Jump to content

Kombi Valmet - 222 - kikkertsikte til rådyrjakt...


gufag

Recommended Posts

Sitter på en Valmet Kombi 222 som jeg nesten aldri har brukt. Har nå planer om rådyrjakt og vurderer derfor innkjøp av kikkertsikte til kombien.

 

Er dette et greit våpen til rådyrjakt? Evt. bør jeg heller kjøpe en rifle m/ kikkertsikte istedenfor å legge penger i en god kikkert til kombien?

 

Evt. forslag til kikkertsikte. Har sett på Zeiss 1,5 - 6 , 42 , samt også vurdert rødpunktsikte.

 

Erfaringer der ute?

 

Hilsen en uten erfaring

Link to comment
Share on other sites

Med Norma Oryx i 222 og haglepipe så har du bra rådyrutstyr! Har selv en Brno i samme kaliber.

 

Jeg hadde også rødpunkt på min i starten, men gikk bort fra dette. Syntes rødprikken dekket alt for mye av dyret på 100m til at jeg ville skyte. Det skal dog sies at dette er noen år siden, så det har sikkert skjedd ting med disse siktene også. En god kikkert får du alltids brukt senere (evt på andre rigger), så jeg ville nok ha kjøpt en kikkert og brukt Valmet'en på rådyret.

Link to comment
Share on other sites

Kommer helt an på terrenget og jaktform. Hvis du stort sett skal jakte med hund i forholdsvis tette skogsterreng, der mesteparten av skytinga blir med hagleløpet, hadde jeg gått for rødpunktsiktet. Eller holdt meg til de åpne siktene hvis du får til å skyte godt nok med dem. Skal du jakte i mer åpne områder, hadde jeg gått for kikkertsiktet du nevnte. Et godt sikte, med passe forstørrelse og lysåpning.

 

En kombi med åpne sikter blir mest som en hagle med mulighet for et rifleskudd, mens en kombi med kikkertsikte blir mest ei rifle med muligheter for et hagleskudd. En kombi med rødpunktsikte blir noe midt i mellom.

Link to comment
Share on other sites

Du sier ikke hvilken Valmet du har, men jeg antar at det er en 412s.

 

Et fantastisk bra våpen som jeg har skrevet i mange tråder.

 

Valmet har en egen avtagbar montasje. Det finnes også flere "uoriginale", som er vel så gode. Jeg ville satset på en kikkert med 1-6x forstørrelse, gjerne med lys i om mulig. Kikkerten tar du hurtig av når du går på støkkjakt etter fugl etc, eller det er for tett for kikkerten. Hagla er fenomenalt god til å skyte fluktskudd med. Hadde bare med meg kombi under rypejakta i år og det resulterte svært så bra. Riflekikkerten har jeg i sekken når den ikke er på børsa. ikke merket noe til treffpunktforandringer.

Link to comment
Share on other sites

Enig med forrige taler. Avtagbar montasje er å foretrekke. Da kan du jo sette på nesten hva som helst for skyting i skumring, på avstand osv. Skal du gå støkkjakt kan du ta av kikkerten og ha den i sekken til du får behov for den.

 

Hadde selv en kombi, men hadde fast montasje. Det satt en Leupold European-30 i 1,25-4x20 med tysk 4 retikkel på den. Likte den kikkerten veldig godt. 30 mm rør føltes for meg litt bedre enn 1" rør i og med at det blir litt større "høl" å titte gjennom. Mulig det er i mitt hode bare, men jeg følte det nå sånn. Angret veldig på at jeg ikke kjøpte hurtigmontasje da jeg kjøpte til børsa. Man må jo titte gjennom røret før man ser fuglen, på en måte. Da tar det fort for lang tid i kampens hete.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Du sier ikke hvilken Valmet du har, men jeg antar at det er en 412s.

 

Et fantastisk bra våpen som jeg har skrevet i mange tråder.

 

Valmet har en egen avtagbar montasje. Det finnes også flere "uoriginale", som er vel så gode. Jeg ville satset på en kikkert med 1-6x forstørrelse, gjerne med lys i om mulig. Kikkerten tar du hurtig av når du går på støkkjakt etter fugl etc, eller det er for tett for kikkerten. Hagla er fenomenalt god til å skyte fluktskudd med. Hadde bare med meg kombi under rypejakta i år og det resulterte svært så bra. Riflekikkerten har jeg i sekken når den ikke er på børsa. ikke merket noe til treffpunktforandringer.

 

Heisann!

Jeg har en Valmet 412S, og sliter med å finne hurtigmontasje til kikkerten min. Jeg har de orginale festene, men kunne tenkt meg en montasje som kan tas av og på uten innskyting hver gang!

Noen som har en Ebay link eller noe til slike fester som funker på valmet skinna? :?: Trenger litt "inn med teskje" hjelp da jeg er fersk med rifle..

.

MVH

Hyggern

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...