Jump to content

Hvorfor skyter jeg ikke bra med min nye rifle? Trenger hjelp


B.E.E.

Recommended Posts

Er rimelig frustrert, og trenger all den hjelp jeg kan få.

 

Jeg kjøpte for noen måneder siden en Tikka T3 lite i .308. Monterte to-fot og en leupold European 30 kikkert i en optilock montasje. Hadde samlinger ned til 13mm på 100meter med Norma jakt match. Etter å ha byttet stokken som var ødelagt, fikk jeg problemer. Ingen børsemaker eller skytter fikk rifla til å gå godt etter dette, og jeg fikk tilslutt en ny rifle.

 

Jeg monterte samme oppsett på den nye rifla, og brukte forskjellige typer ammunisjon; Norma Jaktmatch, XP3, Oryx, Nato, S&B med flere. Samlingene variererte fra 8-15cm!!!

Har forsøkt både med og uten 2 fot, men det er ingen forandring.

 

Jeg ble til slutt rådet til å bytte kikkerten, da denne kunne være problemet. Kjøpte nylig en Nightforce NXS 5,5-22 x 56 og regnet med at dette skulle løse problemet. Men den gang ei. Rifla skyter bort i natta og samlingene ligger både til høyre og venstre, over og under. I tillegg er ingen samlinger under 6-7 centimeter, uansett ammunisjon, tofot og anlegg. Har sørget for at både tofot og Optilock montasje er skikkelig montert. Løpet tar ikke borti stokken. Rifla er inspisert av børsemaker, men ingen feil funnet.

 

Jeg har nylig testet noen andre rifler for å se om det er mine ferdighterer det er noe galt med, men jeg skyter nesten hull i hull med alle andre våpen enn mitt eget.

 

Nå har jeg brukt flere tusen kroner i ammunisjon, og prosessen med å få rifla til å gå godt har dratt ut i flere måneder. Nå orker jeg ikke mere frustrasjon, så hva i alle dager kan være galt?

Link to comment
Share on other sites

Hadde en gang en lignende problem. Da viste deg seg at basen var løs. Nightforce er jo tunge griser, så de kan bidra til at ting løsner. Løsningen min var å ta av kikkertsikte og få limt på basen.

 

Et annen moment er skjeftet. Hva slags er det? Mykt plastikkskjefte har jeg opplevd også har gitt elendig presisjon. Min mening er at plastikkskjefter uten aluminiumskjelett ikke er verdt pengene.

Link to comment
Share on other sites

Væt borti noe slikt en gang med en kompis sin børse.

Det var rett og slett fester til kikkert som ikke satt ordntlig.

Da varierert skudd hele tiden uansett hvor mye han skrudde på det.

Kjenner ikke til Nightforce, er det et billig sikte. Montert selv?

Du har ikke dratt til ringer for hardt f.eks så du har skadet noe inni? F.eks at noe er bittelitt løst blitt?

 

Sett den fast i bukk og sikt på en skive.

Ta ut sluttstykket og se gjennom løpet og sentrer det på skiva. Så skyter du et skudd. Se nå om det du ser har endret seg. Så fortsetter du først å ta ut sluttstykket, sikte gjennom løpet og så skyte igjen. Da kan du sjekke om det er løpet og selve børsa som sprer. Hvis det sprer mye der så må du se om det er noe feil med stokk, festing av kasse/løp til denne. Går den bra på den måten kan du titte over på kikkert og skyter et par skudd. Da skal du kunne se om trådkors flytter seg på skive etter hvert skudd når den står fast i benk.

Har du forresten åpne sikter på den så du kan testskyte uten kikkert?

Blir litt sånn en ting av gangen for å finne hva som kan være.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar alle sammen.

 

Jeg har sjekket at skruene på stokken er tilstrammet, og ettersom jeg kan se, er løpet frittliggenede, i ale fall et gjodt stykke bakover (Jeg kan føre et papirark mellom løpet å stokken uten problemer) Har montert optilock montasjen selv, og alt rer greit ut. Optilock basen er festet til låsekassen, plastikk ringene lagt rundt kikkerten. Kikkerten plassert oppå basen, og halvringene på toppen skrudd fast. Kan jeg ha gjort noe galt her tro? Nightforce siktet er det nok ikke noe galt med, det er helt nytt, og problemet var jo tilstede før jeg kjøpte siktet. Tenkte at optikk til 12500 kroner ville løse problemet...men den gang ei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...