Jump to content

Manual action division Rifle


dartvidar

Recommended Posts

Remington 7615 er vel den ultimate manual action rifla.

Tar M16/AR15 magasiner og er i pumpe utgave slik at det går fort å repetere.

 

Den billigste løsningen er en mauser med ladeklips. Hassel har vel vunnet NM med en mauser.

 

Men nå er det vel svært få som skyter manuell rifle divisjonen i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Remington 7615 er vel den ultimate manual action rifla.

Tar M16/AR15 magasiner og er i pumpe utgave slik at det går fort å repetere.

 

Den billigste løsningen er en mauser med ladeklips. Hassel har vel vunnet NM med en mauser.

 

Men nå er det vel svært få som skyter manuell rifle divisjonen i Norge?

 

Er det noen som selger Remington 7615 i Norge?

Noen som vet hva den koster?

Link to comment
Share on other sites

Men nå er det vel svært få som skyter manuell rifle divisjonen i Norge?

 

 

Det er "døde" divisjoner i Norge (og i andre land hvor halvauto er lov).

NM og EM har ikke nok deltakere i manual til at de satt opp en gang.

 

Og så er det jo enkelt for arrangørene å forsikre seg om at de forblir døde, da man vet ca hvor mange som kan komme til å ønske å skyte manuell rifle, så setter man kravet for å åpne divisjonen litt høyere enn det :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Og så er det jo enkelt for arrangørene å forsikre seg om at de forblir døde, da man vet ca hvor mange som kan komme til å ønske å skyte manuell rifle, så setter man kravet for å åpne divisjonen litt høyere enn det :twisted:

 

Det er IPSC og ikke arrangørene setter grensen.

 

 

Prior to the commencement of a match, the organizers must specify which

Division(s) will be recognized.

Unless otherwise specified, IPSC sanctioned matches will recognize Divisions and

Categories based on the number of registered competitors who actually compete in

the match, based on the following criteria:

1. Divisions

Level I & II......................... A minimum of 5 competitors per Division

(recommended)

Level III.............................. A minimum of 10 competitors per Division

(mandatory)

Level IV & V ..................... A minimum of 20 competitors per Division

(mandatory)

 

Men når man feks på Nordisk ikke klarer å få mer enn en håndfull manual skyttere, så står det ikke bra til med divisjonene....

Link to comment
Share on other sites

 

Og så er det jo enkelt for arrangørene å forsikre seg om at de forblir døde, da man vet ca hvor mange som kan komme til å ønske å skyte manuell rifle, så setter man kravet for å åpne divisjonen litt høyere enn det :twisted:

 

Nå er kravene for Level 3 og 4 stevner fastsatt i regelverket, og ikke noe en arrangør kan styre.

 

Og min personlige mening er at manuellklassene er tulleklasser, i alle andre land enn der halvauto er forbudt :D

 

Edit: Cardinal kom før meg.

Link to comment
Share on other sites

Og min personlige mening er at manuellklassene er tulleklasser, i alle andre land enn der halvauto er forbudt :D

 

Enig, men jeg synes også det isteden skulle vært egne "praktisk langholdsstevner" for manuell klasse. Med varierende avstander ut til 600m, med avstandsmåler og klikktabell som eneste hjelpemiddel :D

Link to comment
Share on other sites

en trenger ikke å lage egne stevenr for manuell, det er bare og lage stagene slik at de blir mindre handicapped, feks få skiver , ett skudd i skiva, lange hold, god avstand mellom skyteposisjoner osv osv. Men det skal mye til før en boltrifle blir bedre enn en god halvauto innenfor 600 meter.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

en trenger ikke å lage egne stevenr for manuell, det er bare og lage stagene slik at de blir mindre handicapped, feks få skiver , ett skudd i skiva, lange hold, god avstand mellom skyteposisjoner osv osv.

 

 

Ikke enig .

Bedre å lage egne stevner, enn å lage matchen for 1-5% av skytterne som deltar....

Link to comment
Share on other sites

fremdeles ikke enig.

 

Hadde jeg ansvaret for en riflematch, blir stagene bygget til Semi ikke manual.

Ta NM i fjor. En av få macth hvor det faktisk dukket opp folk i manual.

 

Manual Open (dvs kun i en av de to manual divisjonene) 4 stk ikke en gang halvparten av det som trengs for en President Medal...

SAS: 25 stk

SAO: 69 stk

 

her bygger man matchen til de 94 i Semi og ikke 4 som stiller i Manual.

Kan man tilpasse UTEN at det går utover semi, så vel....

Kanskje, men det ville komme ann på byggingen. Hvis det ikke krever for mye tid eller ressurser så kanskje.

 

 

Mitt tips de de som evt ønsker manual.

Sett opp en level II match. Bygg og annonser den som en match tilpasset Manual action.

Så tar dere frem til x antall dager før matchen, tar dere kun imot påmeldinger i MA.

Når de har fått sjansen, kan dere så fylle opp resten med semi skyttere.

 

men å holde en ren manual match er vel ikke økonomisk gjennomførbart.

Link to comment
Share on other sites

Er nok enig med Cardinalen her. Og det er det bare å se på historien de senere år. Det har vel ikke så vidt jeg kan se ikke vært nok deltakere til at det kvalifiserer til en egen divisjon ett eneste år. I fjor gjorde man se umaken med å lage egen resultatliste for de. Det er vel egentlig nesten ett brudd på Level 3 sanksjoneringen.

 

I 2008 ble de som skjøt manuell ikke scoret i det hele tatt(hvis jeg ikke tar helt feil)

 

Og som også Cardinal sier, ett Level 2 stevne kun for bare manuellklassene vil vel ikke være økonomisk lønnsomt. Men for all del, hvis noen i en klubb vil arrangere ett stevne bare for MAS og MAO, så velbekomme

Link to comment
Share on other sites

 

Og så er det jo enkelt for arrangørene å forsikre seg om at de forblir døde, da man vet ca hvor mange som kan komme til å ønske å skyte manuell rifle, så setter man kravet for å åpne divisjonen litt høyere enn det :twisted:

 

Nå er kravene for Level 3 og 4 stevner fastsatt i regelverket, og ikke noe en arrangør kan styre.

 

Og min personlige mening er at manuellklassene er tulleklasser, i alle andre land enn der halvauto er forbudt :D

 

Edit: Cardinal kom før meg.

 

Er det slik det er? Og jeg som trodde dette var en ond konspirasjon av blackops92, og hans medsammensvorne, som mener at manuellklassene er tulleklasser :mrgreen:

 

Hva er forresten riktig benevnelse i praktisk, klasse eller divisjon? Har sett begge deler brukt og er fortsatt ikke blitt klok på det.

Link to comment
Share on other sites

Vi har gjort det, en gang, og det kan hende vi gjør det igjen :shock:

 

Skal prøve å huske å skrive et innlegg her hvis vi finner på noe slikt igjen :)

Ja, på forhånd altså, slik at andre kan bli med..

 

Men hvor lange hold er ønskelig da? 100 og 300meter brukte vi sist, i tillegg til noen spredte skiver mellom 10 og 50m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...