Jump to content

Infisert duekjøtt?


arne mo

Recommended Posts

Etter at duekjøttet mitt har vært vakumpakka på kjøla i snart to uker har jeg lagt merke til noen små hvite avlange "ting" på kjøttet (mange samla på et sted nede mot kanten av fileten). Disse var ikke der når jeg pakka kjøttet.

 

106805_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/43014/106805.jpg

 

Hva er dette? Jeg prøver å ha bra hygene når jeg slaker, men med due så kommer det jo endel fjær og drit på fileten som må plukkes vekk før pakking. Jeg skjærer fileten ut av due uten å rive ut brystet. Jeg kommer til å åpne pakka for å fjerne disse hvite tingene før jeg fryser kjøttet. Regner med at ikke hele fileten er ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Drar fram min egen gamle tråd fra i fjord. Fikk jo litt flueegg på duekjøttet i fjord.

I år så kikka jeg nøye på kjøttet etter at jeg hadde tatt ut filetene, og på ei due var det små egg som vist på bildet over.

Når jeg skyter duer, så legger jeg de med vingene ut som lokkefugl til jakta er over. Jeg jakter sjelden mer enn to timer.

Kan det stemme at fluefaan har borra seg inn under fjørdrakta og lagt egg mens dua ligger skutt på jordet :?::?:

I såfall er det jo ikke lett å unngå.

Hvis man fryser kjøttet med en gang så er det jo ikke så farlig, men hvis man legger det på kjøla til modning slik jeg gjør, så blir det jo ikke bra.

Hva er deres erfaring anngående denne driten?

Link to comment
Share on other sites

Opplevd det samme flere ganger, fuglene som legges ut med vingene utspent infiseres av fluer. begynte å bytte ut duene etterhvert, slik at de kun fikk kort tid på jordet. Men det samme skjedde innimellom allikevel.nå "ofrer" jeg heller to duer og lar de ligge ute hele dagen, da blir i allefall ikke alle infiserte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...