Jump to content

Krag Jørgensen til jakt


dragonen

Recommended Posts

Hei og hå

Jeg kan gå i butikken å kjøpe en hva som helst.... Tikka eller Remington eller Mauser e.l.

men en kompis av meg skal selge bestefaren sin gamle lang-Krag.

Jeg vet det er stilt spørsmål om det før, men jeg vil spørre-hvor mange av dere bruker faktisk Kragen til jakt på hjort og rådyr?

 

Jeg vet at forbudet mot bruk av Krag til jakt er borte for en del år siden men... Er det mulig å montere kikkertsikte på den uten mye om og men? Kan man bruke patroner som er godkjent til jakt i den? Patroner som er hyllevare?

 

Grunnen til at jeg er intr i Kragen er at jeg syns det er en veldig pen rifle, jeg syns også det er morsomt at den er så gammel som den er, at den er norsk, dessuten er det jo et rimelig alternativ-kanskje fordi den er uegnet til jakt, eller bare fordi den er umoderne og finnes i hopetall?

 

Takker for tips

 

Alex

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk til anskaffelse av en jaktombygd Krag for litt siden. Den kom med originalløpet, men jeg skal få satt i et 8mm løp. Planen er å bruke den på jakt på goværsdager når det ikke forventes spesielt lange hold. Kikkerten som sitter der i dag er ikke all verdens, men planen er på sikt å få på noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

Du finner mye om det i denne tråden., blant annet en helt grei kikkertmontasje.

 

Og mer i denne!

 

For ikke å snakke om denne!

 

Og så finner du noe om de virkelige jakt-Kragerne (M/51), i 8x57 IS (senere ladet som "Moderat"), i denne tråden.

 

Ikke for å skryte (siden jeg var med og startet nettstedet), men "KAMMERET" inneholder, etter vel 2 1/2 års drift, faktisk ganske mye informasjon!

Link to comment
Share on other sites

--

Spørsmålet mitt er vel kanskje om jeg kan kjøpe den gamle kragen, dra i butikken og kjøpe godkjent ammo og kikkertsikte, og så dra på jakt uten ombygninger

 

Jeg kommer ikke til å legge så mye arbeid i det at jeg skal lage ny stokk og endre kaliber eller hva det nå er man gjør når man bygger om rifler.

Link to comment
Share on other sites

Tenk en gang til på det med kikkertsikte, de ødelegger både balansen og utseendet.

 

Det er så utrolig mye fint å få i stål og messingsikter og etter litt ekstra trening skyter i hvertfall jeg fine samlinger med både skur/korn og diopter. Elgen klager heller ikke.

Link to comment
Share on other sites

men kan man bruke vanlig jakt ammo i kragen ? har hørt at du ikke kan bruke så kraftig ammo i krag eller er det bare tull ?

 

Sjå Norma Oryx / Vulcan / Alaska

 

780m/s og 2300-2400 Joule i ansl.energi (kravet er 2200Joule på 10 grams kule)

Link to comment
Share on other sites

Tror egentlig trådstarter har kommet opp i et dilemma her.

 

1. Han har lyst på en original langkrag fordi den er autentisk, historisk og har sjel.

2. Han har lyst på et jaktvåpen med grei tilgang på amunisjon og mulighet for å montere kikkertsikte.

 

Nå er det dessverre sånn at de overstående punktene ikke er så helt enkle å kombinere, derfor ville jeg foreslå at han brukte kjøpetillatelsen på en grei brukt Mauser eller lignende, med kikkertmontasjer og kapasitet for moderne 6,5x55 patroner.

Eller aller helst et annet kaliber så man ikke forveksler når man skal lade opp Krag'en.

 

Så melder ha seg inn i et skytterlag og sender søknad på Krag som banevåpen.

Dermed ungår han at langkragen opptar plass i jaktvåpengarderoben og han kan skyte sosialt på banen med anerkjennede nikk fra de gamle DFS-veteranene, og attpåtil få det godskrevet som treningsskudd for storviltprøven. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...