Jump to content

Jaktkort priser


waterbaekk

Recommended Posts

Her koster sesongkortet:

1365,- for innenbygds, +1000,- hvis du skal ha jakt de fire første dagene.

2300,- for utenbygds, +1000,- hvis du skal ha jakt de fire første dagene.

 

Og da med følgende restriksjoner:

-Rifle på småvilt er ikke tillatt, ikke engang på rev.

-Mårfeller kan kun settes opp etter søknad

-Kråke/rev/due kan ikke jaktes før 14/9 (eller 10/9 hvis du har betalt for det)

-Fugljakta er stengt fom 1. november

-All jakt stenger 23/12

 

Så mye å betale, og mange restriksjoner.... Eneste som er akseptablet er egentlig fredningen av fugl, da dette sikrer litt til neste år også.

Link to comment
Share on other sites

Hjemme her i Tinn kommune ligger prisene på :

 

Statskog. Sesong småvilt 1600,- dagskort 200,- Rådyrbukk 1 stk 1200,- Rådyr 1 stk 1200,-. Hjort 2000,- for felling 70 kr kg.

 

Utmarkslaget. Rådyr\rådyrbukk 125,- pr stk. Småvilt avtales med grunneier. Hjort 500,- for felling 30 kr kg.

Link to comment
Share on other sites

Her koster sesongkortet:

1365,- for innenbygds, +1000,- hvis du skal ha jakt de fire første dagene.

2300,- for utenbygds, +1000,- hvis du skal ha jakt de fire første dagene.

 

Og da med følgende restriksjoner:

-Rifle på småvilt er ikke tillatt, ikke engang på rev.

-Mårfeller kan kun settes opp etter søknad

-Kråke/rev/due kan ikke jaktes før 14/9 (eller 10/9 hvis du har betalt for det)

-Fugljakta er stengt fom 1. november

-All jakt stenger 23/12

 

Så mye å betale, og mange restriksjoner.... Eneste som er akseptablet er egentlig fredningen av fugl, da dette sikrer litt til neste år også.

 

Hvor er dette Tom Marius? Høres ut som de har laget regler for å gjøre det lettere for seg selv å kontrollere, og at de har liten tillit til jegerne. Det er jo ingen som helst grunn til å vente med kråke, rev og due til 14 september. Og å stenge fuglejakta 1. november er ikke særlig effektivt da vi er svært få som fremdeles jakter da. Hvis fuglebestanden virkelig er så liten og truet må de heller utsette jaktstarten med 14 dager. Men i stedet tar de seg altså fett betalt??! Er det private grunneiere som regjerer der, som får penga i egen lomme?

Rifleforbud på rev KAN ha årsak i argumentasjon i forhold til bebodde områder og bebyggelse, men sannsynligvis heller fordi de er mistroiske til at "alle" da vil tjuvjakte rådyr. Møtte en holdning på Hitra en gang hvor grunneier bare tillot rådyrjakt UTEN hund og bare med hagle. Han mente "alle" ville skutt hjorten hans hvis de fikk jakte rådyr med rifle... Jeg dro ut og fiska i stedet!

Link to comment
Share on other sites

Jaktpriser hos oss (Skogsfugl og hare):

 

Innenbygds: 800,-/sesong

Utenbygds: 1.600,-/sesong, men da må du leie koie eller være med som gjestejeger.

 

Utenbygs kan være med meg som gjestejeger og må da løse dags- eller ukeskort til "dobbel pris" = 300,-/dag.

 

Men så er kommunen delt i to med to almenninger, hvorav den ene har bedre økonomi enn den andre, og slett ikke vil dele med noen :lol:

-Dvs at mine jaktkompiser og jeg som bor i hver vår del av kommunen (5 minutter med bil fra hverandre) må løse GJESTEKORT i respektives almenning, hver gang vi vil jakte sammen. Ellers må vi jakte hver for oss.

Link to comment
Share on other sites

Hvor er dette Tom Marius? Høres ut som de har laget regler for å gjøre det lettere for seg selv å kontrollere, og at de har liten tillit til jegerne.

Her er det følgende påstand som gjelder: "Alle tjuvjakter elg til det motsatte er bevist".... Og lokaliseringen ser du i margen, mitt bosted. Det lokale Jakt- og Fiskeområdet...

 

Det er jo ingen som helst grunn til å vente med kråke, rev og due til 14 september. Og å stenge fuglejakta 1. november er ikke særlig effektivt da vi er svært få som fremdeles jakter da.

Her er vi faktisk en del som jakter, eller jeg gjør det ihvertfall så lenge det er mulig :)

 

Er det private grunneiere som regjerer der, som får penga i egen lomme?

Dette er en sammenslåing av 4 almenninger og en større, privat, grunneier.

 

Rifleforbud på rev KAN ha årsak i argumentasjon i forhold til bebodde områder og bebyggelse, men sannsynligvis heller fordi de er mistroiske til at "alle" da vil tjuvjakte rådyr.

Rådyr er det ikke så farlig med, er verre om du skyter elgen som almenningsbestyreren selv skal jakte på. Og rifleforbudet er egentlig nogenlunde greit, da det er flere tusen hytter i fjellet her. Men jeg mener fortsatt at det burde vært åpnet for å jakte rev med rifle, selv om toppjakt og .22lr med rype ikke er lov...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...