Jump to content

Sporterstokk/"Tactical" til Sako L579


alexblokal

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Sako L579 for 3 år siden og det var et røverkjøp, rifla var helt orginal, den hadde gått ca 250 skudd siden den var ny. Stokken var inutstillingsstand og den kjøpte jeg for 5000 kr av en meget hyggelig våpenbror. Rifla samler i en snusboks på 200 meteren. Eneste problemet var at jeg var på fjellet på revejakt forrige helg og jeg lot rifla henge ute på veggen fordi det var så kalt og jeg ville ikke la den begynne å ruste. Når jeg kom hjem i går og pusset den så jeg at stokken hadde sprukket på innsiden fra magasinet til bak avtekkeren. :evil::evil::evil:

 

Så tenkte jeg at jeg kunne kjøpe meg en Sporterstokk eller en "tactical" stokk til rifla som feks HS Precision eller noe sånt. Men de passer jo ikke i rifla mi. Lønner det seg for meg å kjøpe et emne og frese og tilpasse selv, eller hva tenker dere.

 

PS. vill helst ha glassfiber eller noe liknende fordi en sporterstokk i tre vill veie litt i det meste lager for min del.

Link to comment
Share on other sites

En sporterstokk i tre/laminat vil sannsynlig være lettere enn stokk i glassfiber/plast

 

Hvor har du den informasjonen fra? Selv sporterstokker i syntet er et skall med store skumfylte hulrom. Jeg forstår ikke hvordan dette skal kunne veie mer enn ett massivt stykke laminert bjørk. McMillan sine stokker er visst relativt massive, men det finnes mange andre alternativer (Bell & Carlson leverer ihvertfall syntetiske "jakt"-stokker.).

 

Sako L579 er enklere å finne hvis man søker på "Forester".

 

Det er vel også en Forester "roe" her på forumet bruker som langholdstestlab, og den sitter det en syntetisk stokk på - ikke en sportertype, men det ser ut til å funke.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du den informasjonen fra?

 

Informasjon om vekt har jeg selvfølgelig fra en vekt!

En stokk i bjørkelaminat er faktisk ikke så tung. En Mcmillan stokk vil være rett så mye tyngre.

Bell og Carlson stokker er stort sett laget i 4-5mm plast med byggskum inni. Ikke så lette som man skulle tro og veldig myke og simple

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...