Jump to content

Import av gunparts


Tika

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Det er ingen problemer å bestille fra statene.

Fikk nettopp hjem deler til ar15 fra USA. Bestillte forskjefte, jernsikter etc for 350 dollar pluss frakt.

På pakken stod det oppgitt at varene hadde en verdi på 80 dollar...

 

Edit:

Nettadresse fjernet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, de folka liker tydeligvis å leve farlig. Strafferammene for å bryte import/eksportbestemmelsene inkluderer bøter opp til en frisk million dollar evt. i kombinasjon med fengsel i opp til 10 år.

 

Tviler sterkt på at jeg hadde giddet å risikere det der for et så begrenset marked som europeiske skyttere er sammenliknet med innenlandsmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Har erfart at så snart de som er villige til å eksportere slike ting blir nevnt ved navn på internettfora, tar det ikke lang tid før de stopper med det.

 

Rart det der, Ikke sant?

Nå vet jeg ikke hva eller hvem "crazman" er, men at han i sitt første innlegg på kammeret benytter sjansen til å å navngi og påstå at et firma i USA bedriver eksport av sterkt regulerte varer illegalt, er "interessant".

 

Hva er motivet for dette? Eller er det en vanlig glipp, og folk som ikke tenker på hvilke konsekvenser deres meningsyttringer på åpne, offentlige, tilgjengelige og observerte nettforum kan ha?

Link to comment
Share on other sites

Har erfart at så snart de som er villige til å eksportere slike ting blir nevnt ved navn på internettfora, tar det ikke lang tid før de stopper med det.

 

Rart det der, Ikke sant?

Nå vet jeg ikke hva eller hvem "crazman" er, men at han i sitt første innlegg på kammeret benytter sjansen til å å navngi og påstå at et firma i USA bedriver eksport av sterkt regulerte varer illegalt, er "interessant".

 

Hva er motivet for dette? Eller er det en vanlig glipp, og folk som ikke tenker på hvilke konsekvenser deres meningsyttringer på åpne, offentlige, tilgjengelige og observerte nettforum kan ha?

 

Må inrømme at det var et innlegg skrevet uten tanke på konsekvenser.

Beklager dette! Posten er nå redigert.

Det er jo ganske utrolig at de er villige til å sende varer over dammen hvis straffen kan bli så stor som nevt tidligere her :shock:

Link to comment
Share on other sites

Eksportforbud? Men i svarte..

Hadde store planer om å kjøpe alt mulig av rails osv fra statene når jeg får meg AR snart, de har jo ingenting av det jeg vil ha i Norge. Hvordan kan man da få tak i sånt?

 

Jeg aner ikke hvordan det har seg med utvalg og priser og slikt på det du er ute etter, men i en annen våpenrelatert forbindelse ble Canada nevnt som et alternativ til USA. Kanskje verdt å sjekke.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ganske utrolig at de er villige til å sende varer over dammen hvis straffen kan bli så stor som nevt tidligere her :shock:

 

Kravene for å drive butikk med slike greier som du nevner er ikke-eksisterende i de fleste stater i USA. Dermed kan hvem som helst kjøpe inn i stort og selge over ebay eller whatever. De eneste våpendelene som er føderalt regulerte er rammer og låskasser (evt. ene receiveren for rifler som AR-15 og FAL) og NFA deler. Alt annet er ... maskindeler. Dette er imidlertid ikke gyldig for salg til enkelte stater, fylker og byer samt for eksport til utlandet.

 

At det er et virrvar av lover både for interstatlig handel såvel som internasjonal handel er det temmelig mange som har brent seg på. De som driver proft har som regel et helt kodesystem over hvor enkelte varer ikke kan sendes innen USA, det koster penger for juridisk hjelp å holde slike systemer oppdatert og de færreste giddere å kjøre et tilsvarende system for eksport til utlandet. I tillegg koster selvsagt eksportlisenser penger.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det nettbutikker med et ok utvalg som innehar denne eksportlisensen da?

 

Man innehar ikke eksportlisenser desverre. Man søker om eksportlisens for et vareparti. Jeg har sett sjapper som gjør dette for varepartier ned i mot $1000, men da krever de noe slikt som 10% ekstra osv pluss forskudd for lisenskostnad osv. Mulig noe av dette har endret seg, det er omtrent 10 år siden jeg har hatt behov for å eksportere noe fra USA.

Link to comment
Share on other sites

@Thor;

 

Da tror jeg nok dette har endret seg.... Skal dog sies at det er noen små variasjoner fra stat til stat.

 

Teksten du postet sier det samme som jeg postet overfor. At firmaet betaler 2k for å få eksportere forandrer ikke det faktum at man må søke på eksportlisens for hvert vareparti. De 2000 er noe man betaler for å få lov til å søke. Vi bruker vel samme ord for license og permit på norsk(?), mulig jeg var uklar her.

 

Jeg tviler på at det er så veldig store forskjeller lokalt når det gjelder internasjonal eksport, de eneste jeg kan tenke på er evt. lokale forordninger for oppbevaring av våpendeler og produksjon av våpendeler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...