Jump to content

presisjonsproblem ruger m77


persik

Recommended Posts

Jeg sitter her og sliter meg i håret over den h......vetes rifla som jeg ikkje får til å gå skikkelig. :x Planen var egentlig at denne skulle være go`børsa til jaktfeltskytinga.

Det er en M77 mk.II som har gått 3-500 skudd. Børsa er blitt mye påkostet siden jeg kjøpte den i vinter, bla.

-skiftet ut hawkeye-plaststokken med ny laminatstokk som har fått just.bar kolbekam

-frilagt pipekanal samt bedding

-finjustert avtrekket

- ny kikkert (tasco titan 3-12x52)

Jeg har prøvd endel forskjellig ammo i benk,men ingenting går bedre enn 35-40mm (Norma golden target) Jeg ser ingen vits i og prøve å lade opp jaktammo med fks.A-frame..... da disse sannsynligvis vil spre over hele skiva.

Skjefteskruene er dratt til etter børsemakers anvisninger ( den midtre dras inntil + "litt" til. de andre tightes godt).

Kruttavleiringene rundt tuten ser jevne ut,og der er ingen merkbare grader.

jeg synes rifla har blitt så dyr at jeg kan stort ikkje selge den for 5000+ på finn bare for å bli kvitt den.

vil det hjelpe og pipe om til en Lothar Walther med tykkere profil,eller er hele konseptet så billigt at jeg vil fortsatt slite med og få samlinger på rundt 15-20 mm det meste av match ammo som puttes i?

 

Hva ville dere gjort??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Hawkeye i 358 som er mye påkostet, den går på ca 25mm. Med den orginale plaststokken gikk rifla heller dårlig, husker ikke så godt lenger men tror det var 50+mm.

Rifla mi har HiTec stokk og den er ikke kresen på tiltrekning av skjefteskruene i det hele tatt.

Desverre har du rett i at du ikke får stort i gjen for en brukt Ruger. Tror ikke jeg får mer enn 5konger for min selv om den er full av "finesser" og bare stokken kostet 7,5K.

Personlig ville jeg i ditt tilfelle ikke brukt mer penger på våpnet, jeg forventer mye og tror aldri jeg ville bli fornøyd med en Ruger til presisjonsvåpen til jaktfelt om jeg brukte aldri så mye penger på den.

Gi opp prosjektet før du kaster bort ennå mer penger og skaff deg noe ordentlig (sako, sauer etc.) og styr unna alt amerikansk i fremtiden!

Link to comment
Share on other sites

Den tiltrekkingen av skjefteskruene du viser til er feil.

Ifølge Ruger skal den fremre, skråstilte skruen trekkes til hardt, de to andre litt lettere.

 

Jeg har to Ruger rifler (35 Whelen og 375 Ruger), og begge går bra med diverse jaktammo.

Ingen av de har superpresisjon, men leverer i snitt 20 mm på tre skudd / 100 meter.

Som jaktvåpen er dette mer enn godt nok for meg til min jakt og de avstander jeg jakter på.

 

Er man ute etter en presisjonsrigg til jaktfelt, finns det nok bedre løsninger enn Ruger.

Men som jaktvåpen holder de mål i massevis.

Link to comment
Share on other sites

jeg mener selfølgelig også at den fremste skråstilte skruen trekkes ulikt de andre to,men jeg har prøvd alle mulige måter og dra de til på,og resultatet har variert mellom dårlig til veldig dårlig. Som skytter i jegerklassen mener jeg bestemt at det må være plenty med denne rifla. jeg har hadt en lik tidligere,den samla alt midt i samt presisjonen var super. 12-15mm/100m

derfor er jeg veldig frustrert over denne sleivefi..a. Selfølgelig skulle jeg kjøpt meg ei tikka /sako.......men denne var en del av ein tidl.handel og sumasumarum kunne jeg snart løst ut en Sauer jaktmatch((( for alle kostnadene de siste år ifm.div prosjekter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også jobbet litt med en Ruger M77. Vet ikke helt sikkert hva som var saliggjørende, men det ble bra etter ny bedding (var "hjemme beddet") og kroning av pipa.

Jeg tror jeg i hvertfall hadde prøvd kroning da dette ikke koster all verden... Ellers så er vel ikke Amerikanske, masseproduserte piper kjent for den beste presisjonen. Regner med at du har sjekket at bolten har likt anlegg på begge sider o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

jeg leverte rifla inn til den lokale våpenpusheren som tok seg av alt ang.ny stokk og bedding av denne. "sjekking av bolten" har jeg ingen bakgrunn for og gjøre selv. mest sannsynlig leverer jeg inn hele dritten til ovennevnte kar og ber han sende den av gårde for diagnostisering og prisoverslag.....

Link to comment
Share on other sites

Testet en annen kikkert, siste titan jeg var borti var ny men flyttet treffpunkt ved zoom bl.a.

Hvis du ser å skyte, er det ikke noe problem å se på låse klakkene på sluttstykket og se om begge har gode slite merker i bak kant, noen ganger har bare den ene. Det blir ikke bra.

Link to comment
Share on other sites

Det tryggeste er å sende til kompetent børsemaker. Vet noen har brukt slipepasta på låseklakken med anlegg og tatt ladegrep til det er godt anlegg på begge klakkene, men det er visst ikke beste løsning...

For å sjekke anlegget skikkelig kan du ta tusj på begge klakkene og ta et ladegrep. Da vil du se om tusjen er skrapt bort på begge klakkene.

Link to comment
Share on other sites

Aha, skjev bæring på låseklakkene...det blir som å skyte med Krag og fuktige patroner.

Ihvertfall en tydelig feil som godt kan gi deg grått hår lenge før tiden under din desperate jakt på patronen som gir presisjon.

 

Burde være noe en kompetent børsemaker kunne gjøre noe med, men hvilken grad av kompetanse som skal til vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode råd,gutter. siden jeg er av den veldig distre typen,og tolmodighet er veldig mangelvare her i gården :

-i mangel av slipepasta fant jeg frem diamantbrynet og dro over endel ganger med hyppie sjekkinger innimellom ( jeg sota klakkene med stearinlys) Resultatet blei at nå er der god kontakt på begge klakker . ............Forhåpentligvis letter været slik at en får prøveskutt ila.uka.....

Link to comment
Share on other sites

god morgen,allesamen

Kaliberet er 308w.

jeg satser på og få lappet løpet innvendig med gold medallion også før test

samt jeg har gått over skjefteskruene en siste gang,og i den forbindelse freste jeg litt beddemasse på sidene av og under rekylklakken ( det så ut som der hadde vert ørlite kontakt )

krysser fingrene.......

Link to comment
Share on other sites

har nå vert og testa((( presissjonen er framleis rævva. prøvde med Norma golden target= 40-60mm

Sellier & bellot 150gr.fmj. = 70mm+

 

osv.....fy faen jeg er lei den børsa nå..............................

 

tror dere det vil hjelpe og pipe den om til en tykkere pipe, eller rett og slett selge den til en som kun skal skyte ælj?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

jeg tenkte at nå må jeg oppdatere denne tråden. Jeg har satt på en Shilen select match,og etter ca 100 skudd har presisjonen virkelig kommt tilbake)) 8). "vi" ble faktisk uoffisiell fylkesmester i jaktfelt kl. jakt B.

Nå er det snart på tide og oppgradere optikken......http://www.jgstrade.com/en/optics/meostar-r1-4-12x40" target="_blank. pris i tsjekkia er ca 4500 nok. - cz.moms blir dette kun 3621,-kroner ( prisforskjellen kan heller brukes i dutyfree butikken))

God påske folkens!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...