Jump to content

Noen som har skutt rådyr med Remington Core-Lokt i 6,5?


OIH

Recommended Posts

Børsa mi går fint med denne ammunisjonen (Remington fabrikk, 260rem 140 grains). Kulene er forholdsvis rimelige, så jeg kunne tenkt meg å bruke dem både på skive og jakt hvis de holder mål. Ser det er en loddet versjon også, men den blir for dyr å skyte blink med...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hvis rifla di går godt med disse kulene, så bruk dem!

 

Jeg synes det er et alt for stort hysteri ang. "super"-kuler, og da spesielt til rådyr.

Jeg bruker vanlige konvensjonelle blyspiss-kuler til rådyr i normale kalibere. Disse superkulene har evnen til å ikke ekspandere skikkelig på så smått vilt som rådyr.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Enig med buster, du trenger ikke rare greiene på rådyr. Har brukt sierra gameking på en del rådyr og funka helt ok. Nå i høst som var brukte jeg interlock fra hornady, billig og bra, ingen av dyrene som jeg har skutt er vært i nærheten av å tenke på ettersøk, stort sett ramlet i smellen eller stablet seg 30-50m unna...

 

Styr unna dyre bonda kuler etc, du trenger det ikke på annet en hjort og oppover i 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Har ladet selv med hornady sst, og skutt mye på blink med den, men innbiller meg at den kan komme til å oppføre seg som en varint-kule. Den er veldig presis, så det hadde vært fint å brukt den og, men "Super Shock Tip" høres ut som en splintbombe.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Har ladet selv med hornady sst, og skutt mye på blink med den, men innbiller meg at den kan komme til å oppføre seg som en varint-kule. Den er veldig presis, så det hadde vært fint å brukt den og, men "Super Shock Tip" høres ut som en splintbombe.

 

- Øivind

 

Det er jo bare å prøve da, så finner du det ut.

La meg si det slik; "Hvis du var i ferd med å sulte ihjel FØR du skaut rådyret, så tror jeg ikke et par ribber av rådyr vil redde deg heller...... :wink:"

 

På Norsk; det er ikke mye mat du taper ved treff i det området. 8)

Link to comment
Share on other sites

Så artig, flere 260 brukere.

Jeg har to stk,en kimber og en seven.

Begge går utmerket med 140 grs Remington CL fabrikkammo. jeg har skutt rådyr, hjort og bever med disse.'

Bare å fyre på,ingen fare med kjøtt eller omgivelser.

På bever gir denne penere skinn enn hjemmeladd med 85 grs sierra-

Ikke den beste kula i verden, men den legger igjen døde dyr på skuddplass like bra som all verdens superkuler :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare å prøve da, så finner du det ut.

La meg si det slik; "Hvis du var i ferd med å sulte ihjel FØR du skaut rådyret, så tror jeg ikke et par ribber av rådyr vil redde deg heller...... :wink:"

 

På Norsk; det er ikke mye mat du taper ved treff i det området. 8)

 

Jeg får i beste fall lov til å skyte ett dyr i år, så det er vel derfor jeg er litt pysete, men du har rett i at det er lite kjøtt på ribbena, og splintene burde stoppe før lår og sadel, så jeg overlever nok. Kanskje jeg beholder SST-ene mine.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Har ladet selv med hornady sst, og skutt mye på blink med den, men innbiller meg at den kan komme til å oppføre seg som en varint-kule. Den er veldig presis, så det hadde vært fint å brukt den og, men "Super Shock Tip" høres ut som en splintbombe.

 

- Øivind

 

Hornady's SSTs differ from other plastic-tipped rifle bullets in that they were designed from the ground up to be a big-game bullet, not a varmint pill. For starters, the copper jackets used on the SST bullets is .0010 thicker than the jackets used on Hornady's V-Max varmint bullets, and have a tighter grain structure. When the jacket cup is fully drawn, the jacket itself is 19 percent thicker, which aids in weight retention and assists in penetration. In addition, the lead core of the SST is a harder alloy, featuring a five-percent antimony content. These premium ingredients, combined with Hornady's Interlock construction helps hold the heavier and tougher jacket and core together until reaching the vitals on big game.

 

Link til hele artikkelen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...