Jump to content

Halvautorifle


ivejoa

Recommended Posts

Tja, det finnes jo mye å velge i.

Om du lader selv setter du kanskje pris på tomhylsene dine? Da vurderer du noe annet :lol:

Jeg har hatt en halvauto selv, men har kuttet den ut da hyslene fortsatt går i bane. Presisjon og driftssikkerhet var helt ok (merkelig nok, det var en Remington 742) og det er kjekt å ha noe ikke alle andre har. Kjappe oppfølgingsskudd som liksom skal være det helt store ved halvautomater har jeg ikke hatt bruk for til min jaktform.

Nå har jeg falt helt over i den andre grøfta, og skyter enkelstskuddsrifle...

 

Men, til topic, har bare hørt pene ting om Browning. De nyere halvautoene vet jeg mindre om. Uansett ville jeg prøveskutt først, gjerne med litt forskjellige ammotyper. Remington er omtrent umulig å få ut sluttstykket på, så den er ikke like grei å transportere. På mange måter må jeg nok innrømme at ei vanlig boltrifle er både enklere, lettere og ikke minst, gjerne rimeligere.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp den siste utgaven av Vapentidningen, så blir du ferdig med å fundere på hvilken halvauto. Konklusjonen i en test av Browning, Sauer og Benelli er sjeldent krystallklar - Sauer!

Da gjenstår bare å fundere om du virkelig vil ha halvauto eller ikke. Det er mer vrient.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at avtrekkermekanismen lett kan fjernes fra Remington. Det er bare to stifter som skal slås ut. Og fornuften tilsier at det holder.

Men i forhold til ei boltrifle hvor sluttstykket enkelt kan fjernes uten verktøy (på de fleste) så er Remintgonen og faktisk mange andre halvautomater mer inntuklative.

Det er min ringe påstand at man bør være litt mer enn gjennomsnittelig glad i både puss og innsiden av børsa for å ha full glede av en halvauto.

Når det er sagt så er en godt stelt halvauto så driftsikker som noe annet, og kjapp og fin i elgskogen.

 

Så "whatever floats your boat", som de sier i juniten :D

Lykke til med valget !

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Browning BAR, men kvittet meg med den da jeg forsto at avtrekket ikke ble bedre enn det ble. Ble aldri vant til det, så jeg byttet ut hele konseptet og skaffet meg en boltrifle i stedet. Skyter ikke særlig tregere med den, om det skulle være nødvendig. Men det er jo neppe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...