Jump to content

elg jegere vs rådyr jegere


troya

Recommended Posts

Hei

Idag ble jeg oppringt av grunneier om elg jegerne kunne låne den ene hytta jeg leier noe jeg var possitiv til.Jeg ringte opp leder for elg laget for og få til en dialog på hvordan vi skall forholde oss under jakta. Der ønsket lederen og ha hele terrenget for seg selv under hele elg jakten noe jeg er sterkt uenig i da snøen kommer tidlig og tidligere bruker elg jegerne hele perioden uten og fylle kvoten. terrenget jeg leier ligger midt i elg vallet.

spørsmål hva er normen ? samjakt? delt en periode ? eller har elg jegerne krav på å få jakte alene under hele jakta?

 

ps grunneier er på mitt parti :D Og vi ønsker en dialog med stor valdet vi alle kan trives med.

Leif R

Link to comment
Share on other sites

Vanlig praksis er vel at eljjegerene har terenget for seg selv første uka av sin jakt, derefter er det sammjakt med andre jegere.

Mange tereng har dette spesifisert i kontrakten når en kjøper kort.

Ellers er det jo mye som kan løses over en kopp kaffe og en prat. Ingen av dere er sikkert og jakter hver dag fram til Jul.

Link to comment
Share on other sites

Vanlig praksis er vel at eljjegerene har terenget for seg selv første uka av sin jakt, derefter er det sammjakt med andre jegere.

Mange tereng har dette spesifisert i kontrakten når en kjøper kort.

Ellers er det jo mye som kan løses over en kopp kaffe og en prat. Ingen av dere er sikkert og jakter hver dag fram til Jul.

 

 

Det var også mitt forslag :D Jeg har kunn helgene 2.5 timers kjøring Men jeg forsto på lederen at de bare jaktet den første uken så kunn i helgene :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tror at penger ikke er at argument Ramstein, så tror jeg du kommer til å få en brutal oppvåkning en dag.

Hvem tror du grunneigeren prioriterer vis de forskjellige jegergruppene setter hard mot hardt i forhandlinger med grunneier.

Rådyrjegere som kansje betaler 5 til 15 tusen i året eller eljjegerene som kansje betaler det 10 doble.

Derfor bør en forsjøke og løse denslags i minnelighet og med god tone. Ofte er det mulig og finne løsninger som er helt ok for alle parter.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal ikke penger være et argument? Selvfølgelig er penger det viktigste argumentet. Grunneierne vil jo ha størst mulig avkastning på jakten og da er elgjakt (med noen få unntak) i en annen klasse enn rådyrjakt. Dette sier seg jo selv...

 

Hvis grunneierne er på din side, så skal dette være greit. Samjakt bør jo være en grei løsning. Og som et minimum når man leier et terreng der det er flere lag inn i bildet, er at en kontrakt er på plass.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du har en kontrakt med grunneier så har du mer eller mindre alle rettigheter!

Hvis da grunneiers jaktfelt i tilegg er medlem av et større vald for å jakte elg, så ser jeg ikke at de skal kunne kreve terrenget for seg selv så lenge du har kontraktsfestet rådyrjakten. I alle fall er det grunneier som har et problem og bør ordne opp i dette, ikke du!

Link to comment
Share on other sites

er jo klart at penger teller, det handler tross alt om intekter for grundeier. første uka er det som regel elgjakt som har første pri, etter det så skal jo det gå greit med et sammarbeid kan jo til og med være en fordel om det jaktes rådyr i noe av terrenget da du kan støkke dyr til en post. kommer best ut av det med et godt sammarbeid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...