Jump to content

Tikka T3 6,5x55 m/Schults & larsen TMD 45


ivejoa

Recommended Posts

Fikk her forleden montert S&L TMD45 demper på min Tikka T3 6,5x55.

Ved ny innskyting av rifle så måtte jeg stille inn kikkerten en god del (dvs ca 18 knepp til venstre samt 5 knepp opp)

 

Er førstegangsbruker av demper på jaktrifle og er fornøyd med demping av smell og rekyl men jeg stusset litt over å måtte justere så mye på kikkerten.

 

Noen forslag til årsak?

Noen her som har lign erfaringer med denne demperen/lignende tilfeller?

Noen som kan anbefale et bra mirageovertrekk som passer bra til TMD 45?

Link to comment
Share on other sites

Er vel i grunn flere årsaker. Her forklart så enkelt som mulig håper jeg.

For det første blir det mere vekt på løpet, som gjør at munningsvippen endrer seg, og for det andre endrer svigningene ("fjæringen") i løpet seg. Helt vanlig at det er en del forskjell, uten at det pleier å ha noe betydning ut over at en må skru litt på kikkerten.

 

Edit: Leste litt fort og så ikke at det var sideveis det var størst forskjell. Det har jeg ikke personlig vært borti før, så skal ikke si for sikkert at ikke det kan være andre muligheter her.

Link to comment
Share on other sites

er gjengejobben gjort perfekt-skal det ikke være endring, heller. kommer nok pga ørliten touch mellom kule og demper, dette.. har opplevd slikt selv, ved flere anledninger

 

Den der er litt for lettvint! Hvis løpet er kappa, noe som er ganske vanlig ved dempermontering, så er det også laga ny kroning, og da vil treffpunktet flytte seg litt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kappa løpet da jeg ville beholde åpne sikter. har sett litt på demperen og oppdaget at det er et ørlite slitasjespor v/munningen på demperen men treffpunktet er stabilt etter innskyting. Kommer hjem fra jobb 16 sep så jeg vil nok fyre av noen flere serier på blink før jeg jager hjort.

Link to comment
Share on other sites

er gjengejobben gjort perfekt-skal det ikke være endring, heller. kommer nok pga ørliten touch mellom kule og demper, dette.. har opplevd slikt selv, ved flere anledninger

 

at treffpunktet endrer seg har vanligvis ikke noe med at kula er borti dempern på tur ut, som nevnt tidligere har det med svigninger i løpet å gjøre. treffer kula dempern på tur ut har børsemaker gjort en dårlig jobb.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...