Jump to content

"Filler" i hylsa - tanker rundt det...


ko-stens

Recommended Posts

Tenker ikke på filler som i fillete klær, men filler (fyller) for å ha i hylsa for å dytte kruttet ned mot tennhetta ved liten kruttmengde!

 

Ladet for en tid tilbake noen Norma 50 grs til .222'en min. Valgte å lade med lite N-110 (13,8 grs). Da blir ikke hylsa full akkurat (69 % i følge QL). En kollega på jobben sa at jeg burde bruke filler for å unngå at kruttet ikke dekker hele tennhetta, ellers kan den sette av for mye krutt på en gang, og trykket som da blir, kan ødelegge både våpen og skytter..

 

Grunnen til denne lave ladningen er å få mindre smell i børsa med nydemperen. Det er en Hausken mini, som demper omtrent like mye som uten... Målet var å få kruttet forbrent før kula forlater løpet og få mindre forbrenning i demperen. Teorien stemte, for Bergeren, med 17,4 grs N-110 smeller betydelig mer. Gode "bivirkninger" var god presisjon (ned mot 15 mm) og dermed en fin patron til fugl.

 

Er det noen her som bruker filler i hylsa? Hva bruker dere i så fall? Kollegaen mente jeg kunne ødelegge ei gammel boblejakke og bruke stoppinga der. Hvor lite krutt skal egentlig til før man bør bruke filler?

 

Det gikk bra under testskytinga, og presisjonen var bra. Ladningen gir for øvrig et hyggelig lavt trykk da, 2154 bar, mens maks er 3700. Kanskje dumt å ta sjansen på å at 69 % skulle gå bra, men... :oops:

 

Lurer på om jeg skal lete opp en Soloflaske og fylle den opp 69 % og se hvor mye av bunnen som blir dekket da. Ikke akkurat samme konsistens på vann og krutt, men en får da en viss ide!

Link to comment
Share on other sites

Har lenge brukt N110 i min 222 rem (CZ 527) med god erfaring. Har ladet med 50 og 55 grs kuler. Dog med litt mere krutt enn 13,8 grs. Filler har aldri blitt brukt.

Samtidig er jeg veldig skeptisk på det med bruk av filler og lyddemper.

 

Favoritt ladninga er Hornady 53 grs HP Match og N110. 5 skudd/12 mm på 100 meter. 3 skudd ned mot halvparten.

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Drit i fyllmasse med N110, har lada 243en med dette og 80gr FMJ.

50% full, sjekka hastighet, med kruttet mot hetta og mot kula, liten til ingenting forskjell.

N110 er så lettantennelig, og bygger trykk så raskt, at det ikke er noen hensikt.

Start lavt, og kjør på, til du har den hastighet du ønsker.

 

Take care

Link to comment
Share on other sites

Har brukt mye sofapute innhold i hylsene. Det er jo en god del ekstra arbeid, men jeg har ennå mindre krutt i hylsa og jeg bruker magnum tennhetter.

Har opplevd noen slike etterbrennere, slettes ikke farlig, og ved ett par anledinger har kula akkurat kommet seg igjennom løpet.

Jeg er nede i 6-8 grams ladninger så risken er større.

Ville prøvd å sett om ladningen din virkelig er presis, test ett par skudd der du heller alt krutt forover. Ved avfyring kan du føle om ladningen oppførte seg annerledes, feks to "smell", sein tenning. Sammme sak, bare prøvd å forklare hvordan det kan kjennes.

Opplever du noe lignende, vil resultater ofte vise seg på skiva.

Ellers er det bare å beholde ladningen du har i dag.

 

Hvis du skulle få en ide om å lade ennå svakere. Så prøv cci 450 mag hetter. Ved veldig svake ladninger og N-110 krutt kan du oppleve at tennhetta ser ut til å komme ut av hette lomma. Dette kalles back trust. Ladningen din er da så svak at hylse ikke glir den 10 delen bakoversom den normalt gjør og hetta får ikke bolten å støtte seg mot.

Hvis du synes at dette alikavel er veien å gå, kan du broshe opp tennhette kanalen til ca 2mm.

Dette gjør jeg med mine sub lade hylser. Men etter hva jeg har lest i andre og dype tråder om sub ladninger er dette ikke vanlig. Men det ser ut til å fungere, og jeg plukket det opp i noe utgammel usa litteratur. Ble skrevet uendelig mye bra over there fra 50-80 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Samtidig er jeg veldig skeptisk på det med bruk av filler og lyddemper.

Den er jeg veldig enig i, filler og lyddemper er fyfy.

 

Drit i fyllmasse med N110, har lada 243en med dette og 80gr FMJ.

50% full, sjekka hastighet, med kruttet mot hetta og mot kula, liten til ingenting forskjell.

N110 er så lettantennelig, og bygger trykk så raskt, at det ikke er noen hensikt.

Har skutt mye med N110 i reduserte ladninger og har kronografert disse mange ganger, minimal hvis noen forskjell på hastighet uavhengig på hvor kruttet ligger i hylsa. Som Makkieboy sier tenner og brenner N110 så lett at faren for ettertenning er svært liten.

 

Jeg er nede i 6-8 grams ladninger så risken er større.

 

Ved veldig svake ladninger og N-110 krutt kan du oppleve at tennhetta ser ut til å komme ut av hette lomma. Dette kalles back trust. Ladningen din er da så svak at hylse ikke glir den 10 delen bakoversom den normalt gjør og hetta får ikke bolten å støtte seg mot.

Hvis du synes at dette alikavel er veien å gå, kan du broshe opp tennhette kanalen til ca 2mm.

Dette gjør jeg med mine sub lade hylser. Men etter hva jeg har lest i andre og dype tråder om sub ladninger er dette ikke vanlig. Men det ser ut til å fungere, og jeg plukket det opp i noe utgammel usa litteratur. Ble skrevet uendelig mye bra over there fra 50-80 tallet.

Ved så lette ladninger som 6 - 8 grains bør en vel over på ennå raskere krutt. :wink:

 

Det fungerer bra å bore opp tennkanalen for å unngå at hetta setter seg tilbake, husk bare å merke disse hylsene godt slik at de ikke havner opp med en fulltrykksladning en dag.

George C. Nonte tok opp dette temaet i Handloading for Handgunners, forøvrig en svært leseverdig bok. Sikkert flere som har skrevet om dette.

Link to comment
Share on other sites

Demper og filler går fin fint. Men det blir jo dritt i demperen og en kan stusse når en ser igjennom pipa og ser at der framme i demperen er det noe som er i veien.

Jeg skyter så lenge jeg vet at det er svidd dracon fiber som ligger der. Ingen treffpunkt pga det. Kan vel sammenlignes med en tape bit foran munningen. Dracon fiberene forsteiner seg ikke, og bygger seg ikke fast inne i demper`n.

Litt banking og en kobberbørst så følger det meste med.

Enkelte tenker kanskje at a-tec`s dempere må være grei da. Det tenkte jeg også. Men etter å ha demontert demperen for puss et par ganger, ble det for slutt på det. Jeg ødela et par gummi pakninger mellom modulene. Og noen moduler sitter dønn fast.

A-tec demperen er for øvrig den demperen jeg synes er lettest å få sub lyd av.

Hadde i gamle dager (he he) en stål demper fra alm. Denne leverte topp sub demping.

Hausken med langt bak kammer ble kun stille et par ganger. Da kula satt fast i løpet.

Har brukt filler i hylsa i ca 18 år(svarte, æ høres jo utgammel ut :D ). Og det fungerer til mine sub ladninger.

Jeg skyter jo mest med små og feite hylser.

 

Men støtter selvfølgelig at det ikke er nødvendig hvis alt fungerer likt uten.

Link to comment
Share on other sites

Dacron og demper går bra tydeligvis etter 6x47's erfaring, selv om jeg er skeptisk, hehe. :wink: Har alltid hørt at demper og fyllstoff var en dårlig kombinasjon og har derfor ikke turt å prøve dette selv. Men det er sikkert forskjell på hva slags stoff en fyller med.

 

@6x47

Finner du noen "ekstra" slitasje på demperen etter mye skyting med filler, tenker mest på de første baflene?

Link to comment
Share on other sites

Bruker jo demperene i alle farts områder, selv om jeg ikke har noen super kjappe kaliber.

Hausken demperen min ble jo aldri noen sub demper. Dette skjønte jeg ikke før jeg hadde a-tec demperene med 7 moduler. Da var plutselig alle de gamle sub ladningene mine gulle god..

Drasset jo på en 780 gram front montert demper i en mengde med år. Denne var så solid at den godt kunne blitt brukt som slegge. Ble aldri åpnet og ble nesten bare brukt til sub skyting. Flere år dro jeg rundt med demper og ekstra kikkert innskutt med sub ammo. Til de få dagene rypene oppførte seg som en drøm. At en hadde tungt 60cm løp to-fot og hagle i handa betydde mindre.

A-tec demperne er jeg sluttet å skru fra hverander, men nå bruker jeg dem på børsa hele tiden og det er vel noe slitasje å spore, men dempere er forbruks vare.

Er også betydelig mindre sub skyting nå, siden jeg har funnet en bra patron til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Ser at denne tråden går mere over på sub.. (noe jeg liker)

Jeg lader sub i 30-06, 308win og 6,5X55 og 30-30 win.

fellesnevneren for disse er at jeg bruker federal 215 hetter (magnum) jeg borrer ikke opp tenkanalen, jeg har jo selvfølgelig prøvd det, men det ga ingen forandring på noe, annet en at hylsene KUN kan brukes til sub. Av krutt bruker jeg vv N-310. har altid havnet under 8,5 grain og over 5 grain. har da aldri brukt tyngere kuler en 170 grain i 30-30win og 180grain i de to andre nevnte 30 kaliberene. 140 grain i 6,5X55..

 

At en modul demper er fin til dette bruket er det ikke no tvil om. Da helst aluminium.

 

Jeg bruker IKKE noe fylle stoff i hylsene. og det er ikke mange kruttkorna jeg har i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...