Jump to content

Hva trenger jeg av kikkert + tilbehør for jakt i måneskinn


Torquemada

Recommended Posts

Kikkerten jeg har på rifla mi i dag er en elendig sak. En Bushnell sak som er helt ubrukelig i motlys, raske skudd er bare å glemme siden det tar litt tid å "finne" rett stilling, og skumring er helt utelukket.

 

I kveld var jeg ute med en vanlig, men relativt stor håndkikkert. I månelyset så hadde jeg full kontroll på rådyrene som var inne på det grønne gresset, og jeg ble overrasket over hvor utrolig godt jeg så vha kikkerten. Da jeg rusla tilbake til bilen, så plukka jeg fram rifla for å se gjennom siktet her. Men det var helt og totalt håpløst. Noe av forskjellen lå nok i det faktum at håndkikkerten ligger helt inn til øynenen, mens kikkertsiktet er et godt stykke fra. Lyset fra siden er ganske sp forstyrrende, og lager vanskeligheter.

 

Hva trenger jeg av kikkert og utstyr for å drive jakt i måneskinn?

Link to comment
Share on other sites

Noe av forskjellen lå nok i det faktum at håndkikkerten ligger helt inn til øynenen, mens kikkertsiktet er et godt stykke fra. Lyset fra siden er ganske sp forstyrrende, og lager vanskeligheter.

 

Den største forskjellen ligger nok i optisk kvalitet - lysgjennomgang, skarphet osv. Prøv en kikkert med 50mm okular eller større, forstørrelse x8 (f.eks en 3-12) av et europeisk kvalitetsmerke. Nevner i fleng, Zeiss, Swarowski, S&B, Meopta m.fl.

Link to comment
Share on other sites

Hadde før en Bushnell jeg og, fant ut at i krevende lysforhold var den ikke brukbar. Dermed fikk den plass på salong riflen. Har 2 rifler jeg bruker på hjortejakten, så etter bushnellen(Thropy) ble byttet ut, kom det en Meopta Meostar 3-12 x56(m lys i retikkel) på Saueren og en Zeiss Duralyt 3-12 x 50 på Weatherby riflen. Dette er kikkerter av et helt annet kaliber, og jakter nå godt der jeg måtte bare pakke sammen og gå hjem med Bushnellen. Hånd kikkert har jeg en Nikon Monarch 8,5 x 56, som jeg kan se dyra i skogen/marka nesten når på døgnet. Disse kikkertene mine er ikke verdens dyreste og flotteste innen optikk, men jeg er meget fornøyd, og fungerer godt for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...