Jump to content

Våpenskap...


Kråkejegern

Recommended Posts

Hei. Mitt første innlegg dette her.

 

Jeg er i gang med å ta de første skrittene mot aktiv skytter, og kanskje jegerprøve og jakt til våren.

Har meldt meg inn i skytterlag og deltar på hver eneste trening, for skyting er jammen gøy.

 

Tenker nå å kjøpe meg et salonggevær for inneskyting, og kanskje senere når jegerprøven er tatt, småvilt jakt som kråke, rype etc. Tenker et BRNO 452 Lux eller BRNO 455 lux. Behovet for et dyrt og stort våpenskap vil derfor i første omgang være uhensiktsmessig i forhold til plass og økonomi.

 

Skyttere jeg har snakket med "mener" at et sikkerhetsskap for sluttstykket til våpnet skulle dekke opp for regler om sikring av våpen. Disse er jo mindre og rimeligere. Jeg har sjekket ut sikkerhetsskap på www.safebutikken.no og lurer på om Protektor Safe XS M/electronisk kodelås til kr 750,- skulle være godkjent for lagring av våpen hjemme. Er det noen som kan noe om dette her? Kankje jeg må kjøpe et våpenskap til 2500++ ?

 

Konstruktive svar mottas med stor takk. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen! :D

 

Protektor Safe XS M/electronisk kodelås er IKKE godkjent for oppbevaring av våpen eller vital del av våpen.

 

På nettsiden står det at dette skapet ikke er FG-godkjent: http://www.safeogjakt.no/detail_kategori_05.asp

 

Det krever våpenforskriftens §79 at det skal være:

Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. « Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap » (1985).

Link to comment
Share on other sites

@Kråkejegern: Du kan jo sjekke på Europris(!) - de har hatt FG-godkjente skap på tilbud, 2000-2300 for et 3-5-skap. Ellers er det et du kan bruke til vitale deler og ammo her til 2245:

http://www.xn--tilbudvpenskap-rib.no/sluttstykke.php

 

Godkjenningslista med distributørinfo: http://fg.fnh.no/Hoved/FG-innbrudd/Safer-hvelv-med-mer/Sikkerhetsskap/

 

Ellers har jeg erfart at LoD dessverre har temmelig rett :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Holder med hva som helst som er FG-godkjent så lenge du får plass til vital del. Våpenskap i seg selv er ikke nødvendig, selv om flere av de som annonserer for våpenskap skriver det i annonsene sine. Slik har det alltid vært, eneste endringen som ble gjort nå sist var at kravet gikk fra fire våpen til å gjelde fra første våpen.

 

Forøvrig så er ALLE våpenskap for små, så kjøp det største du har plass til med en gang. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...