Jump to content

Zeiss 3-12X56 eller 4-16X50 med FL????


tactical-life01

Recommended Posts

Hei.

Hvordan referanser har du fra før?

Liker du å bruke et tynt trådkors og føler du at det er det som gjør din skytetrening sikrere, så fortsett med tynt kors.

Jeg skyter best med et feks retikkel 60.

Men da jeg skulle ha 4-16x50 zeiss`n klarte ikke winge å levere den.

Endte opp med en 4-16x56 hensoldt. Og kan vel ikke si at jeg angrer. Denne leveres kun med mil-dot. Og har et kors som er en mellomting i tykkelse på korset mellom feks PMII sine P4 Og P4 fine.

Men blir nok å kjøpe meg en 4-16x50 ved neste anledning.

Har kun hatt en eldre 3-12x56 zeiss uten lys. Denne hadde retikket 4 og det føltes alt for stort. Men jeg hadde ingen problem med å skyte tette samlinger eller treffe ei lite vilt på alt for lang avstand.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du roter med paralellaksen feks innstilt på 50m og hjort på 150m, vil korset vises uklart på målet. Jakter du på normale avstander, la oss si under 300m. Og paralellaksen står på 100m vil bildet normalt føles skarpt på alle avstander over 50m og til ca 200m.

Du vil også kunne bruke paralellaksen på en zeiss som en grov avstands måler når du kjører kikkerten opp mot 16x forstørring. Dette gjorde jeg i flere år på rypejakt med en 6,5-20x50 conquest montert på ei salongrifle. Denne enkle avstandsmåleren gjorde at jeg greit kunne plukke ryper ut mot 130m på en vindstille dag.

Det er ikke så store forskjeller på skarpt el uskarpt bilde på en 16x kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...