Jump to content

Star Baikal frå 60-talet


gram

Recommended Posts

Er det viktige ting ein må tenke på før eit kjøp av ei så gammal hagle? Dette skal då vere USSR-kvalitet, ikkje sant? Det er sjølvsagt avhengig av om hagla er i bra stand osv, og kor mykje den er brukt, men er det andre viktige faktorar?

 

Til dømes,

 

Korleis er sikringa på desse?

 

Og trangboringa? Var vel ikkje chokar på den tida?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Legg den over fanget og bryt litt forsiktig sideveis så du ser at den er kompakt og ikke er utherva, det skal ikke være slakke i låsen, ellers er det solide saker, jeg bruker å ta av kolben etter hver høst og spraye låsen med 5-56 innvendig så sikkringa mi har fungert greit.

 

Faste choker på min, tror det er halv og full men er ikke sikker.

 

Ikke betal for mye, tror du får en ny med avtrekker for hvert løp ganske så billig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Star Baikal fra 87 og den har det gått sikkert 10 000 skudd med stål leirdueskudd. Flest i høyreløpet med halv trangboring selvfølgelig men sikkert et par tusen i venstreløpet med hel trangboring også. Når du ser på veggtykkelsen i løpet på denne hagla og en Sauer fra tredvetallet skjønner man raskt at stål ikke gjør så mye. Ville forøvrig aldri funnnet på å skyte stål i Saueren

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til tykkelsen på stålet til Baikalen har vel mer å gjøre med den dårlige stålkvaliteten enn noe annet...

Og hvike vitenskaplige metoder baserer du det utsagnet på??

Har en pumpehagle fra Remington og den har enda mere godstykkelse så da må vel stålkvaliteten til Remington være enda dårligere da??

Link to comment
Share on other sites

Takker for all informasjonen.

 

For å vri tråden litt over;

 

Er det verkeleg så stor forskjell på desse Sovjet-Baikalene og dei som ein får kjøpt no til dags? Om det ikkje er stempla USSR under, så er det vel høgst brukandes uansett? Eg er som dykk forstår nybegynnar, og vil berre ha ei rimeleg 12/76-hagle til leirdue og rypejakt som tåler ein støyt...

Link to comment
Share on other sites

Takker for all informasjonen.

 

For å vri tråden litt over;

 

Er det verkeleg så stor forskjell på desse Sovjet-Baikalene og dei som ein får kjøpt no til dags? Om det ikkje er stempla USSR under, så er det vel høgst brukandes uansett? Eg er som dykk forstår nybegynnar, og vil berre ha ei rimeleg 12/76-hagle til leirdue og rypejakt som tåler ein støyt...

Som jeg sier, kombinert spett og børse:) er standen god på hagla hadde jeg ikke brydd meg om hva de andre sier. Den må jo passe deg også da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...