Jump to content

Leirdue skyting hos Trondheim jeger og fisk!


Komoden

Recommended Posts

Hei! Lurte bare litt på hvordan ting bruker å fungere på leirdue baner. Samt hvordan Jeger og Fiskeforeningene bruke å styre showet.

 

Selv har jeg kun vært 3 kvelder nå i august og september og skutt litt hos TJFF. Har ikke hagle selv enda, så vi har leid dette på stedet. Første Mandagen vi var på bana, traska vi bort til kassereren og lurte på om det var muligheter for å leie hagle og prøve å skyte litt for første gang. Dette var ikke noe problem, vi måtte kun betale for leie av hagle(50kr), levere skoleid, bankort etc. Og velge hvor mange serier man ville skyte. Når dette var gjort fikk vi ei hagle kvar, og et par bokser med ammo. Så skulle vi bare gå å finne oss en bane vi ville skyte på. Vanlig praksis?

 

Nesten gang var en onsdag, og da gikk vi ut i fra at det var samme prosedyre. Det viste seg at denne dagen var det slik at utleiehaglene sto på banen.

 

Siste mandagen vi var der, var det akkurat slik som den første gangen. Ved at man fikk børse i skranken.

 

 

Ved ferdig skyting på standplass var det ingen kontroll av børser som gikk inn og ut, ei heller hos de som leide. Slik var det alle 3 kveldene.

 

Fikk inntrykket av at det var litt for mange som gikk rundt med pumphagler/halvautomat med sluttstykket i fremre stilling. Et par tusla rundt med hagler som ikke var knekt, og tidvis høy pipeføring.

 

Ved noen anledninger kjente jeg ubehag.

 

Er det så slapt over alt i riket? Eller er det bare jeg som har blitt sær i en alder av 22 etter endt befalskole?

Link to comment
Share on other sites

Har ingen kjennskap til våpen for utleie, for så store forhold er det ikke hos oss. Men det du beskriver med ingen instruksjon av nybegynnere, uknekte hagler og halvautoer / pumper med lukket sluttstykke tror og håper jeg at hører til unntakene. Jeg har ikke selv opplevd noe slik rundt på de banene jeg har vært.

 

Det skal alltid være en baneansvarlig som påpeker / korrigerer brudd på sikkerhetsreglene. Og er det ikke det er det som regel en erfaren skytter som sier fra....

Link to comment
Share on other sites

Må si meg helt enig med siste taler, skjønt det er en kar der med en Benelli Nova, som godt kunne ta litt mer hensyn, synes jeg. Trønder, skyter elendig. Sist jeg var der lurte han meg til å prøve en 12/89 Black Cloud. Har fortsatt blodutredninger i skuldra. Fytterakkern. Det var saker som sparka! Slike patroner burde ikke gå løse :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd det slik på banen jeg.

Har kanskje sedt en gang at det var noen som ikke hadde knekt hagla.

 

Det med prosedyren ved utleing kan jo kanskje variere fra gang til gang, kommer an på hvem som "jobber".

 

Det jeg er misfornøyd med der må være køsystemet.

 

 

Men en ting jeg lurer på er- Hvorfor må man ikke vise våpenkort/jegeravgift når man kjøper ammo der? Hvem som helst kan jo kjøpe seg så mange pakker med skudd dem vil.

Link to comment
Share on other sites

Bra det er nesten jeg som har disse synspunktene da :) Vi brukte mye tid rundt på parkeringa, så var i iområdet der det var mest. Mulig at det er nesten ikke eksisterende ved banene.

 

Skudd er en ting, det andre er jo at man får trykt ei hagle i handa med ammo ved å kun gi ifra seg et plaskkort! Hadde lett kunne henta meg ei hagle dær og ingen hadde merke noe før klokka hadde vært mye over 9.

 

Tror faktisk Bowling 1 er mer gniende på å leie ut bowlingbanene sine enn gutta der er på å pøse ut hagler :P

 

Men er ikke noen form for visitasjon vanlig når folk går inn og ut av banene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...