke går i noen production eller standard.. Derfor jeg vurderte 5" topp til den for å gå i standard class

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har godkjent søknad på .38 super med praktisk skyting som begrunnelse (og du nå eier en 9 mm som ikke er godkjent/egnet til noe i praktisk) så bør det være en smal sak å få endret kaliber til 9 mm, .40.

 

Om JEG hadde fått innvilget 2 søknader fordi jeg skulle kjøpe 1 våpen, og den planen ikke ble noe av, så hadde jeg kontaktet våpenkontoret å forklart situasjonen. Skulle de få følelsen av å være lurt kan det slå tilbake på deg ved neste korsvei.

Link to comment
Share on other sites

Søkte 9mm for Millitær felt, og .38 super til Baneskyting grov.. :roll: Jeg søkte ikke siden man må ha eget våpen for å kunne være med i praktisk gruppa og jeg må ha det kurset først. Men jeg kan jo bare vente litt så kan jeg evt. søke om 9mm til praktisk standard eller production siden som sagt min nåværende 9mm ikke kan brukes til det. Får jeg en god unnskyldning til å kunne kjøpe enda en pistol :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...