Jump to content

God bok om digitalfoto?


Steve

Recommended Posts

Med det samme du er i gang, kjøp ei god bok om digitalfoto, det er lurt å lære seg basicsen om lukkertid, blender etc.

 

Dette rådet er sakset fra en annen tråd jeg har og nå lurer jeg på hvilken bok/bøker dere anbefaler.

 

Jeg trenger en bok som inngående forklarer meg hva alt er og hvordan det funker, og ikke minst når jeg skal bruke det - eventuelt ikke bruke det..

 

Kom med tips, kom også med tips om eventuelt eksisterende tråder om emnet. Ja, jeg har ikke engang forsøkt å søke etter lignende tråder da mitt mobile "bredbånd" er tregere enn postbudet.

Link to comment
Share on other sites

Det var kanskje litt overilt å anbefale å lese ei bok, all den tid jeg har lært dette "the hard way" en gang på søtti-åttitallet og derfor har nada egenleste titler å bidra med :oops:

 

Men jeg prøver meg uansvett: Guttungen liker godt Scott Kelby's bøker som du kan finne rimelig bl.a. på JapanPhoto, og mange anbefaler Magnar Fjørtofts bok "Digital fotografering i praksis". Det finnes sikkert en haug andre også. Det viktigste er å skjønne sammenhengen mellom blenderåpning, lukkertid og følsomhet ("ISO"), dybdeskarphet kontra blenderåpning og bevegelsesuskarphet kontra lukkertid. Samt litt grunnleggende komposisjon. Alt dette finner du i en haug ulike bøker. Så trenger du litt inspirasjon og å se hva slags bilder andre tar. Sjøl leser jeg gjerne bøker med bilder som de store fotografene har tatt, det gir både glede og inspirasjon

Link to comment
Share on other sites

[slettet]

 

Woops, ser nå at dette kompendiet er det samme som allerede er postet i andre post.

 

Uansett kan det vere greit med en alternativ plass å laste det ned fra dersom linken over skulle slutte å fungere, (kompendiet anbefales på det sterkeste til alle som vil lære mer om fotografi):

 

http://drablos.bubbaserver.com/fotokompendie.pdf (samme kompendie som i 2.innlegg i denne tråden)

Link to comment
Share on other sites

Takk sålangt, da har jeg fått en hvis ide/tips om hva jeg skal kjøpe i tillegg til å ha lastet ned det anbefalte kompendium..

 

Jeg tror at jeg kanskje trenger ett par oppdaterte bøker da den eneste boka i hylla mi som omhandler foto/kameraer ikke er av nyeste dato. Sitat; "Med finesser som automatisk filmfremtrekk og autofokus byr avanserte SLR-kameraer på ..." :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg forsåvidt har hatt mest glede av i forhold til det jeg har handlet av fotobøker som omhandler digital fotografering er ting som er digitalspesifikke, så som hvitebalanse og etterarbeid.

 

Det som går på rent "fototekniskt" løsninger har jeg funnet meg godt til rette med i forhold til tidligere kunnskap om analoge kameraer.

 

Ellers skal jeg sekundere langsakoens anbefalinger om Kelby og Fjørtoft, jeg har to-tre titler av Kelby og Fjørtoft samt noen andre, men det er generelt Kelby og Fjørtoft jeg bruker "aktivt". :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...