Jump to content

Swarovski Z6i eller Zeiss


Gladjegeren

Recommended Posts

Når du sier reinsjakt og hjortejakt, tenker jeg at du vil ha den letteste og mest kompakte til det førstnevnte og den mest skumringssterke til sistnevnte. Jeg har prøvd begge og mener klart at Zeissen er bedre enn Swarovski Z6 på alle disse punktene.

 

Eneste som jeg kan forstå Z6 er bedre enn Zeissen på må være synsfelt og lengre zoomområdet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Z6i 2-12x50 med bri og er godt fornøyd med den. Brukes både i reinsfjellet, elgjakt og fuglejakt ++. Mener kikkerten har et bredt bruksområde. Behagelig lysprikk har den også. Kan ikke motsi at zeiss'en evt er bedre på skumring, da jeg ikke har hatt "hands on". Behøver ikke all verden skumringsverdi i reinsfjellet i allefall, da det ikke jaktes døgnet rundt. Selvsagt et større poeng ved hjortejakt. Bruker du en del forskjellig amunisjon, er ballistikktårn noe å tenke seriøst på. Tenk også igjennom om du vil ha trådkorset i første eller andre billedplan, altså medforstørrende eller ikke. Z6i har ikke det. En av grunnene til at jeg valgte den.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd begge og mener klart at Zeissen er bedre enn Swarovski Z6 på alle disse punktene.

Har en venn som ar kjøpt begge typene og han angra på at han brukte pengene på Swarovski Z6 i stedet for en Zeiss med lys til.

Kan være smak og behag men har var skråsikker i sin sak.

Og når en har brukt over 100K i kikkertsikter på et fåtall kikkerter tror eg han.

Link to comment
Share on other sites

Swarovski PV/PVN står fortsatt oppført på Swarovski si heimeside. Z4i har retikkelet i 2. billedplan og PV i 1. altså medforstørrande.

Før var begge deler tilgjengelig i PV serien .I størrelsen 2.5-10x56 er PV modellen 4mm kortare og vel 50gram lettare. Z4i har 1cm lengre augeavstand + nokre andre små forskjelar. Uten at eg har sjekka det så vil eg tippa at prisen er største forskjelen i favør av at PV er billegare.

 

I tillleg til den variable PV serien så har dei PF som er modellar med fast forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Z4i har retikkelet i 2. billedplan og PV i 1. altså medforstørrande.

Før var begge deler tilgjengelig i PV serien .I størrelsen 2.5-10x56 er PV modellen 4mm kortare og vel 50gram lettare. Z4i har 1cm lengre augeavstand + nokre andre små forskjelar.

 

Det er ytre kosmetiske forskjeller, men Z4i er ganske identisk med PVI-2. PVI-2 hadde retikkelet i andre billedplan, og 90mm øyeavstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...