Jump to content

Hjelp til Revolverkjøp


emarkus

Recommended Posts

Hei alle sammen. Jeg er ny her og relativt ny i skytesporten.

 

Nylig gikk jeg til innkjøp av en S&W PC 627 5" .357 magnum

Dette har gitt den effekten at jeg får lyst på mange flere revolvere!!

 

Spørsmålet mitt er da som følger:

 

Hvor mange revolvere kan jeg ha, og hvilke kalibere, som medlem av NSF?

 

Mvh

Espen

Link to comment
Share on other sites

Du kan skyte revolver i følgende klasser i felten:

 

1. Grovpistol (i 38 spesial, tunet til 1000 gram avtrekk)

2. Revolverfelt (i 38 spesial, med 1400 gram avtrekk)

3. Magnumfelt 1 (i 357 mag)

4. Magnumfelt 2 (i eksempelvis 44mag, eller større)

5. Spesialfelt, revolver. (en liten revolver med 2" løp, i valgfritt kaliber) Denne bør du kjøpe sist, da den teoretisk kan brukes i andre klasser.

 

Nå har du allerede en 357mag, så politiet kan påstå at du har dekkes bruksområdene med unntak av magnum 2. Du kan jo skyte 38 spesial med revolveren du har i grov- og revolverfelt. Tilpasser du hver modell til skyteklassene så kan du da dokumentere behov for det.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ha revolver i:

 

Spesialrevolver: Vanligvis ca 2,5 tommers løp. Kaliber fra .22 til .357M.

Revolverfelt: Vanligvis .38 med 5-6 tommers løp.

Magnum 1: Vanligvis .357M med 6 tommers løp.

Magnum 2: Vanligvis .44M med 6-8,5 tommers løp.

 

Noen bruker også revolver i grovfelt og på bane i VM-grov.

 

Om du kan dokumentere mer enn 10 starter i approberte stevner per år med en eller flere av dem, kan du ha et ekstra våpen i den klassen/av den typen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raske svar.

 

Ser ut som det var "dumt" å starte med en .357 da=)

 

Ønskelisten ser omtrent slik ut:

.44 mag eller kraftigere (skal også brukes til selvforsvar mot isbjørn). Hva er minste praktiske løpslengde? Har sett på en S&W med 4" (magnum 2)

.327 federal snub eller annen "lommerevolver" (Spesialfelt)

Har veldig lyst på en Korth .32 long, men tror ikke lommeboken strekker til=) (grovpistol)

.22 lr revolver til billig trening

 

Hva er fornuftig rekkefølge på våpenkjøp til å få dette til å gå opp?

Har noen tips til egnede revolvere?

Er det andre ting jeg burde vurdere?

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

.44M til forvar mot isbjørn må vurderes for seg. Den må du kjøpe når du trenger den, og dette går utenom de andre reglene for sportsskytte innen NSF. Med .44M og 4 tommers løp slår du to fluer i en smekk. Den er brukbar til Magnum 2.

 

For sportsskytte (ikke selvforsvar), er jeg entydig på at en velger de små kalibrene først og lærer seg å skyte. Det er dessuten mange flere approberte stevner for disse enn for Magnum 1 og 2.

 

Jeg synes det er direkte trist når jeg er på skytebanen og disse "direkte-magnum-gutta" kommer for å skyte. Det er fint å se gleden når de treffer skiva, men det er trist når en ser på den ubehjelpelige mangelen på ferdighet. Det er desto morsommere å se de erfarne som har gått gradene og prikker inn X-er med sin .44.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar.

 

til nhd: .44mag er primært til feltbruk, sekundært isbjørn(måtte jeg aldri få bruk for det). Ellers skyter jeg stort sett finpistol, men etter å ha prøvd en ruger gp100 i sommer ble jeg interessert i å skyte grovere med revolver også.

 

Ser at .22lr er det jeg burde investere i først, men er redd for å "bruke opp" et våpen. Sikler litt på en S&W 317 3", men da har jeg vel brukt opp spesialrevolver? Den teller kanskje også som finpistol?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...