Jump to content

Dårlig presisjon på original-Mauser 7,92?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Jeg er den stolte eier av en original Mauser m98 i kaiber 7,92x57. I beste fall får jeg presisjonen på 7-8 cm. i diameter med en 3-4 skudd på 100 meter med åpne originale jernsikter..

Får omtrent samme presisjonen med krigsammo som med Norma Jaktmatch og Norma Alaska...Er dette dårlig for en Mauser med originalpipe? :roll:

Kanskje det er verdt å legge til at jeg ikke er verdens beste skytter heller... :oops: Men det sier vel alle som ikke får så gode samlinger. :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Eg vil seie meg enig med høggen. Du seier sjølv at du ikkje er verdens beste skytter, men det er langt mellom den klassen og vanleg dødelege :). Så eg antar at du er ein dugeleg skytter.

Har ein slik sjølv, men i 30-06 og det er ikkje berre enkelt sidan stolpen i framsiktet dekker nesten heile svarten.

Meiner eg holder 9 i snitt på ein god dag ( les; sjeldan ), men det er jo nokre cm i spredning det.

Mitt største problem er å stille høgre/venstre sidan eg kun kan klakke på forsiktet.

 

Trur ikkje du skal skru opp forventningar og samanlikne samlingar med dei beste i forumet heilt enda. 7 cm er godkjent til å begynne med.

 

Berre å trene. Opne sikter oppp mot 100m er heilt kurant til jakt.

Link to comment
Share on other sites

.. og holder en 9 i snitt er det som regel minst èn åtter med i bildet også :shock: Å teste kun våpenets presisjon er vanskelig - i hvert fall for meg :lol: Å teste samlet presisjon for våpen + ammo + skytter ++++ er mye enklere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ein kompis av meg hadde same problem med sin 7,92 mauser. Denne hadde ombygga stokk...

 

Børsa heiv frå skot nr 1 og samla ikkje i det heile. Etter ein sjekk hos børsemakaren, fann han ut at pipa var utskoten.

 

Du kan heller ikkje forvente å finne presisjon når du skyt med åpne sikte utan benk. Les litt rundt på forumet, så finn du kanskje eit tips eller 2 til betre presisjon...

 

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

Nok om mine skytteregenskaper... :) Det kan jo alltids hjelpe å få beddet børsa, for det er den ikke.

Men løpet virker litt slitt på innsiden også. Noen riper osv... :roll:

Men 7-8 cm. er jo ikke helt bortpå fjollemyra uansett, med tanke på åpne sikter. Man prikker jo snus-esker på en god dag! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Svenskene snakker ofte om "snusdos provet" som en målestokk for storviltjakt. Antar at en slik samling kommer innenfor snus eska. Uansett så er åpne sikter egnet for storviljakt på moderat hold, så også din presisjon.

 

Men uansett en sunn tanke. Altid være på jakt etter bedre skyting og bedre samlinger :wink:

Link to comment
Share on other sites

.. og holder en 9 i snitt er det som regel minst èn åtter med i bildet også :shock: Å teste kun våpenets presisjon er vanskelig - i hvert fall for meg :lol: Å teste samlet presisjon for våpen + ammo + skytter ++++ er mye enklere :mrgreen:

nei ingen 8ere. jeg sa ikke 9er i snitt. jeg sa holde 9ern. det betyr IKKE UTENFOR 9ern.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...