Jump to content

BLR/ladearm


jølle

Recommended Posts

BLRen er et ømfintlig våpen. Jeg regner med at den er i kaliber .308W? Denne børsa har roterende sluttstykke og har derfor et ekstremt trangt kammer for at hylsa ikke skal klebe etter avfyring-samme prinsipp som for en del halvautometer. For det første, "7.62 Nato" og 308W er ikke samme kaliber, og med "natoammunisjon" får du dette problemet. Det samme kan du oppleve med hjemmeladd ammunisjon om hylsene ikke helpressess maksimalt. For problemfri hjemmelading bør en bruke "small base dier" som er laget nettopp for lading til slike våpen.

Opplever du dette problemet med seriøs ammunisjon som fabrikkladd Norma og Lapua, har du nok et større problem. Da er det nok dritt, eller enda værre- rust i kammeret- som kan være problemet. Ved bruk av "billig" ammunisjon som S&B, Partisan og andre "østauropeiske" ammunisjonstyper, kan en også oppleve en del tvilsomme lotter som faktisk ikke holder standard minstemål.

Mitt råd i første omgang: Puss kammeret, og husk alltid å tørrpusse kammeret før bruk. Prøv seriøs ammunisjon som Norma og Lapua. Fungerer dette bra, er faktisk børsa slik den skal være :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan skrive under på at "small base" dier bør brukes, selv om min BLR i .308w kamrer, om enn litt trangt med 7.62 Nato.

Du skriver ikke på hvilket "stadium" bøylen er hard å få opp. Selv opplevde jeg at tunge butte kuler (180 grain Oryx) tok borti kuleskråningen før patronen hadde kommet skikkelig ut av magasinet. Tok sjangsen på å bøye de fremre magasinleppene forsiktig opp, suksess ved første forsøk! Bøyde så lite att jeg ikke kunne se forskjellen, skikkelig tjukkt gods her. Min BLR er av den første typen med med magasin som stikker litt ut av låskassa. Nå skal magasin nr. 2 gjennomgå samme behandling.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nett kjøpt meg ein nesten ubrukt BLR81 fra 1987.

 

Har ikke fått prøveskutt enda men når eg tar ladegrep og sluttstykke føres forover , tar sluttstykke borti hanen ,slik att ladegrepet blir "hakketet" når sluttstykke går forbi hanen.

Vis eg trykker ned hanen slik att sluttstykke går forbi uten å berøre hanen , blir ladegrepet utrulig lett og presist.

 

Nokon som har opplevd det samme og er dette vanlig på BLR'en?

ER det mulig å fjerne litt gods fra undersiden av sluttsykke slik att det blir klaring?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...