Jump to content

Sauer 202 eller Blaser R8


DagK

Recommended Posts

Høstens jakt gjøres unna med min Heym 6,5x55, men jeg er i startgropa for et nytt riflekjøp

i løpet av vinteren. Siden jeg skyter links er utvalget på bruktfronten stort sett begrenset

til en 7-8 annonser på finn.no + evt det som finnes her på Kammeret.

 

Jeg har sett meg ut to alternativer - Sauer 202 eller Blaser R8. Børsa bør/skal ha syntetisk stokk og kaliberet 30.06. Kikkertsikte har jeg fra før:)

 

Har vært innom litt forskjellige steder for å se på ulike modeller av de utvalgte, og i den siste

butikken jeg var i (stor by i Norge) pratet jeg litt med børsemaker/reperatøren som jobbet der

før butikkeieren var ledig. Han var ærlig og rett fram på spørsmålene mine for og imot Sauer/Blaser

og ga inntrykk av å være en erfaren kar. Avslutningsvis sa han; "Begge børsene er strålende

våpen, men en ting kan jeg si deg; Jeg har aldri reparert en Blaser - bare for å ha sagt det!"

 

Så jeg har tatt valget: Det blir en links Blaser R8 Professional 30.06:)

 

Noen som mener Saueren burde hatt en siste forsvarstale ? Jeg er klar for innspill!!!

Link to comment
Share on other sites

Ett godt valg, jeg har selv en S&L Victory. Så jeg har tenkt mye over hva som er for og i mot systemvåpen på generell basis.

 

R8 har jeg aldri holdt i selv, men R93 har jeg prøvd. Og hadde jeg hatt noe mere kronasje på kistebunnen, hadde jeg kjøpt meg en Blaser med syntetstokk selv (i tillegg til Shultzen jeg har). Forøvrig kan man låse fast avtrekker/magasin på R8 ved å aktivere låsingen innenfra våpenet, og da er alt mølet om å miste magasin etc. Bare møl og misunnelse. :wink:

 

For: Ved å ha egne montasjer og sikter på hvert løpssett på en R93 eller en R8, kan man ta av, bytte mellom løpene. Pusse og olje og hva man måtte ønske, uten å sjenke innskytingen en eneste tanke. Børsa går rett uansett, så lenge en ikke har dunka den borti noe.

Montasjene er også såpass stabile, at man kan bytte mellom flere innskutte kikkertsikter. Og kunne forvente at alt er noenlunde midt i.

 

Dette gjør at man kan ha med ekstra løp, og i en håndvending. Bytte fra t.d 3006 til 22-250 for å sprenge en kråke på vei til/fra jakt på storvilt, for så like raskt bytte tilbake til storvilt løpet. I sannhet ett av de eneste virkelig velfungerende løpsbyttesystemer på markede i dag, og absolutt av god kvalitet.

 

I tillegg kan man få kickstop til disse børsene (anbefales så sant man ikke skal springe etter reinen, 6.5x55 føles som om man skyter med demper med kickstop montert), Kickstop kan forøvrig tas ut om man skal gå langt på fjellet så man sparer en 600g (tror det var 600g, kansje det er 300g).

 

Og så er disse riflene virkelige modul børser, der man kan mikse med stokker i den grad man har lommebok (men kjøp synt med de gummierte innleggene).

 

I mot: Pris. Kostbare montasjer, og kostbare løp.

 

Som man nå sikkert skjønner, har jeg som har en S&L og de som har en 200/202. Kun ett problem med våre våpen, og det er at ved demontering/bytte av kaliber. Så må man sjekke innskytingen (folk kan si hva de vill, men skal man være sikker på å være midt i og ikke noen få cm hit eller dit. Må man sjekke innskytingen).

Med løsninger som har montasje og sikte montert på løpet, er man helt kvitt denne problematikken.

 

Før anså jeg ikke dette for å være noe problem, men etter at storviltjakta er kommet i gang. Og jeg fortsatt ønsker å bruke dagene til å knerte kråke etc. med 22-250 løpet. Så har jeg måttet innse at man med en løsning der siktet ikke er montert på løpet, så må man velge det ene eller det andre. Derfor er en Blaser i 308w/223r høyt på min personlige ønskeliste som børse nr 2.

Link to comment
Share on other sites

Hehe...Heym kommer fremdeles til å bo i våpenskapet, så det er ikke noe problem med backup:)

 

Når det gjelder R8 og reparering var ikke kommentaren rettet mot en spesifikk modell, men

mot Blaser generelt. Jeg vet det finnes et par som kanskje ikke er enige i det...

 

Det som apellerer til meg med Blaseren er rettrekker (skyter links men er høyrehendt) og sikring/spenning som gjør børsa "sikker"

i forhold til skudd i kammeret. Stokken sitter også fint uten modifisering, mens Saueren kunne

hatt bedre kinnstøtte.

 

Dyrt? En Links Sauer 202 Outback med montasjer er heller ikke billig, og med Heymen i skapet

blir det uansett ikke aktuelt med mer enn evt 9,2x62 som ekstraløp til Blaseren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...