Jump to content

Knekker du kvist på jakt?


KnuteriK

Recommended Posts

Helt siden jeg begynnte å lese Villmarksliv som tenåring, slukte jeg jakthistoriene med stor iver. Jeg kjøpte alt av jaktbøker fra bokklubben Villmarksliv, og satt og leste på rommet mitt, og drømte om å felle både det ene og det andre. Ett tema som gikk igjen i mange bøker og historier, er dette med å knekke kvist når man er ute på jakt. Det ble aldri bagatelisert, og jeg fikk inntrykk av at om man tråkket på en kvist og den knakk under smygjakt i skogen, kunne man bare pakke sammen og dra hjem. Men er det egentlig sånn??

 

Jeg har nå blitt 34 år, og jeg begynnte å jakte hjort da jeg var 20. Etter mye slit med å i det hele tatt finne hjort i skogen de første årene, har jeg nå fått en viss erfaring, og det er sjelden jeg ikke ser hjort, evnt skyter hjort når jeg først er ute og jakter på dem i deres egen verden. Jeg har knekt endel kvister oppigjennom årene, og jeg husker klart teksten i bøkene, om at det bare var å gi seg. Uansett, jeg tok det store skrittet at jeg ville forsøke å finne ut hvordan dette egentlig funker, og jeg ble mildt sagt overrasket over resultatet.

 

For 3 år siden, satt jeg en morgen oppi fjellsida og ventet på dyr som var på vei opp fra nattbeitet. Dyra kom, og rett forran nesa mi, roet de seg ned og inntok dagleie. Det var 8 dyr i følget. Jeg ble nysgjerrig på hvor nærme jeg kunne komme, og planla en liten rute. Men før jeg kom så langt, begynnte det å knekke og smelle i kvister lenger nedi skogen. Jeg ble litt paff, for jeg var sikker på jeg var alene i skogen, men dyrene lot seg ikke påvirke av lydene. De kikket nedover, men beholdt roen. Etter en stund ble det mer bråk, men dyrene lå rolig. Det kom til slutt opp en stok bukk, det var denne som hadde laget alt bråket. Det var umulig for de andre dyrene å vite hva som kom oppover, til det har de ikke oversikt. Uansett, så ville jeg teste ut om de kunne høre forskjell på meg og en annen hjort. Jeg fant en kvist, type blyant, og knakk denne med fingrene. Avstanden var ca 20 meter. Ingen reaksjon, og jeg knakk to kvister i en smell, ganske høyt. Fremdeles ingen reaksjon. Etterhvert måtte jeg finne bjørkekvist som jeg knakk over kneet, disse knekker normalt ikke om man tråkker på de. Noen dyr løftet på hodet og så mot meg, men snudde seg igjen etter 10 sekunder. Jeg raslet med noen einer, klappet i hendene og laget lyder med munnen. Jeg fikk oppmerksomhet, men ingen gjorde tegn til å ville stikke.

 

Da jeg til slutt skjøt bukken, dro de avgårde. Seinere har jeg studert dyr fra en vei, for deretter å gå opp dit dyrene er, og jeg har gått ganske fort, og ikke tatt hensyn til kvist og kvast og knekt endel kvist både med hender og føtter. Dyrene har stått der, og ikke blitt påvirket av lydene, derimot har de selvfølgelig reist fort når de har sett meg. Lukt er også mer viktig enn lyd. Men det er ofte kombinasjonen av 2 sanser som gir flukt. Så etter mine erfaringer er ikke lyd den mest avgjørende faktor for fiasko under jakt. Men det er klart at avgir du lyd, vil du til en viss grad tiltrekke deg oppmerksomhet, som kan gjøre at dyr kan se deg, og defor dra sin vei, men lyden alene er ikke grunnen til dette.

 

Jeg har ingen erfaring med rådyr, så jeg baserer mine erfaringer utelukkende på observasjon av hjort. Noen som har andre erfaringer, eller som er sterkt uenig i hva jeg har funnet ut?

Link to comment
Share on other sites

Dette var forrige helg på slutten av jaget, eg var med å jaga. 5-10 min tidlegare hadde postane skote 1 dyr med totalt 3 skot. Ved ein misforståelse så skjønte ikkje 2.mann på jaget og eine posten kvar eg var, difor måtte eg plystre kraftig mange gonger for at dei skulle skjønna kvar eg var i terrenget. Då eg til slutt stod med ansiktet mot postane kom det ein hjort springande bakfra og passerte meg på sida mens eg plystra :shock: . Han kom i så stor fart at det nytta ikkje å skyte, eg prøvde å plystra endå meir for å stoppe ,men fånyttes, Roping hjalp heller ikkje. Eg trur ikkje hjorten var ikkje så pressa at han måtte passere meg sidan det berre var ein jagar til og det var masse skog å skjula seg i. Normalt hadde nok ikkje denne hjorten komme mot meg,eg var nemlig godt synlig då eg stod i åpent terreng utanfor tjukaste skogen,men alt er ikkje alltid normalt på hjortejakt..... nettopp derfor er det så spennande.

Link to comment
Share on other sites

Hjorten blir selvsagt obs. på at det er Noe™ i terrenget når den hører kvistknekk. Spørsmålet er om den velger å stikke av, trykke eller gi eff. For en hjort kan trykke noe ganske ekstremt av og til. Og da er den ikke mye god å se...

 

Dermed prøver jeg å unngå kvistknekk når jeg "lusker"/går smyg, mens jeg gjerne både knekker kvister, kommer borti greiner og prater høyt når jeg går drev.

Link to comment
Share on other sites

Dermed prøver jeg å unngå kvistknekk når jeg "lusker"/går smyg, mens jeg gjerne både knekker kvister, kommer borti greiner og prater høyt når jeg går drev.

 

I Hjortejegerboka som kom i fjor http://www.svanoy.com/Norsk_Hjortesenter/Diverse_pdf/090826%20Hjortejegere_web.pdf så påpekte de i drivjaktkapittelet at det ikke var så lurt å støye innmari masse når en gikk på drev. Da fikk hjorten full kontroll over posisjonen din og sjansen var større for at den sneik seg gjennom drevrekka eller trykker i stedet for å trekke mot postene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...